ماده 162 آیین‌نامه داخلی مجلس، دو درصد از اعتبارات بودجه عمومی را در اختیار معاونت برنامه ریزی و راهبردی قرار می‎داد تا بر اساس شاخص‌های توسعه یافتگی میان شهرها توزیع کند. اما توکلی این بند را منجر به رانت خواری از سوی یک فرد خواند.

به گزارش خبرآنلاین، رئیس مرکز پژوهش‌ها خواستار حذف این بخش از ماده مذکور شد و گفت: اگر این ماده تصویب شود، نمایندگان باید از این پس در مقابل در دفتر معاون رئیس جمهور صف بایستند و بودجه حوزه‎های انتخابیه‎شان را دستی بگیرند. این کار با کرامت نمایندگان سازگاری ندارد.

وی افزود: اگرچه به همه مسئولان اجرایی این انتقاد وارد نیست اما برخی مجریان به نظر من آدم‎های بدی هستند و تعمدا این کار را می‏کنند تا مدام نمایندگان دم در دفترهایشان باشند.

توکلی با تاکید بر اینکه نباید چنین بودجه کلانی را در اختیار یک فرد خاص قرار داد، افزود: این کار باعث میشود که یک رانت اقتصادی فساد اوری ایجاد شود. مضاف بر اینکه به استان‎هایی که نمایندگانشان تمایلات بیشتری به دولت دارند، بودجه بیشتری تعلق میگیرد  و آنها که تمایلات کمتری دارند، بودجه کمتری هم می‎گیرند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه توصیه کرد که دولت هر بودجه‎ای را که برای استان‎ها در نظر دارد، در قالب جداولی در لایحه بودجه سنواتی بیاورد. وگرنه این خواسته دولت در لایحه برنامه پنجم، ضد برنامه نویسی است.

اگرچه توکلی تاکید کرد که نباید زمینه رانت خواری را برای دولت فراهم کرد، اما نمایندگان به پیشنهاد وی رای ندادند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 110707

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۵:۵۳ - ۱۳۸۹/۰۹/۰۵
    0 0
    مجلس بهتره هرچی دولت میگه بگه چشم...چون نگه همخ در عمل همین کارو می کنه...