دو بیماری ذهنی افسردگی و اسکیزوفرنی که تاکنون دانشمندان تصور می‌کردند کاملاً از هم مجزا هستند دارای پایه مشترک ژنتیکی هستند.

دانشمندان در سه مطالعه مختلف متوجه شدند افسردگی و اسکیزوفرنی علل ژنتیکی دارند. نتایج این بررسی می‌تواند روش‌های درمانی جدیدی را برای معالجه میلیون‌ها بیمار افسرده در سراسر جهان به ارمغان بیاورد.

نتایج این بررسی‌ها نشان داد دو بیماری ذهنی که تاکنون دانشمندان تصور می‌کردند کاملاً از هم مجزا هستند دارای پایه مشترک ژنتیکی هستند.

این بیماری‌ها سالانه نزدیک به 2 میلیارد دلار در بخش سلامت برای دولت کشور انگلیس هزینه به همراه دارد.

در طی سه بررسی جداگانه که روی نزدیک به 15 هزار بیمار دچار بیماری‌های ذهنی و اسکیزوفرنی و نزدیک به 50 هزار انسان سالم انجام شد مشخص شد مهم‌ترین عامل ابتلای انسان‌ها به این گونه بیماری‌های ذهنی و مغزی دلایل ژنتیکی است و مهم‌ترین دلیل ابتلا را باید در ریشه‌های ژنتیکی جست‌وجو کرد.

در این بررسی‌ها که نتایج آن در نشریه Nature به چاپ رسیده است همچنین مشخص شد همین ژن‌ها یکی از مهم‌ترین عوامل ابتلای انسان به بیماری ‌افسردگی و یا بیماری جنون و دیوانگی است.

اگر چه این تحقیقات هنوز راهی برای ایجاد داروهای مؤثر برای درمان این گونه بیماری‌ها باز نکرده است اما به دانشمندان این امکان را می‌دهد تحقیقات خود را روی حوزه‌های خاصی محدود کنند و به این طریق سریع‌تر بتوانند برای درمان این بیماری‌ها داروهای جدید تولید کنند.

«مایکل اودونووان» پروفسور روانشناسی در مرکز پزشکی کادیف گفت: پی بردن به این مطلب که ژن‌ها عامل مهمی در بروز بیماری اسکیزوفرنی و افسردگی هستند بسیار برای ما جالب توجه بود. به این ترتیب ما متوجه شدیم این بیماری‌ها با هم مرتبطند و به همین دلیل می‌توان بر این اساس به فکر روش‌های درمانی جدید برای این دوبیماری باشیم.

توماس اینزل مدیر مرکز سلامت ذهنی در مریلند آمریکا که در قسمتی ازاین تحقیق شرکت داشت گفت: اگر ژن‌ها عامل بروز این دوبیماری باشند شاید بتوان گفت این دوبیماری از نوعی ناهنجاری که در مغز شکل می‌گیرد سرچشمه می‌گیرند.

تقریباً یک‌درصد جمعیت کره زمین بی‌بیماری اسکیزوفرنی دچار می‌شوند. این بیماری از نوع مزمن بوده و نیاز به درمان‌های طولانی مدت دارد. تخمین زده می‌شود برای درمان بیماران اسکیزوفرنی سالانه 2 میلیارد دلار در کشور انگلستان هزینه می‌شود. بیماری افسردگی ذهنی هم نوعی اختلال روحی روانی است که باعث تغییر حالت افراد، سطح فعالیت و انرژی آن‌ها می‌شود و بعد از مدتی بیماران توانایی خود را برای انجام اعمال روزانه خود از دست می‌دهند. این گونه بیماری‌ها حتی خطر خودکشی را نیز در میان مبتلایان افزایش می‌دهند و از این جهت بسیار خطرناک محسوب می‌شوند.

دیلی تلگراف / 2 جولای

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 12067

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 10 =