۰ نفر
۱۵ آذر ۱۳۸۹ - ۰۷:۴۲

بارش‌های نوامبر گذشته در اروپا زودهنگام و سنگین بود و این قاره را سپیدپوش کرد. دانشمندان، این بارش را نتیجه تشکیل منطقه پرفشار بر فراز اقیانوس اطلس و ورود باد سرد شمالگان به قاره اروپا می‌دانند.

محبوبه عمیدی: این تصویر ماهواره‌ای که توسط ماهواره تحقیقاتی ترا متعلق به ناسا به زمین مخابره شده، حجم گسترده برفی را نشان می‌دهد که این روزها جزایر بریتانیا را پوشانده است.

جزایر بریتانی زیر پوششی از برف

به گزارش نیوساینتیست، بارش برف در ماه نوامبر گذشته /نیمه آبان‌ماه تا نیمه آذر 1389 سنگین‌ترین و گسترده‌ترین بارش‌ها طی 17 سال گذشته در انگلستان بوده و بیش از 45 سال است که این کشور این ارتفاع از برف را تجربه نکرده است. در مناطقی از انگلستان ارتفاع برف به حدود 1 متر رسیده است.

این بارش‌های غیرمنتظره، مسافرت توسط قطارها، هواپیما و خودروهای شخصی را دچار اختلالات متعددی کرده و مشکلات بسیاری را برای صنعت حمل‌و‌نقل ایجاد کرده است.

عامل ایجاد بخشی از این تغییرات آب‌و‌هوایی را تشکیل منطقه هوای پرفشار بر فراز اقیانوس اطلس می‌دانند که مانع از عبور جریان هوای گرم به سمت بریتانیا و در نتیجه رسیدن جریان بسیارسرد منطقه اسکاندیناوی به این جزایر شده است. در این زمان درجه حرارت در لندن و بیرمنگام به 7- درجه سانتیگراد رسیده و ایستگاه‌های هواشناسی در ارتفاعات اسکاتلند 20.9- درجه سانتیگراد را نشان داده‌اند. پایین‌ترین حرارت گزارش‌شده از این ارتفاعات 27.2- سانتیگراد و مربوط به 30ام دسامبر 1995/ 10ام دی‌ماه 1374 است.

اوان مک‌کالوم، هواشناس انگلیسی در مورد این تغییرات غیرمنتظره می‌گوید: «هر ساله بادهایی که از غرب می‌وزند باعث می‌شوند در منطقه زمستان معتدلی را تجربه کنیم. با این وجود شکل‌گیری یک منطقه پرفشار وسیع بر فراز اقیانوس اطلس در نوامبر امسال، باعث شد مسیر حرکت این بادها به شکل موقت بسته شده و شرایط برای عبور جریان بسیارسرد باد شمالگان به سمت جنوب و قاره اروپا فراهم شود و با برف و سرمای زودهنگام غافلگیر شویم».

سال گذشته نیز بارش سنگین برف، انگلیسیها را غافلگیر کرد و ماهواره ترا توانست تصویر زیبایی از این جزیره سپیدپوش تهیه کند که در اینجا میتوانید مشاهده کنید

173/د

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 113785

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام DE ۱۷:۳۲ - ۱۳۸۹/۰۹/۱۵
    0 0
    دریغ از یک باران در ایران