گربه‌ها در نوشیدن با حرکات فوق‌العاده سریع زبان، ستونی از مایع درست می‌کنند که با ایجاد تعادل بین اینرسی و جاذبه، تمیز و مرتب وارد دهانشان می‌شود. آن‌ها با این کار سبیل‌های خود را خشک نگه می‌دارند.

بهنوش خرم‌روز: بیش از 60 سال پیش، فیلمی که یکی از مهندسان ام.آی.تی از شیر خوردن یک گربه گرفته بود، سر و صدای زیادی به پا کرد چون در این فیلم نشان داده شده بود که گربه‌ها بدان شکلی که ما فکر می‌کنیم شیر نمی‌نوشند، بله حرکات پیچیده زبانی دارند که به شکل حرف جی در حروف انگلیسی (J) است. اما در آن زمان این بحث به جایی نرسید.

حالا دوباره گروهی از محققین این موسسه به فکر بررسی نحوه نوشیدن در گربه‌ها افتاده‌اند. آن‌ها با استفاده از فیلم‌هایی که از انواع گربه‌سانان مانند شیر و چیتا و ببر در یوتیوب قرار دارد به همراه تصاویر با وضوح بالایی که خودشان تهیه کردند، برای کشف نحوه نوشیدن در گربه‌سانان استفاده کردند.

به گزارش دیسکاوری، نتیجه شگفت‌انگیز بوده است. به نظر می‌رسد گربه‌ها ظرافت، دقت و حفظ تعادل معروف خود را در نوشیدن هم حفظ می‌کنند. تماشای تصاویر با سرعت پایین نشان می‌دهد که سرعت حرکت زبان گربه هنگام نوشیدن به 3 متر در ثانیه هم می‌رسد. به همین دلیل هم چشم انسان قادر به دیدن حرکت دقیق آن نیست.

محققین به این نتیجه رسیدند که هنگام نوشیدن،‌ قسمت بالایی زبان گربه‌سانان با سطح مایع برخورد نمی‌کند، بلکه ستونی از مایع، مثلا شیر، بین زبان در حال حرکت و سطح مایع به وجود می‌آید. اینرسی باعث می‌شود که مایع به سمت بالا برود و درست قبل از این که جاذبه مایع را به سمت پایین بکشد، گربه زبانش را حرکت می‌دهد و مایع را می‌بلعد. تمام این اتفاقات در هر ثانیه 4 بار می‌افتند.

محققین بر این باورند که گربه‌سانان این تعادل دقیق بین اینرسی و جاذبه را به این دلیل برقرار می‌کنند که مایع به سبیل‌هایشان نپاشد، چون سبیل برای آن‌ها نقش یک حس‌گر فوق‌العاده مهم را بازی می‌کند.

اما سگ‌ها خیلی خیلی شلخته‌تر می‌نوشند. حتی انسان‌ها هم به دقت گربه‌ها نمی‌نوشند. در حقیقت ما انسان‌ها با مکیدن مایع را وارد دهانمان می‌کنیم، ‌لپ‌ها را پر می‌کنیم و سپس مایع را می‌بلعیم. البته موجوداتی مانند گربه لپ‌های کاملی ندارند و به همین دلیل هم راحت‌تر مایع را منظم و مرتب می‌نوشند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 107748

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۵:۱۲ - ۱۳۸۹/۰۸/۲۲
    1 0
    نازی پیشی.
  • بدون نام IR ۰۶:۳۲ - ۱۳۸۹/۰۸/۲۲
    1 0
    فیلم 5 ثانیه ای ربطی به گربه نداشت که