تهیه‌کننده فیلم سینمایی «نفوذی» تاکید کرد نظام جامع سینمایی که از سوی خانه سینما تنظیم شده دیدگاهی خدمتکار گونه به سینما دارد.

جمال شورجه در گفت‌و‌گو با خبرآنلاین، در مورد فعالیت شورای عالی سینما اظهار داشت: «راه‌افتادن شورای عالی سینما نقطه عطفی در سینمای ایران است و موجب توسعه سینمای ایران در داخل و خارج از کشور خواهد شد. اگر مصوبات این شورا اجرایی شود خیلی امیدوار هستم وضعیت سینما بهبود پیدا کند. حضور شخص رئیس‌جمهور در این شورا تاکید او را بر سینما نشان می‌دهد و نشانگر عزم راسخ بخش دولتی برای حل مشکلات کلی سینمای ایران است.»

او با اشاره به اینکه در این شورا سینما برای عموم سینماگران در نظر گرفته شده است، گفت: «کلیت سینما از مصوبات این شورا منتفع خواهد شد و راهکارهای اجرایی برنامه‌ها در جلسات بعدی شورا با جزئیات بیشتری بررسی خواهد شد. جلسه اول به طرح موضوعات گذشت و در جلسه دو ساعت و نیمه تمامی موضوعاتی که دغدغه‌های ضروری سینماست عنوان شد تا در جلسه بعدی که کمتر از دو هفته آینده تشکیل می‌شود راهکارهای اجرایی مصوبات مورد توجه باشد.»

شورجه در پاسخ به این پرسش که دلیل مشابهت طیف فکری افرادی که در شورا حضور دارند چیست، گفت: «اشکال کار اینجاست که تصور می‌کنیم اگر طیف فکری خاصی در این شورا حضور داشته باشند فقط پیگیر منافع خودشان خواهند بود، اما اگر به مصوبات نگاه کنیم می‌بینیم نتایج آن به سود همه سینما خواهد بود. سالن‌سازی، بن سینما،‌ بیمه و تامین اجتماعی موضوعی نیست که سود آن فقط مربوط به گروه خاصی باشد. ما به معضلات همه سینماگران پرداختیم. این جریان فکری که چرا طیفی خاص در شورا عضویت دارند از آنجا برمی‌خیزد که اگر گروه دیگر عضویت شورا را دارا بودند خود منافع سیاسی مورد نظر را دنبال می‌کردند در صورتیکه ما منافع کلی سینما را در نظر داریم.»

این کارگردان با تاکید براینکه به نتیجه شکل‌گیری شورای عالی سینما و تاثیر آن بر سینمای ایران بسیار امیدوار است، گفت: «وقتی بحث سازمان سینمایی در جلسه شورای عالی مطرح می‌شود می‌توان امیدوار بود جایگاه سینما ارتقا پیدا کند. به واسطه شکل‌گیری سازمان سینمایی می‌توان امیدوار بود همانند سازمان تربیت‌بدنی و سازمان نظام پزشکی نماینده‌ای از این گروه در هیئت دولت باشد؛ حضور نماینده سینما در هیئت دولت جایگاهی موازی جایگاه وزیر برای او به وجود می آورد در شرایطی که پیش از این همواره معاون وزیر بالاترین جایگاه مدیریتی را در سینمای ایران داشت.»

شورجه گفت: «خدمات سینما به دولت و دولت به سینما باید متقابل باشد. طبیعی است وقتی شورای عالی سینما با ریاست رئیس جمهور تشکیل می‌شود، دیگر نمی‌توان چنین تصور کرد که دولت به سینما خدمت کند و سینماگر ساز خودش را بزند. متاسفانه در بعضی مقاطع دیده‌ایم که چشم سینماگران ما به دهان دشمنان ماست. این جفای بزرگی به سینمای ایران محسوب می‌شود. اصل مطلب در اینجا سینما و ارتقای آن است و همه باید با این هدف فعالیت کنند.»

او همچنین در مورد میزان نظارت دولت بر سینما گفت: «در کشوری نظارت دولتی خاص خود را به موضوع سینما دارد. فکر می‌کنم با توجه به دیدگاه روشن و باز رئیس جمهور به سینما مباحث نظارتی چندان جدی نباشد، مگر آنکه جریانی فکری یا اثری از خطوط قرمز عبور کند. فیلمساز ما نباید به عقاید مردم تعرض کند. ما در تلاش هستیم تا تمامی این موارد نظارتی و خطوط قرمز را به صورت قانون در آوریم تا دیگر با تعویض مدیر همه چیز زیر و رو نشود.»

این کارگردان در مورد جایگاه نظام جامع سینمایی که در پی دیدار رئیس جمهور با سینماگران در ماه رمضان سال 1387 از سوی خانه سینما تنظیم و به رئیس جمهور و مجلس شورای اسلامی ارائه شده در تنظیم قوانین سینما، گفت: «نظام جامع سینمایی را به صورت کامل مطالعه کرده‌ام. در آنجا دولت به عنوان خدمتکار دیده شده است. تعیین جایگاهی همانند تدارکاتچی برای دولت در این نظام جامع نشانگر یک طرفه بر کرسی نشستن دوستان در خانه سینماست. البته در تنظیم پیش‌نویس سازمان سینما از برخی موارد مفید این متن استفاده خواهد شد.»

او همچنین در مورد روند شکل‌گیری سازمان سینمایی گفت: «وزیر ارشاد از سوی رئیس جمهور مامور شده شکل‌گیری سازمان سینمایی را به طور کامل پیگیری کند و نظرات خانه سینما، صاحب‌نظران و اندیشمندان در نگارش پیش‌نویس این سازمان مورد توجه قرار می‌گیرد.»

اولین جلسه شورای عالی سینما روز پنجشنبه با حضور محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهور، اسفندیار رحیم‌مشایی مشاور و رئیس دفتر رئیس جمهور، محمد حسینی وزیر ارشاد،‌ جواد شمقدری معاون سینمایی وزیر ارشاد و جمعی از سینماگران برگزار شد.

54143

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 119822

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =