۰ نفر
۳۰ آبان ۱۳۸۹ - ۱۷:۳۹

نویسنده کتاب «تأملاتی در باب تأملات دکارت» که شرحی بر اندیشه دکارت در کتاب «تأملات» اوست معتقد است پیش از نقد یک فلسفه باید به فهم کافی از آن رسید، زیرا نقد بدون درک صحیح، به فلسفه آسیب می‌رساند.

به گزارش خبرآنلاین، کتاب تأملات رنه دکارت (1650-1596) اندیشمند فرانسوی، متداولترین و پرخواننده‌ترین متن فلسفی در دوران جدید بوده و فیلسوفان با هر مشرب فلسفی آن را مدنظر قرار داده‌اند. این اثر هسته اصلی برنامه‌های درسی فلسفه را تشکیل داده است و نه تنها اهل فلسفه بلکه بیشتر فرهیختگان نیز با آن کمابیش آشنایی دارند. هیچ کتابی در تاریخ فلسفه به اندازه این کتاب کوچک به نسبت حجمی که دارد، مهم و مؤثر نبوده است.

سید مصطفی شهرآیینی، نویسنده کتاب «تأملاتی در باب تأملات دکارت»، رساله دکتری خود را با عنوان «روش در فلسفه دکارت با تمرکز بر کتاب تأملات» زیر نظر دکتر رضا داوری اردکانی به نگارش درآورده و با ذکر مقدمه‌ای درباره زندگی و احوال و آثار دکارت سعی کرده است که حتی‌الامکان چشم‌اندازی از فضای فکری حاکم بر سده هفدهم ترسیم کند و دکارت را از این چشم‌انداز مورد واکاوی قرار دهد. این رساله در قالب کتابی با همین عنوان از سوی انتشارات ققنوس منتشر شده است.

این نوشتار شامل شش بخش (تأمل) است که در آن نویسنده به موضوعات مختلف پرداخت که از آن جمله می‌توان به روش تحلیل و روش ترکیب، شک‌های فرضی یا افراطی، ماهیت «من» در مقام شیء‌ اندیشنده، برهان بر تمایز حقیقی نفس و بدن و همچنین گذار از دوگانه‌انگاری به سه‌گانه‌انگاری اشاره کرد. نویسنده علاوه بر منبع فارسی «گفتار در روش» ترجمه محمدعلی فروغی از 10 کتاب جدید و اصلی به زبان انگلیسی درباره روش‌شناسی دکارت یا تفسیر روشی کتاب «تأملات» استفاده کرده است.

سیدمصطفی شهرآیینی، نویسنده این اثر، عالم مدرن را مدیون اندیشه‌های فیلسوفانی نظیر «رنه دکارت» می‌داند، زیرا وی فلسفه را از حالت انتزاعی خارج کرد و به پویایی رساند. همچنین این نویسنده و مترجم معتقد است اندیشه دکارت و هم‌فکرانش به فلسفه معنا بخشید و آن را از بی‌ثمری رها ساخت.

به اعتقاد شهرآیینی، دکارت در جامعه دانشگاهی ایران بیشتر به عنوان اندیشمندی مابعدالطبیعی شناخته می‌شود که روش «شک» را در پیش گرفته است، در حالی که اندیشه او محرکی اثرگذار در پیشرفت علوم نوین بود. این کتاب بیشتر بر همین بخش از اندیشه او متمرکز می‌شود و از همین رو می‌توان آن را معرفی‌کننده وجهه تازه‌ای از فلسفه دکارتی دانست.

رضا داوری اردکانی در مقدمه این کتاب آورده است: در سال‌های اخیر تعداد کتاب‌های فلسفه افزایش یافته است، اما هنوز به اندازه کافی کتاب فلسفه در زبان فارسی وجود ندارد و آن چه هست، بیشتر شرح و گزارش است تا نقد و نقادی.

وی برخی مقالات جدلی و سفسطی که در رد و نفی بعضی آرای فلسفی و فلسفه‌ها نوشته شده‌اند را جزو فلسفه به شمار نمی‌آورد، اما این کتاب را شرح روشن و زنده‌ای از دکارت معرفی می‌کند. 

برای تهیه این کتاب‌ها و هر کتاب دیگری که می‌خواهید می‌توانید با شماره تلفن 88453188 سامانه اشتراک محصولات فرهنگی(‌سام) تماس بگیرید و آن را در منزل یا محل کار خود تحویل بگیرید.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 109064

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =