سعید علی‌حسینی قرار بود رکورد حسین رضازاده را بزند اما دیگر فرصتی برای این کار ندارد.

رای نهایی کسی که قرار بود رکورد حسین رضازاده را بشکند سرانجام اعلام شد؛ رایی که طبق آن پدیده جوان وزنه‌برداری ایران برای همیشه از این رشته محروم شد. سعید علی‌حسینی دقیقا شنبه‌شب بود که متوجه شد از حضور در وزنه‌برداری محروم شده است. او پیش از محرومیت مادام‌العمر، زمانی که فدراسیون جهانی در حال بررسی پرونده‌اش بود، می‌گفت با این‌که دوپینگ نکرده حاضر است دو سال محرومیت را تحمل کند و دوباره به وزنه‌برداری برگردد. اما رای نهایی پرونده او چیز دیگری بود؛ محرومیتی مادام‌العمر که تمام امیدهای علی‌حسینی را به آینده ناامید کرد.

علی‌حسینی تنها وزنه‌برداری بود که گفته می‌شد می‌تواند رکورد حسین رضازاده را بزند. او حتی در تمرین هم توانست رکورد رضازاده را بزند که اگر این رکورد را در یک مسابقه رسمی ثبت می‌کرد، اتفاقی بزرگ به حساب می‌آمد. علی‌حسینی حتی به مسابقه‌های جهانی وزنه‌برداری کره هم رفت تا رکورد حسین رضازاده را بزند. قرار بود او در کره قوی‌ترین مرد جهان شود اما ناگهان خبر رسید سعید علی‌حسینی مصدوم شده است. خبر مصدومیت او در حالی اعلام شد که تا ساعاتی پیش از مسابقه، هیچ حرفی از مصدومیت این پدیده وزنه‌برداری مطرح نشده بود. علی‌حسینی دستش را باندپیچی کرد و در حالی که اشک می‌ریخت، نظاره‌گر رقابت سایر وزنه‌برداران بود؛ رقابتی که نتیجه‌اش قهرمانی ورزشکار کره‌ای بود.

ورزشکار کره‌ای همان کسی بود که پیش از مسابقات هم گفته می‌شد او قهرمان خواهد شد. عطار اشرفی پیشکسوت وزنه‌برداری ایران در مورد این موضوع می‌گوید: «فدراسیون جهانی وزنه‌برداری این‌طوری است که در آن هیچ مدالی بدون لابی توزیع نمی‌شود. پارسال می‌خواستند ورزشکار کره‌ای قهرمان شود. به علی‌حسینی گفتند یا در مسابقه شرکت نکن، یا اگر شرکت می‌کنی نباید سنگین‌تر از ورزشکار کره‌ای وزنه بزنی. آن سال قرار بود ورزشکار کره‌ای قهرمان شود و تحت هیچ شرایط این فرصت را به علی‌حسینی نمی‌دادند که در مسابقه شرکت کند.»

تا پیش از اعلام رای محرومیت مادام‌العمر، پدر علی‌حسینی هم تلاش زیادی می‌کرد تا بخشش فرزندش را بگیرد یا حتی این‌که بتواند محرومیتی کوتاه مدت برای او بگیرد. اما حالا که این اتفاق نیفتاده، پدر سعید علی‌حسینی هم از پیگیری این ماجرا ناامید شده است. عزیز علی‌حسینی می‌گوید: «دیگر نمی‌توانیم کاری کنیم. تمام شد و رفت. در این 12 ماه نتوانستیم کاری کنیم. حالا هم که رای اعلام شده دیگر هیچ امیدی ندارم. سعید محروم شده و نمی‌شود برایش کاری کرد.»

او البته از دست افرادی که کار پیگیری این پرونده را در دست داشته‌اند ناراحت است. کسی که بیشتر از همه در جریان این ماجرا بوده، وکیلی به نام مرادی است که در اصل وکیل فدراسیون ایران به حساب می‌آید. عزیز علی‌حسینی می‌گوید: «ایشان دیگر کاری نمی‌توانند بکنند. اگر قرار بود کاری بکنند در این مدت انجام می‌دادند. اصلا نمی‌دانم ایشان سعید بوده یا وکیل یک نفر دیگر. وقتی می‌خواست به فدراسیون جهانی برود آمد و به ما گفت شما یک تعهد بدهید که به سعید چیزی خورانده‌اند. این یعنی چی؟ اگر ایشان وکیل سعید بوده، چرا سعی می‌کرده از او یک امضا بگیرد که معنایش آلوده بودن اوست؟ ما حرفمان این است که سعید آلوده نیست، آن وقت ایشان می‌گوید یک تعهد بدهید که مواد غیر مجاز را با اختیار خودش مصرف نکرده. من برداشتم این بود که ایشان می‌خواستند به عنوان وکیل یک نامه از ما بگیرند که در آن خود سعید قبول کرده دوپینگی است. در اصل او این نامه را برای فدراسیون جهانی نمی‌خواست. نامه را برای همین ایران می‌خواست که بعدا بیاید بگوید من از خود علی‌حسینی نامه دارم که اعتراف کرده دوپینگی است.»

مرادی، وکیلی که از طرف فدراسیون وزنه‌برداری پیگیر ماجرای علی‌حسینی شده بود طوری حرف می‌زند که می‌خواهد خود را نسبت به این ماجرا بی‌طرف نشان بدهد. او در مصاحبه‌اش نه تنها از سعید علی‌حسینی و پدرش انتقاد می‌کند، بلکه فدراسیون را هم زیر سوال می‌برد: «وقتی خواستم برای دفاع به مجارستان بروم، خواستم پیش از آن به اردبیل بروم و آخرین گفته‌های سعید و پدرش را بشنوم اما آنها همکاری نکردند. پس از آن منتظر بودم که حتی یک دست نوشته در مورد اتفاقات صورت گرفته از آنها داشته باشم که این امر صورت نگرفت. حتی من موضوع پرونده را از پلیس آگاهی هم پیگیری کردم و آنها هم تایید کردند که مواد غیر مجاز به علی حسینی خورانده شده بود. این مسایل را من به دادگاهی که کار را پیگیری می‌کرد ارایه دادم اما از برخی مسایل دیگر نمی توانم به جهت حفظ مصالح ملی یاد کنم.» مرادی ادامه می‌دهد: «من نمی‌دانم کسی این دارو را به او خورانده بود یا عاملانی این دارو را به او خورانده‌اند یا این‌که فدراسیون در این زمینه مقصر است. من تنها این موضوع را پیگیری می‌کردم که نمونه او مثبت شده و باید از علی حسینی حمایت کرد. من باید تاکید کنم استخدام جایی نیستم. من استخدام دانشگاه تهران هستم. از آدمی یا گروه خاصی هم خط نمی‌گیرم. با رضازاده هم زد و بندی ندارم. در پرونده علی حسینی من وجدانم را در پیش رو داشتم. شنبه شب در حالی که در جلسه ای بودم عزیز علی‌حسینی با من تماس گرفت و بدون احوال پرسی و با لحنی خشن و زشت به من گفت پسرم را به چه قیمتی به رضازاده فروختی؟ این جوابی نیست که به من بدهند و بگویند چقدر گرفتی که فرزندم را بفروشی.»

سعید علی‌حسینی البته مدت‌ها قبل، زمانی که آزمایش اولش مثبت درآمد اعلام کرد نمونه‌ای که به اسم اوست، اصلا برای او نیست و حتی حاضر شد برای ثابت کردن حرف خودش آزمایش DNA بدهد. اما از او چنین آزمایشی گرفته نشد. پدر علی‌حسینی در این مورد می‌گوید: «همان موقع ما گفتیم حاضریم سعید آزمایش DNA بدهد که ثابت کنیم این نمونه برای او نیست. اما داراب ریاحی دبیر فدراسیون یک دفعه آمد و اعلام کرد که نمونه B سعید هم مثبت شده و جو را به ضرر سعید کرد. نتوانستیم آزمایش DNA هم بدهیم.»

حالا پدر سعید علی‌حسینی همه این مسائل را زیر سر حسین رضازاده می‌داند؛ کسی که حضور سعید در اردوی تیم ملی، تهدیدی برای رکورد جهانی‌اش حساب می‌شد. مشکلات خانواده علی‌حسینی و حسین رضازاده از آنجا شروع شد که پس از رکوردشکنی‌های سعید، پدرش از حضور او در تیم ملی احساس خطر کرد و طی نامه ای از بهرام افشارزاده رییس وقت فدراسیون وزنه‌برداری خواست تا پسرش در کنارش و در اردبیل تمرین کند. عزیز علی حسینی در مورد این موضوع می‌گوید: «من پیش از این که سعید به اردو برود، گفتم که این بچه من 21 سالش است و می‌خواهم که درسش را در کنار وزنه‌برداری تمام کند. دیپلمش را بگیرد، بعد بیاید در اردو. این موضوع را به صورت کتبی به افشارزاده نوشتم. افشارزاده نامه من را به حسین رضازاده مدیر وقت تیم‌های ملی وزنه‌برداری تحویل داد. رضازاده هم به جای این که نامه من را مطالعه کند، آن را پاره کرد و بیرون انداخت. سعید بعدا آن نامه را در اردو پیدا کرد. کادر فنی تیم ملی از یک سال و نیم پیش می‌خواستند سعید را محروم کنند.»

البته در چنین شرایطی، حسین رضازاده که حالا سرپرست موقت فدراسیون وزنه‌برداری شده، می‌گوید تمام تلاشش را برای رفع محرومیت علی‌حسینی کرده و از این‌که می‌بیند او را تا آخر عمر محروم کرده‌اند ناراحت است: «خدا خودش شاهد است که ما در این مدت چه تلاش هایی برای کاهش محرومیت سعید انجام دادیم.در این راه من از تمام توانم برای رایزنی با تاماش آیان استفاده کردم، به طوری که او دو بار در جلسات مختلف به من گفت چرا دائما از حسینی دفاع می کنی. این رایزنی ها به حدی بود که من مطمئن شده بودم اگر در رای پرونده سعید کاری از دست رئیس فدراسیون جهانی بربیاید، حتما برای خوشحال کردن من و وزنه برداری ایران انجام خواهد داد. اگر سعید محروم نمی‌شد خودم کمکش می‌کردم رکوردم را بزند!»

لیست تیترهای مربوط به ماجراهای دوپینگ در وزنه‌برداری ایران را اینجا بخوانید

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 106570

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۵:۲۸ - ۱۳۸۹/۰۸/۱۷
    0 0
    پدیده ای که دو بار متهم به دوپینگ شده و دائم در خط تهمت و بهتان و اتهام زنی کار می کند پدیده ایست برای تسویه حسابهای سیاسی با کسانی که ما نمی پسندیم همین و بس