تحقیق تازه‌ای نشان می‌دهد، می‌توان با استفاده از نانوذرات طلا در گیاهان و چشمه کوچکی از پرتوهای فرابنفش، به گیاهان درخشانی دست یافت که پیش از این تنها در سیاره پاندورا شاهد وجود آنها بوده‌ایم.

محبوبه عمیدی: اگر فیلم سه‌بعدی آواتار را دیده باشید، حتما از میان جلوه‌های بصری آن، گیاهان درخشان سیاره پاندورا را به خاطر می‌آورید. تحقیقات گروهی از محققان تایوانی نشان می‌دهد با استفاده از نانوذرات طلا می‌توان رؤیای تماشای این گیاهان درخشان روی کره زمین را به واقعیت تبدیل کرد.

به گزارش نیوساینتیست، این محققان در مرکز پژوهش‌های علوم کاربردی تایپه، تایوان برای آغاز این پژوهش از گیاهان آبزی استفاده کردند. آنها باکوپای پهن‌برگ را برای 1 روز یا بیشتر در محلولی از این ذرات شناور کردند و پس از آن، این گیاه را در معرض پرتوهای فرابنفش قرار دادند. این پرتوها باعث برانگیختگی الکترون‌های موجود در نانوذرات طلا و در نتیجه ساطع‌شدن نور آبی متمایل به بنفش از آنها شدند که در اثر آن کلروفیل موجود در این گیاه خاصیت فلوئورسانس پیدا کرده و به تشعشع نور قرمز پرداخت.

پاندورا

این نانوذرات برای مدت 2 هفته تا 2 ماه در برگ‌ها باقی ماندند.

راز این درخشش خیره‌کننده در شکل این نانوذرات نهفته است. محققان این ذرات را به شکل تیغ‌های خارپوست دریایی تهیه کرده‌اند. این تیغه‌ها نسبت به سایر اشکال، میدان مغناطیسی قوی‌تری تولید کنند و همین نکته باعث می‌شود نور ساطع‌شده درخشش بیشتری داشته باشد. ‌

هوراکی نیوا، متخصص بیوشیمی از دانشگاه الکتروکامیونیکیشن توکیو، ژاپن می‌گوید: «استفاده از نانوذرات در موجودات زنده یک موضوع بحث‌برانگیز و تازه تحقیقاتی است. این محققان باید پاسخ قانع‌کننده‌ای برای پرسش‌های متعدد داشته باشند و در کنار آن راهی برای استفاده منطقی و مقرون‌به‌صرفه از این ذرات گران‌قیمت پیدا کنند».

این تیم امیدوارست بتواند از نتایج این تحقیق برای تولید روشنایی زیستی در سایر گیاهان استفاده کند. برای تولید این نور ضعیف، گیاهان به یک چشمه نور فرابنفش نیز نیاز خواهند داشت.

متخصصان معتقدند این نور زیستی در برابر سایر پرتوها صرفه اقتصادی چندانی ندارد و احتمالا باید برای دیدن گیاهان درخشان در خانه‌ها و آپارتمان‌ها چند سالی صبر کنیم. شاید آواتار 2 بتواند ایده‌های تازه‌ای برای تولید گیاهان درخشان به محققان بدهد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 105804

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 5 =