نهنگ‌ها مو یا پری ندارند که از پوستشان محافظت کند و برای تنفس مجبورند به سطح آب بیایند. با نازک شدن لایه ازن، ‌این موجودات در معرض پرتوهای فرابنفش بیشتری قرار گرفته‌اند که باعث آفتاب‌سوختگی‌ شدید شده است

بهنوش خرم‌روز: یکی از مشکلات نور شدید آفتاب، ایجاد آفتاب‌سوختگی‌های دردناک روی پوست است. با نازک شدن لایه ازن، پرتوهای فرابنفش خورشید نیز با شدت بیشتری به زمین می‌تابد و به پوست آسیب می‌رساند. اغلب وقتی صحبت از آسیب پوستی ناشی از آفتاب می‌شود، همه ذهن‌ها به سمت انسان می‌رود، اما این بار موضوع نهنگ‌ها هستند. نهنگ‌ها به مراتب بیشتر از انسان در معرض نور مستقیم خورشید قرار می‌گیرند و نازک شدن لایه اوزون باعث سوختگی و حتی سرطان پوست در این موجودات عظیم دریایی شده است.

به گزارش دیسکاوری، محققین برای اولین بار متوجه شده‌اند که آسیب‌های پوستی در بین نهنگ‌ها در حال افزایش است. به گفته آن‌ها، نهنگ‌ها مو، پشم،‌ پر یا فلس ندارند که از پوستشان محافظت کند. به علاوه آن‌ها برای تنفس ناچارند به سطح آب بیایند و در معرض نور آفتاب باشند.

نهنگ‌ها برای تنفس به سطح آب می‌آیند

سایر موجودات برای فرار از نور آفتاب،‌ رفتارهای سازگارانه‌ای پیدا می‌کنند،‌ مثلا در سایه پنهان می‌شوند، اما نهنگ‌ها نمی‌توانند چنین رفتاری داشته باشند. محققین جامعه جانورشناسی لندن با همکاری موسسه جانورشناسی دانشگاه کویین‌مری لندن و موسسه پلی‌تکنیک ملی وابسته به مرکز علوم دریایی مکزیک،‌ مطالعه جدیدی را بر روی نهنگ‌ها انجام داده‌اند.

نهنگ آبی

 آن‌ها با استفاده از تصاویر و انجام آزمایشات پوستی روی نهنگ‌های خلیج کالیفرنیا به این نتیجه رسیدند که نهنگ‌ها به شدت از آفتاب‌سوختگی رنج می‌برند. نهنگ‌های این منطقه که در نزدیکی خط استوا واقع شده، پنج برابر بیشتر از نهنگ‌های مناطق معتدل در معرض پرتوهای خورشیدی هستند که  منجر به سرطان پوست می‌شود.

نهنگ اسپرم

نمونه‌های پوستی با استفاده از دارت‌های استیل ضدزنگ در بین سال‌های 2007 تا 2009/ 1385 تا 1387 گرفته شده‌اند. به گفته محققین، ‌تقریبا در همه نمونه‌های گرفته شده، سلول‌های پوستی آفتاب‌سوخته و غیرعادی وجود دارد که مربوط به آسیب دی.ان.ای ناشی از اشعه فرابنش است. این سلول‌ها حتی در نمونه‌های مربوط به لایه‌های زیرین پوست نهنگ‌ها هم دیده شده‌ و این یعنی نهنگ‌ها به طور جدی از آفتاب‌سوختگی شدید پوستی رنج می‌برند.

آفتاب‌سوختگی پوست نهنگ

دانشمندان باور دارند که این وضع برای نهنگ‌ها بدتر هم خواهد شد. مطالعات نشان می‌دهد که نهنگ‌های تیره‌تر، مانند نهنگ‌های اسپرم در مقایسه با نهنگ‌های روشن‌تر مانند نهنگ‌های آبی، کم‌تر آسیب دیده‌اند. به نظر می‌رسد در نهنگ‌ها هم درست مانند انسان‌ها، رنگدانه‌های تیره پوستی تا حدی از پوست در برابر آفتاب محافظت می‌کنند. با این وجود نهنگ‌های اسپرم زمان بیشتری را روی سطح آب می‌گذرانند و دچار آفتاب‌سوختگی می‌شوند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 107732

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سیستم IR ۲۲:۳۰ - ۱۳۸۹/۰۸/۲۲
    0 1
    شما از کجا میدونید دیسکاوری گفته؟؟؟شما هم مثل ما دیسکاوری میبینید؟؟یکم هم نشرنال جعوگرافی ببینید خوبه!
  • بدون نام IR ۰۷:۰۸ - ۱۳۸۹/۰۸/۲۳
    0 1
    واااا.... چراكرم ضد آفتاب نميزنن؟؟!!
  • بدون نام IR ۱۳:۰۵ - ۱۳۸۹/۰۸/۲۳
    3 5
    پیشنهاد من کرم مای spf 8
  • بدون نام IR ۱۰:۳۹ - ۱۳۸۹/۰۸/۲۶
    1 0
    این کانال های دیسکاوری و نشنال جئوگرافیک پولی هست؟
  • فاطمه IR ۱۶:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۹
    0 0
    اسیبی به ما نمیزنه