محققان حلزون دریایی کوچکی را کشف کرده‌اند که می‌تواند با ایجاد پرتوهای نور سبزرنگ و پخش کردن آن‌ها به‌وسیله صدفش، شکارچیان خود را فراری داده و یا آنها را در معرض شکار شدن توسط دیگر مهاجمان قرار دهد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از بی‌بی‌سی، جاندار دریایی کوچکی به نام «هینیا برازیلیانا» از پوسته صدفی منحصر به فرد و تابانی برخوردار است که می‌تواند شدت تابش ناشی از بدن حلزون را افزایش دهد. این حلزون دریایی می‌تواند از بدن خود پرتوهایی سبز رنگ به وجود آورد که این درخشش موجب وحشت شکارچیان شده و آنها را فراری می‌دهد.

بدن کوچک و درخشان این جاندار دریایی به صورت دائم در صدفش ساکن است، اما این صدف نور ناشی از بدن جاندار را شدت می‌بخشد.

محققان موسسه اقیانوس‌شناسی اسکریپس در سن‌دیه‌گو، کالیفرنیا طی مطالعه بر روی جانداران زنده‌ای که از توانایی نورزایی برخوردارند، موفق به کشف این توانایی در این حلزون دریایی کوچک شدند.

این محققان پیش از این نیز بر روی حلزون‌های درخشان مطالعه کرده بودند، اما این گونه جدید موجب شگفتی آنها شد، زیرا مشاهده کردند زمانی که این جاندار برای فرار از شکارچیان درون صدف کدر و زرد رنگش جمع می‌شود، هم‌چنان در حال درخشیدن است.

به گفته دانشمندان کار صدف حلزون در واقع تشدید کردن نوری است که منبع اصلی آن بسیار ضعیف است. بررسی محققان بر روی صدف این حلزون نشان داد در اصل پخش کردن نور این صدف نسبت به بهترین پخش‌کننده‌های نوری موجود در بازارهای جهان بسیار بالاتر است، با این تفاوت که عملکرد آن تنها تحت نور سبز آبی ممکن است و نورهای قرمز و آبی بر روی آن تاثیری ندارند.

دانشمندان باور دارند این توانایی در میان حلزون‌های دریایی علاوه بر ایجاد ترس و فراری دادن شکارچیان می‌تواند به عنوان سیستم دفاعی ثانویه نیز کاربرد داشته باشد، زیرا این نورهای فلش مانند و درخشان می‌توانند برای شکارچیان سمجی مانند خرچنگ‌ها مانند نورافکن عمل کنند تا شکارچیان خرچنگ آن‌ها را به خوبی ببینند؛ رفتاری که در زیست‌شناسی به فرضیه «آژیر سارق» شهرت دارد. 

به گفته محققان این رفتار حلزون‌ها می‌تواند به این معنی باشد که حلزون به شکارچانی که در کمین خرچنگ نشسته‌اند، بگوید: «هی! آن جانور را بخور، می‌خواهد به من حمله کند!»
50

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 116371

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 12 =