۰ نفر
۱۸ تیر ۱۳۸۸ - ۱۲:۵۵

نمایشگاه دستاوردهای خودرو در انگلستان، میزبان تازه‌ترین دستاوردها برای کمک به معلولان در استفاده از خودروها و حتی هواپیما بود.

محبوبه عمیدی: ابزارهای تازه‌ای که برای آزادی عمل بیشتر و استقلال حرکتی معلولان و افراد دچار ناتوانی جسمی اختراع شده‌اند، در فرودگاه کمبل واقع در جنوب غربی انگلستان به نمایش درآمدند.

به گزارش بی‌بی‌سی، این تجهیزات فناوری‌های متعددی را شامل می‌شوند؛ مانند ابزاری که می‌تواند طی 25 ثانیه یک صندلی چرخ‌دار را از صندوق عقب خودرو به درب راننده هدایت کند، یا تبدیل خودرو به خودروی اختصاصی که به معلولان اجازه می‌دهد زمان رانندگی هم روی صندلی چرخ‌دارشان بنشینند یا جای خود را با کسی که کنارشان در صندلی جلوی خودرو نشسته، عوض کنند. یک شبیه‌ساز که برای بررسی سازگاری‌ها به کار گرفته می‌شود و رباتی را که می‌تواند خلبان معلول را از زمین بلند کرده و در کابین خلبان هواپیماهای سبک بنشاند، نیز باید به این تجهیزات اضافه کرد.

انتقال سریع
Abi-Loader، دستگاهی است که می‌تواند انواع صندلی‌های چرخ‌دار ثابت و تاشو را از صندوق عقب خودرو به جلوی درب مسافر هدایت کند. به ادعای شرکت سازنده، این دستگاه امکان سازگاری با انواع خودرو‌های شخصی، ون‌های کوچک و خودرو‌هایی را که درب عقب آنها رو به بالا باز می‌شود، دارا است.

نیل بولتون، سازنده این دستگاه می‌گوید: «آن‌چه ما را به این دستگاه علاقه‌مند می‌کند، این است که اگر شما بتوانید درب خودرو را باز کنید، می‌توانید از صندلی چرخ‌دارتان هم استفاده کنید؛ چراکه فاصله دستگاه از شما چندان بیشتر از فاصله‌تان با درب خودرو نیست».

صندلی چرخ‌دار می‌تواند با استفاده از یک مکانیزم قفل شدن ساده به ابی‌لودر متصل یا از آن جدا شود. افرادی می‌توانند از این دستگاه استفاده کنند که توانایی استفاده از دست‌ها و نیمه بالایی اندام‌شان را داشته باشند. آنها باید بتوانند قفل را باز کنند یا ببندند یا در صورت استفاده از صندلی چرخ‌دار تاشو، توانایی باز کردن آن و خارج کردنش از خودرو یا انتقال مجدد آن‌را به داخل خودرو داشته باشند.

این وسیله شش‌هزار پوند قیمت‌گذاری شده، تقریبا دو برابر نوع دیگر آن که می‌تواند به صورت خودکار صندلی چرخ‌دار را بالای سقف خودرو ببرد و همان‌جا نگهداری کند. اما شرکت استیرینگ‌دیولوپمنتز معتقد است حذف این وسیله از روی سقف خودرو به دلیل کاهش مصرف سوخت خودرو مقرون به‌صرفه است.

این دستگاه هنوز توسط موتابیلیتی (برنامه‌ای که برای فراهم کردن خودرو‌های سازگار با توانایی‌های معلولین در انگلستان اجرا می‌شود) تأیید نشده، اما استیرینگ‌دیولوپمنتز امیدوارست موتابیلیتی به‌زودی ابی‌لودر را تایید کند.

این دستگاه نمونه مشابهی هم دارد که در اسرائیل ساخته شده و به وسیله کامپیوتر کنترل می‌شود؛ اما آقای بولتون می‌گوید: «این دستگاه خطاهای کمتری نسبت به نمونه مشابهش خواهد داشت».

یک استراحت کوتاه
شرکت Sirus Automotive، یک ابزار تبدیل برای صندلی چرخ‌دار ساخته که می‌تواند به معلولان حق انتخاب دهد تا میان رانندگی از روی صندلی چرخ‌دار یا نشستن در کنار راننده، یکی را انتخاب کنند. این ابزار فعلا برای ون‌های کوچک فیات عرضه شده است.

کف قسمت جابه‌جایی کاملا صاف است و سیستم به شکلی ساخته شده که می‌تواند به سرعت صندلی جلو را آزاد کند تا به فرد معلول امکان استراحت موقت بدهد و او بتواند از همراهی دیگران برای راندن خودرو استفاده کند.

این ون کوچک، دارای جعبه دنده اتوماتیک با شش سرعت متفاوت است که با فشار دکمه‌های تعبیه‌شده روی آن عمل می‌کند. قسمت خروج صندلی چرخ‌دار نیز خودکار عمل می‌کند و درب عقب هم خودکار باز و بسته می‌شود. ترمز اضطراری این دستگاه نیز الکترونیکی است.

شرکت سیروس قیمت این وسیله نقلیه را 22 هزار پوند اعلام کرده که به شکل قابل ملاحظه‌ای ارزان‌تر از دیگر خودروهای اختصاص یافته به رانندگی با صندلی چرخ‌دار برای معلولان است.

در همین زمینه U-Can نیز به بازار عرضه شده است. یو-کن، تبدیلی برای فولکس واگن است که اجازه می‌دهد معلول روی صندلی چرخ‌دار و کنار راننده خودرو بنشیند. در این تبدیل هم مانند نمونه قبلی، دسترسی به قسمت جلوی خودرو از قسمت انتهایی آن و توسط ریل حرکت خودکار برای صندلی چرخ‌دار و درب عقب خودکار پیش‌بینی شده است.

واقعیت مجازی
برای شناخت شرایط مناسب مختص معلولان هنگام رانندگی و سازگاری آنها با شرایط احتمالی، دستگاه شبیه‌سازی استفاده می‌شود که می‌تواند به خوبی محیط و شرایط رانندگان را شبیه‌سازی کند.

این ماشین که توسط شرکت Autoadapt ساخته شده، با شبیه‌سازی فضای رانندگی معلولان به بررسی مؤلفه‌هایی مانند قدرت راننده، توان حرکتی و زمان واکنش راننده خواهد پرداخت. این شبیه‌ساز قادر است شرایط بسیاری را شبیه‌سازی کند و میزان سازگاری آنها را بسنجد، مانند شرایط حاصل از صندلی ماشین یا شرایط فرد نشسته روی صندلی چرخ‌دار.
اتوادپت می‌گوید این شبیه‌ساز می‌تواند برای تشخیص مراکز حرکتی به‌کار گرفته شود یا به عنوان ابزار آموزشی در فرآیند بازتوانی مورد استفاده قرار بگیرد.

سفرهای هوایی
انجمن پرواز برای معلولان انگلستان (BDFA) با همکاری شرکت اسمارت‌لیفت موفق به ساخت بالابری شده که می‌تواند فرد را از روی صندلی چرخ‌دار بلند کرده و داخل کابین خلبان هواپیماهای کوچک قرار دهد.

بالابر ERGOS به صورت اختصاصی برای جابجایی افراد بیش از حد سنگین یا کسانی که جراحی کاهش وزن انجام داده‌اند، طراحی شده و می‌تواند معلولان با حداکثر وزن 125 کیلوگرم را بدون هرگونه کمک اضافی از زمین بلند کند.

این بالابر به وسیله کنترل از راه دور کنترل می‌شود و به همین دلیل، حتی فرد معلول هم به تنهایی قادر به استفاده از آن برای جابجایی خواهد بود.

سیمون رپکین، مدیر بی.دی.اف.ای، این بالابر را بخشی شگفتانگیز از تجهیزات دنیای امروز نامید و گفت: «استفاده از این دستگاه بسیارآسان است و خود دستگاه بسیار امن و باثبات؛ ما بسیار خوشحالیم که می‌توانیم پروازهای آزمایشی و آموزش پرواز را به معلولان پیشنهاد کنیم».

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 12292

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =