دانشمندان در جنگل‌های کوهستانی ویتنام، گونه جدیدی از قورباغه‌های درختی پرنده پیدا کرده‌اند که بچه‌هایشان دارای یک جفت دندان نیش هستند و به همین دلیل، آن‌ها را قورباغه درختی پرنده خون‌آشام نامیده‌اند.

به گزارش نشنال جئوگرافی، گونه جدیدی از خون‌آشام‌ها در ویتنام کشف شده‌اند. این گونه جدید دوزیست که نوعی قورباغه درختی پرنده به نام راکوفوروس ومپایروس است، نخستین بار در سال 2008 / 1387 کشف شد و با طول 5 سانتی‌متر، فقط در جنگل‌های ابری جنوب ویتنام زندگی می‌کند.

قورباغه خون آشام

این قورباغه با استفاده از انگشتان شبکه‌ای دست‌وپایش از درختی به درخت دیگر می‌پرد و اصولا نیازی به پایین آمدن روی سطح زمین ندارد. حتی قورباغه ماده برای تولیدمثل در حوضچه‌های آبی که در کنده‌های درختان تشکیل‌شده تخم‌گذاری می‌کند تا نسل‌آینده را از دسترس شکارچیان ساکن رودخانه و برکه درامان نگاه دارد. 

اما راز نام‌گذاری خون‌آشام برای این قورباغه درختی جهنده چیست؟ جودی راولی، زیست‌شناس موزه استرالیا می‌گوید «این قورباغه‌ها درواقع خون‌آشام نیستند، اما دانشمندان به‌تازگی دندان‌های نیش عجیبی در بچه‌قورباغه‌های این گونه کشف کرده‌اند که شکل منحنی آنها آدم را به یاد خون‌آشام‌ها می‌اندازد. وقتی خودم اولین بار این دندان‌ها را زیر میکروسکوپ دیدم، با حیرت گفتم وای خداجون!»

دهان بچه‌قورباغه‌های معمولی بیشتر شبیه به منقار است، اما بچه‌قورباغه‌های درختی خون‌آشام از یک‌جفت قلاب تیره سخت بهره می‌برند که از زیر دهانشان بیرون زده است. این نخستین بار است که چنین پدیده‌ای در بچه‌قورباغه‌ها دیده می‌شود.

هرچند دانشمندان هنوز راز وجود این دندان‌های عجیب را کشف نکرده‌اند، اما حدس‌هایی زده‌اند. قورباغه‌هایی که بچه‌هایشان را در حوضچه‌های آب جمع‌شده در کنده‌های درخت بزرگ می‌کنند، بعضی وقت‌ها برای غذا به آنها تخم‌های بارورنشده می‌دهند. یکی از کاربردهای این دندان‌های نیش می‌تواند در بازکردن پوسته تخم‌ها باشد.
50

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 121608

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =