اگر پرستاران جدید الاستخدام به صورت پیمانی گزینش شوند و ماهانه حداقل حقوق را بگیرند، بودجه اعلام شده از وزارت بهداشت، کافی است، ولی اجرای دقیق قوانین حرفه ای پرستاری بیش از هزار میلیارد تومان سالانه هزینه دارد

امید سلیمی بنی: از وقتی  که وزیر بهداشت خبر استخدام قریب الوقوع پرستاران بیکار را در صدا و سیما اعلام کرده، حرف و حدیثهای فراوانی حول و حوش این استخدام در فضای رسانه ای منتشر شده است. با وجودی که بارها خبر استخدام 23 هزار پرستار در سال 89، بارها در رسانه ها نقل شد، این بار تفاوت عمده خبر، در میزان بار مالی و تاکیدی است که مقامات مختلف مانند معاون رئیس جمهور و وزیر بهداشت درباره اش داشته اند. محمد شریفی مقدم، دبیر کل جامعه پرستاری نیز در گفتگو با خبرآنلاین، این مسئله را از دیدگاه بودجه ای مورد بررسی قرار داد و گفت به نظر وی، بودجه 230 میلیارد تومانی که وزیر بهداشت اعلام کرده، بر اساس حداقل حقوق پرستاران، تنظیم شده، یعنی اگر قرار باشد قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری که بیش از 3 سال است تصویب شده، اجرا شود، بودجه استخدام پرستاران، بیش از یکهزار میلیارد تومان در سال خواهد شد. با این حال، شریفی مقدم اصرار دارد همین استخدام با حقوق فعلی نیز غنیمت است، زیرا باعث کاهش ساعات کاری پرستارانی می شود که اضافه کاری به آنها فشار می آورد. گفتگوی خبر آنلاین با این فعال صنفی پرستاری را در ادامه می خوانید:

آقای شریفی مقدم، وزیر بهداشت بار مالی استخدام 23 هزار پرستار را 230 میلیارد تومان سالانه اعلام کرده، ولی رئیس کمیسیون بهداشت مجلس می گوید هزینه سالانه این استخدام بیش از 440 میلیارد تومان است. چرا تفاوتها این قدر بالاست؟

ببینید، در حال حاضر، یک پرستار پیمانی که کمتر از پرستار قراردادی، حقوق دریافت می کند در حکم خود، ماهانه نزدیک به 400 هزار تومان هزینه دارد. از این میزان، اندکی بیش از 300 هزار تومان به پرستار می رسد. اگر این میزان را با حق بیمه کارفرما، هزینه کارانه و عیدی و پاداش حساب کنیم، برای استخدام 23 هزار پرستار، نزدیک به 240 میلیارد تومان هزینه مورد نیاز است که دکتر دستجردی هم به آن اشاره کرده، ولی دکتر شهریاری در مجلس، این میزان را بر اساس حقوق پایه پرستاران قراردادی که بیش از 500 هزار تومان است محاسبه کرده که سرجمع هزینه ها را به بالای 400 میلیارد تومان می رساند. هر کدام از این مسئولان، درست حساب کرده اند، ولی به نظر می رسد محاسبه دکتر دستجردی با توجه به اینکه پرستاران، بیشتر به صورت پیمانی استخدام می شوند، نزدیکتر به واقعیت باشد.

ولی قطعا سالانه پرستاران افزایش حقوق پیدا می کنند و از طرف دیگر، برخی از آنها مسئولیت قبول می کنند و حقوق شان بیشتر خواهد شد؟

خب، اینها ممکن است. هر چند طبعا پرستارانی که تازه استخدام شده اند، به این زودی مسئولیت نخواهند گرفت، ولی هزینه نیروی انسانی چیزی است که سالانه زیاد می شود. بودجه استخدام نیز در سال اول، به این میزان است و کم کم بیشتر خواهد شد. این را هم می شود گفت که هنوز معلوم نیست استخدام صورت بگیرد.

چرا این حرف را می زنید؟ بسیاری از مسئولان دولت، تاکید کرده اند این استخدام امسال عملی می شود؟

ما از خدا می خواهیم پرستاران استخدام شود، ولی چون بارها این قول به پرستاران داده شده، به نظر می رسد باز هم برای کم کردن فشار جامعه پرستاری، این مسایل مطرح شده، از طرف دیگر بعید می دانم امسال، پرستاران جدیدالاستخدام وارد نظام سلامت شوند.

چرا؟

چون اگر فرض بگیریم همین امروز، آگهی آزمون صادر شود، تا زمانی که این آزمون طراحی و اجرا و بعد از آن، تصحیح و اعلام نتیجه شود، زمان زیادی خواهد برد. از سوی دیگر بحث تامین بودجه و ردیف و تشکیلات در دانشگاه ها هم مطرح است که بعید می دانم تا شش ماه دیگر در صورت اجرایی شدن این تصمیم، پرستاران در بیمارستانها شاغل شوند.

فکر می کنید با این حقوق ناچیز، پرستاران جدید انگیزه ای برای کار خواهند داشت؟

واقعیت این است که یک پرستار نسبت به مشاغل دولتی دیگر مانند معلم، 20 الی 25 درصد کمتر حقوق می گیرد. این به خاطر حذف "حق تفاوت تطبیق" از سال 88 است که باعث مشکلات زیادی برای پرستاران شده. پرستاران استخدامی در اسفند 87، حداقل 130 هزار تومان ماهانه بیش از پرستاران استخدامی در فروردین 88 حقوق می گیرند و برای کسی که نزدیک به 400 هزار تومان حقوق ثابت دارد، این مبلغ، بسیار قابل توجه است. از طرف دیگر، ما همیشه اصرار کرده ایم مشکلات جامعه پرستاری کم شود تا مشکلات بیماران کمتر شود. می ترسیم پرستاران دچار بی انگیزگی و بی تفاوتی شوند که نتیجه خوبی نخواهد داشت.

پس استخدام 23 هزار پرستار، برای افزایش انگیزه همکارانتان موثر نخواهد بود؟

چرا، فکر می کنم موثر باشد، چون جذابیتهایی را برای پرستاری ایجاد می کند. با استخدام این پرستاران، امکان اجرای قانون ارتقاء بهره وری در نظام سلامت مهیا می شود و حداقل، انتظارمان این است که دیگر شاهد اضافه کاریهای فرساینده برای پرستاران نباشیم. هر چند باید این را هم اضافه کنم اراده ای در وزارت بهداشت برای استخدام پرستاران نمی بینم، ولی در صورتی که بخواهند آنها قوانین پرستاری از جمله قانون تعرفه گذاری خدمات را که بیش از 3 سال پیش تصویب شده، اجرا کنند، حداقل 5 برابر بودجه فعلی باید هزینه کنند، یعنی سالانه بیش از هزار میلیارد تومان برای اجرای قوانینی که حق پرستاران را تضمین می کند، بودجه لازم است.

42/133

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 115800

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 12 =