۱ نفر
۲۲ آذر ۱۳۸۹ - ۰۶:۱۶

الگوهای طبیعی تشکیل دانه‌های برف از ابرها هنوز ناشناخته‌‌اند. محققان مؤسسه فناوری کالیفرنیا تلاش کرده‌اند با تولید بلورهای مصنوعی در شرایط کنترل‌شده و استفاده از جریان الکتریکی این قوانین را کشف کنند.

محبوبه عمیدی: تماشای بلور برفی که در آزمایشگاه شکل می‌گیرد، شاید کمی عجیب به نظر برسد؛ اما می‌تواند به اندازه تماشای دانه‌های برفی که از آسمان می‌بارند، بیننده را مسحور کند.

بلور برفی که می‌توانید شاهد شکل‌گیری آن در این ویدئو باشید، بخشی از تلاش کنت لیبرچ از مؤسسه فناوری کالیفرنیا برای درک بهتر نحوه شکل‌گیری بلورهای برف در طبیعت است.

به گزارش نیوساینتیست، هنوز هم قوانین اولیه تشکیل دانه‌های برف در طبیعت ناشناخته مانده‌اند. تنها می‌دانیم تشکیل این بلورها از الگوهای بسیار متنوعی پیروی می‌کند که هر یک تابع تغییرات دما و میزان رطوبت محیط خواهند بود. لیبرج و همکارانش تلاش کرده‌اند با به کارگیری یک محفظه با قابلیت کنترل دما و تبدیل مستقیم بخار آب به بلورهای یخ یا فرایند تصعید که در طبیعت صورت می‌گیرد، این قوانین طبیعی را کشف کنند.

براى کمک به رشد این بلور بزرگ منفرد با استفاده از جریان الکتریکی یک سوزن یخی ایجاد شده است. این سوزن یخی مانند پایه‌ای برای نگاه داشتن بلور به کار گرفته شده است. علاوه بر این لیبرچ و همکارانش با ایجاد تغییرات متناوب در میدان الکتریکی درون محفظه موفق شده‌اند اشکال گوناگونی از بلورهای یخ را در شرایط یکسان خلق کنند. 173/د

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 115374

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۲:۰۲ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۲
    16 1
    جالبه اما فيلم رو فراموش كرديد بگذاريد
  • بی نام IR ۱۶:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۳۰
    0 0
    پس ویدئو کو ..