چرخه مالی 100 میلیارد پوندی اینترنت معادل 7.2 درصد از تولید ناخالص ملی انگلستان است و با توجه به رشد 10درصدی آن، پیش‌بینی می‌شود تا سال 2015 ده درصد از تولید ناخالص ملی این کشور صنعتی را در دست بگیرد.

ابوالفضل کریمی: امروزه اینترنت یکی از مهم‌ترین نقش‌ها را در توسعه اقتصادی کشورهای توسعه‌یافته بازی می‌کند و درصد قابل توجهی از تولید ناخالص ملی آن‌ها را به خود اختصاص داده است.

گزارش گروه مشاوره بوستون که با همکاری گوگل تهیه شده، نشان می‌دهد سهم اینترنت از تولید ناخالص ملی به‌ترتیب در کشورهای دانمارک، کره جنوبی، ژاپن، سوئد، هلند، انگلستان، نروژ، فنلاند، آلمان و ایسلند بسیار قابل توجه است و پس از آن‌ها کشورهای ایالات متحده، لوگزامبورگ، استرالیا، فرانسه، اتریش، بلژیک، سوییس، ایرلند، نیوزیلند، کانادا، اسپانیا و جمهوری چک قرار دارند.

در این بین انگلستان با اختصاص 7.2 درصد از تولید ناخالص ملی به اینترنت، رتبه اول تجارت الکترونیک را به خود اختصاص داده است. یکی از سخنگویان گروه مشاوره بوستن در این باره گفت: «در حقیقت اگر اینترنت یکی از بخش‌های اقتصادی انگلستان بود، از لحاظ ارزش پنجمین رتبه را به خود اختصاص داده بود. به این ترتیب اینترنت بالاتر از صنایعی مانند عمران با 6درصد ، حمل‌و‌نقل با 5درصد و تسهیلات زیرساخت‌هایی مانند آب و برق با 2درصد قرار می‌گیرد».

در گزارش گروه مشاوران بوستون که با عنوان «چگونه اینترنت در حال متحول کردن انگلستان است» به چاپ رسیده، رشد سهم اینترنت در تولید ناخالص ملی این کشور 10 درصد در سال عنوان شده و با این حساب، سهم اینترنت در تولید ناخالص ملی تا سال 2015 به 10 درصد خواهد رسید.

بر اساس این گزارش، انگلستان پیشروترین کشور جهان در تجارت الکترونیک به شمار می‌رود و به ازای هر یک پوندی که در فضای اینترنت صرف واردات می‌شود، 2.80 پوند به صادرات اختصاص یافته است.

شرکت‌های اینترنتی نقش بسیار مهمی در اشتغال در کشور انگلستان بازی می‌کند؛ به طوری که تخمین زده می‌شود 250هزار نفر به این واسطه در این کشور مشغول به کار هستند. تجارت‌های کوچک که به طور موثر از اینترنت استفاده می‌کنند نسبت به شرکت‌هایی که در این زمینه فعالیت‌ کم‌تری دارند 4 برابر رشد بیش‌تری داشته‌اند.

پاول ویلنبرگ یکی از شرکای BCG در این باره گفت: «اینترنت امروزه در اقتصاد انگلستان نفوذ زیادی دارد و از بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا پیشی گرفته است. بسیاری از صنایع این کشور مانند رسانه، حمل و نقل، بیمه و مد به واسطه استفاده از اینترنت به طور کامل متحول شده‌اند».

مت بریتین مدیر گوگل در انگلستان نیز در این باره گفت: «اینترنت نقش مرکزی در اقتصاد انگلستان بازی می‌کند. ارزش اینترنت برای اقتصاد انگلستان بیش از 100 میلیارد دلار در سال است».

نزدیک به 60 درصد از این 100 میلیارد دلار را مصرف اینترنت تشکیل می‌دهد که شامل خرید آنلاین و هزینه‌های صرف شده برای اتصال و خرید تجهیزات لازم برای دسترسی به اینترنت است. 40 درصد مابقی را سرمایه‌گذاری در زیرساختارهای اینترنتی انگلستان و هزینه‌های دولتی در بخش فناوری اطلاعات و صادرات تشکیل می‌دهد.

132/د

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 113489

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =