۰ نفر
۱۳ تیر ۱۳۸۸ - ۱۱:۱۹

آیا می‌توان به شبکه‌ای که به طور متوسط هر سال یک‌بار به هر دلیلی آسیب می‌بیند، تکیه کرد؟

نشریه نیوساینتیست در گزارشی، 12 حادثه مهم قطع شبکه اینترنت را در سراسر جهان طی 12 سال گذشته فهرست کرده است. وقایع مصیبت‌باری که در این دوره اتفاق افتاد، نشان داد که اینترنت بیش از آن‌چه فکر می‌شد، در برابر حوادث فیزیکی مانند تصادف، زلزله و قطعی کابل در اثر برخورد با لنگر کشتی‌ها آسیب‌پذیر است. شاید در صدها منطقه از زمین، این شبکه به تار مویی بسته است.

این روزها رخدادی مشابه سال 1380، خسارت‌های بسیار بیشتری از آن روز برجا خواهد گذاشت. ساختمان‌های اغلب زیرساخت‌های فیزیکی اینترنت ده‌ها سال عمر دارند؛ ولی مشکل اینجا است که نه می‌توان بخش‌هایی از آن را خراب کرد و از نو ساخت و نه دولت‌ها و شرکت‌های بزرگ، زیر بار هزینه‌های سرسام‌آور ایجاد اتصال‌های اضافی برای قطع نشدن شبکه در اثر چنین حوادثی می‌روند. پس چطور می‌توان شبکه را انعطاف‌پذیرتر کرد؟

نیک مک‌کئون از دانشگاه استانفورد، در گفتگو با خبرنگاران نیوساینتیست ادعا کرده که پاسخ را یافته است. پیشنهاد او را همراه با دیگر راه حلهای پیشنهادی در اینجا مطالعه کنید.

برای مشاهده تصویر بزرگ، اینجا را کلیک کنید.
1- اردیبهشت 1376 : روتری که به اشتباه تنظیم شده بود، تمام ترافیک اینترنت را به یک آی.اس.پی در ویرجینیا هدایت کرد. اینترنت برای 2 ساعت مختل شد.

2- مهر 1378 : طی حفاری برای لوله‌کشی گاز در اوهایو، چهار کابل ارتباطی که آی.اس.پی‌های سواحل شرقی و غربی ایالات متحده را به یکدیگر مرتبط می‌کرد، قطع شد. ساعت‌ها طول کشید تا شبکه‌های ایالات متحده دوباره فعال شدند.

3- دی 1379 : یک کشتی ماهیگیری به کابل اقیانوس آرام که ارتباط اینترنتی آمریکا و چین را برقرار می‌کرد، آسیب زد. میلیون‌ها نفر از کاربران چینی و جنوب‌شرقی آسیا با اختلال‌های طولانی و حتی قطع کامل سرویس اینترنت روبرو شدند. تعمیر این کابلی 10 روز طول کشید.

4- تیر 1380 : کامیون حامل مواد شیمیایی در تونلی در شهر بالتیمور آتش گرفت و کابل‌های فیبر نوری 8 ارایه‌دهنده اینترنت را سوزاند. ترافیک اینترنت در سراسر آمریکا کند شد.

5- مرداد 1382: قطعی گسترده برق در شرق کانادا و شمال‌شرق آمریکا، 2500 شبکه را در این منطقه از کار انداخت و شبکه اینترنت را در آمریکای شمالی کند کرد.

6- خرداد 1384: کابل اصلی اینترنت پاکستان در فاصله 30 کیلومتری کراچی قطع شد و تقریبا تمام ارتباط این کشور را با دنیای خارج قطع کرد. 10 میلیون کاربر اینترنتی از شبکه محروم شدند.

7- مهر 1385: زلزله در تایوان، در 18 نقطه به کابل‌های اینترنت این کشور آسیب زد و ارتباطات اینترنتی را در آسیا با اختلال یا قطعی کامل روبرو کرد. معاملات در کره جنوبی و سنگاپور به حالت تعلیق درآمد. تعمیر این آسیب 7 هفته به طول انجامید.

8- فروردین 1386: سارقان، 43 کیلومتر از کابل‌های زیردریایی ارتباطات اینترنتی را در دو نقطه از سواحل ویتنام دزدیدند و به‌عنوان آهن قراضه فروختند! به دنبال این حادثه، تنها یک کابل برای ارتباط کاربران ویتنامی با شبکه اینترنت باقی ماند.

9- بهمن 1386 : دو کابل ارتباطی در بستر دریای مدیترانه قطع شد. مصر، عربستان سعودی، امارات متحده عربی و کویت به‌سختی آسیب دیدند. بورس دبی خوابید و ترافیک هند و پاکستان تا دو‌سوم حجم معمول افت کرد.

10-بهمن 1386: یکی از کابل‌های اینترنتی بین عمان و امارات متحده عربی در خلیج فارس پاره شد. دو روز و یک ثانیه بعد از آن، کابل ارتباطی امارات و قطر آسیب دید. ترافیک منطقه افت کرد.

11- شهریور 1387: کابل ارتباطی تونس و سیسیل قطع شد. در همان زمان، کابل ارتباطی فرعی بین مالت و سیسیل نیز آسیب دید. ارتباط اینترنتی مصر و کشورهای خاورمیانه تقریبا به‌کل معلق شد و هند و پاکستان نیز با مشکلاتی جدی روبرو شدند.

12- بهمن 1387: اشتباهی در به‌روزرسانی نرم‌افزار روترها در جمهوری چک، ترافیک اینترنت را کند کرد و برای 1 ساعت، ناپایداری‌هایی در اینترنت جهانی پدید آورد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 12008

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =