برخی رسانه های استرالیایی مقامات دولتی را به سهل انگاری و عدم کمک به موقع برای نجات پناهجویان خارجی که قایقشان در آبهای جزایر کریسمس غرق شد، متهم نمودند.

نخست وزیر استرالیا زیر فشار افکار عمومی و احزاب مخالف اعلام کرد تحقیقات مستقلی را در مورد اینکه آیا گارد ساحلی به وظیفه خود در نجات بهنگام پناهجویان خارجی عمل کرده است یا نه، آغاز خواهد کرد.
اینکه این حرف تا چه حد درست است یا نه؛ بر اساس تصاویر پخش شده توسط رسانه ها و اینترنت می توان فهمید بر خلاف آنچه نخست وزیر جولیا گیلارد در مورد حادثه غرق کشتی گفته، حادثه مذکور نه در تاریکی بلکه در هوای روشن رخ داده است و معلوم نیست گارد ساحلی این کشور در زمان وقوع حادثه چرا وارد عمل نشده است؟ و اقدامی را برای نجات جان پناهجویان انجام نداده است در حالی که شماری از قربانیان حادثه زن و کودک بوده اند.
در تازه ترین اظهارات در ساعت 5.48 صبح قایق به 200 متری ساحل جزیره کریسمس می رسد وسپس پلیس در ساعت 6:31 دقیقه گزارش برخورد کشتی به ساحل سنگی را دریافت می کند و نیروی دریایی ساعت هفت و یک دقیقه عملیات امداد خود را برای نجات سرنشینان آغاز می کند.اینکه چرا هما موقع که نیروهای دولتی فهمیدند قایق نزدیک ساحل هستند، کاری نکرده و دست روی دست گذاشته اند در حالی که کارشناسان آب و هوا از طوفانی بودن سواحل خبر داده بودند و می دانستند که چنین قایقی حتی اگر ده نفر هم در آن باشند نمی تواند با ساحل مواج و سنگی جزیره کنار آید. بنابراین مقامات محلی مسبب این ماجرا باید باشند و مسوولیت آنرا بر عهده گیرند.
گیلارد ظاهرا گفته قایق توسط نیروی دریایی این کشور قبل از حادثه شناسایی و ردیابی نشده است اما این حرف هنوز توسط مقامات مستقل تایید نشده است. 40 تن از نیروهای پلیس این کشور وارد جزیره کریسمس شده تا تحقیقات خود را در این زمینه شروع نمایند. این حادثه از سال 2001 بدسن سو بی سابقه توصیف شده است. گفتنی است در آن سال بر اثر غرق شدن کشتی مهاجران 353 نفر جان خود را از دست دادند.
تصاویر تلویزیونی از قایق نشان می دهد مردم محلی با دادن وسایل غریق نجات سعی دارند به سرنشینان قایق کمک نمایند. جزیره کریسمس در 2600 کیلومتری شمال غرب پرث بین سرزمین اصلی استرالیا و اندونزی قرار دارد و این جزیره به مرکز اسکان مهاجران و پناهجویان مبدل شده است.گفتنی است سال جاری بیش از 6400 پناهجو از کشورهایی مانند سریلانکا و عراق وارد این جزیره شده اند. شمار پناهجویانی که سال 2009 وارد این جزیره شده بودند، حدود 2726 نفر بودند.
وزیر امور داخلی استرالیا درباره این حادثه به اسکای نیوز گفت بدلیل مه آلود بودن هوا تشخیص وجود قایق بسیار سخت بود و بدلیل اینکه قایق از چوب ساخته شده بود، امکان ردیابی آن توسط گارد ساحلی امکان نداشته است. در ماه آگوست دعوا بر سر مهاجران خارجی به انتخابات نخست وزیری کشیده شد. در انتخابات گیلارد گفت می خواهد مراکز منطقه ای برای حل مشکلات خارجی های پناهجو دایر کند، در حالی که تونی ابوت رهبر اپوزسیون گفت می خواهد قوانین سخت تری را علیه قایق های غیر قانونی اعمال نموده و قوانین سختی را علیه مهاجران به تصویب رساند.
اما علی رغم این همه صف بندیها ظاهرا احزاب در استرالیا از موضوع مهاجران به نفع سیاستها و اهداف محلی خود سود می برند و جایی که این موضوع باعث افزایش قدرتشان شود، از آن استفاده می کنند و زمانی هم که برایشان از درجه اهمیت افتد، از آن حرفی به عمل نمی آورند.
در موضوع اخیر نیز گیلارد دو پهلو حرف زده و از یک طرف برای مخالفین خود گزارش کار در مورد حادثه غرق قایق فرستاده و از سوی دیگر نمی داند با 44 مهاجری که از این حادثه زنده مانده اند چکار کند؟
سخنگوی حزب اپوزسیون اسکات موریسون گفت در طول سال جاری بیش از 200 قایق به طور غیر قانونی وارد ابهای استرالیا شده و مهاجران را تخلیه کرده است (این بدان معنی است که دولت استرالیا از ورود و خروج تمام قایق ها اطلاع داشته است) پس بنابر این نمی توان صحبت مقامات رسمی را درباره این موضوع که آنها نمی دانستند قایقی به سوی جزیره در حال حرکت است، پذیرفت!
به گفته اسکات مقامات علی رغم این موضوع جلوی ورود مهاجران را نگرفته اند و دولت با برچیدن سیاست جان هوارد برای ایزوله کردن مهاجران در کمپ ها سعی کرده در مورد مهاجران و پاسخگویی به درخواست پناهندگی آنها تسریع بوجود آورد که این موضوع نیز باعث اعتراض احزاب اپوزیسیون شده است. دولت دز سال 2008 کمپ های خود را در جزایر نائورا و مانوس در گینه پاپوآ برچید. در اسناد ویکی لیکس این موضوع امده که دولت استرالیا نباید به نفع مهاجران اقدامی به عمل آورد.
/56

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 116256

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۸:۲۴ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۷
    1 0
    ايراني هم بودند شما چرا خودتان را سانسور ميكنيد .تمامي خبرگزاري ها اعلام كردند كه ايرانيها هم داخل اين افراد بودند حالا شما تكذيب كنيد همينه كه خبراتون را هيچ كي حتي مردم خودمان هم قبول ندارند.
  • بدون نام CA ۰۸:۵۰ - ۱۳۸۹/۰۹/۳۰
    2 0
    چرا باید مهاجرت کنند که حالا بیایید بگید که مسبب مرگ آنها استرالیا بوده . شما جلوی مهاجرت آنها را بگیرید . امکانات رفاهی فراهم کنید . اشتغال ایجاد کنید . آینده مردم مملکت را تضمین کنید . اینجوری کسی هم مهاجرت نمی کنه.