سازمان ملل متحد درحال آماده‌سازی گروه کاری جدیدی برای حاکمیت بر اینترنت است که تنها از نمایندگان دولتی کشورها تشکیل شده و این اقدام، مخالف بسیاری از چهره‌های شاخص دنیای اینترنت را به همراه داشته است.

خبرگزاری مهر نوشت:

به گزارش پی‌سی‌مگزین، سازمان ملل متحد در حال تشکیل گروه کاری جدیدی برای حاکمیت اینترنت است که تنها نمایندگان رسمی دولت‌ها عضو آن هستند و بخش خصوصی در آن سهمی ندارد. این موضوع، وینتون سرف، پدر اینترنت و رئیس بخش اینترنت گوگل را به انتقاد شدید از این اقدام سازمان ملل متحد واداشته است.

وینت سرف در این خصوص اظهار داشت: «ما اعتقاد نداریم که دولت‌ها اجازه یابند که بر روی حاکمیت اینترنت نظارتی تک‌قطبی ایجاد کنند».

در ابتدای ماه دسامبر/ اواسط آذر، کمیته علوم و فناوری سازمان ملل متحد اعلام کرد که با هدف تلاش برای تفویت و اصلاح «گردهمایی حاکمیت اینترنت،IGF» در حال کار بر روی گروهی جدید برای حاکمیت اینترنت، WGIG است که تنها شامل نمایندگان رسمی دولت‌ها می‌شود. به عبارت دیگر، از بخش خصوصی برای تصمیم‌گیری‌های مربوط به توسعه اینترنت استفاده نمی‌شود.

آی.جی.اف یا گردهمایی حاکمیت اینترنت با هدف توسعه سیاست‌گذاری‌های مرتبط با حاکمیت اینترنت از سوی «اجلاس جهانی جامعه اطلاعاتی،WSIS» تشکیل شده است. این درحالی است که اکنون با تشکیل این گروه جدید، شرکت‌های مختلف فعال در عرصه فناوری اطلاعات، موسسات آکادمیک و سایر بخش‌های خصوصی از ورود در آی.جی.اف و مشارکت در تصمیم‌گیری‌های این گروه محروم می‌شوند.

این درحالی است که طرح اولیه اصلاح آی.جی.اف در می 2010 / اردیبهشت 89 به امضای انجمن رقابت فناوری، آیکان (سازمان ثبت نام‌ها و دامنه‌های اینترنت)، اتاق بازرگانی بین‌المللی، جامعه اینترنت و NetChoice رسید، ورود نمایندگان رسمی دولت‌ها و همچنین تمام فعالان حوزه فناوری اطلاعات و اینترنت در بخش خصوصی را مجاز می‌شمرد.

وینتون سرف در اعتراض خود افزود: «ما از دبیرکل سازمان ملل تقاضا داریم که در محیطی باز و فرایندی فراگیر که مکانیزم مطمئنی را برای شرکت فعال و کامل دولت‌ها، بخش خصوصی، سازمان‌ها و گردهمایی‌های بین‌المللی ارائه می‌کند، این گروه کاری اینترنت را توسعه دهد».

در همین راستا، گوگل اعتراض‌نامه آنلاینی را در روز جمعه گذشته منتشر کرد. گزارش‌ها حاکی است در حالی‌که گوگل انتظار نداشت بیش از هزار امضا برای این اعتراض‌نامه جمع کند، تاکنون هزار و 628 امضای دیجیتالی در پای این اعتراض‌نامه ثبت شده است.

50

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 117661

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =