در کنفرانس بین‌المللی روبات‌های هوشمند، ایده‌های متفاوتی برای بهبود دست‌های روباتیک مطرح شد. از میان آنها می‌توان به استفاده از دست‌هایی با پمپ خلاء و آموزش روبات‌ها در آشپزخانه اشاره کرد.

محبوبه عمیدی: کنفرانس بین‌المللی روبات‌های هوشمند و سیستم‌ها که هفته گذشته در تایپه، تایوان برگزار شد، شاهد راهکارهای تازه‌ای برای بهبود توانایی‌های حرکتی و حسی روبات‌ها، مخصوصا در انواع روبات‌های خانگی بود.

یکی از این ایده‌ها قابل رقابت با روبات خانگی PR2 متعلق به شرکت نوپای Willow Garage در منطقه سیلیکون‌ولی بودکه به تازگی وارد بازار شده و نشان داده با کمک دو دست نگهدارنده مجهز، از عهده انجام کارهایی مانند حمل قوطی‌های نوشابه یا تا زدن حوله‌ها برمی‌آید. این روبات از حسگرهای مصنوعی پیچیده و پیش‌برنامه‌سازی گسترده برای تعیین میزان فشار وارده به اشیاء و نحوه نگاه‌داشتن آنها استفاده می‌کند.

ربات خانگی PR2

به گزارش نیوساینتیست، سیدارتا سرینیواسا و همکارانش از آزمایشگاه اینتل در پیتزبورگ، پنسیلوانیا در این کنفرانس، راه ساده‌تری را برای کنترل روبات‌هایی مشابه آن مطرح کرده‌اند. در این روش از Mechanical Turk آمازون برای سپردن این کارهای ساده‌ای که ماشین از عهده انجام آنها بر نمی‌آید به نیروی انسانی استفاده خواهد شد.

در حال حاضر از این سرویس برای کمک به روبات‌هایی که راه را گم کرده‌اند استفاده می‌شود؛ اما کافی است اپراتور، شکل و طرح کلی هر شیء را برای این دست‌های روباتیک تعریف کند تا به آنها امکان در دست گرفتن نمونه‌های گوناگون و حتی بسته‌های هرمی‌شکل را بدهد.

به روبات‌های باهوش نیازی نداریم!
اریک براون و همکارانش از دانشگاه شیکاگو، روبات ساده‌ای ساخته‌اند که می‌تواند طیف گسترده‌ای از اشیاء، حتی شکستنی‌ها را به خوبی و در مسافت طولانی جابجا کند.

دست این روبات ساده یک کیف پلاستیکی پر از گوی‌های شیشه‌ای کوچک است که دور اشیاء را خواهد گرفت. در مرحله بعد، پمپ خلاء متصل به این کیف با مکش هوای داخل آن باعث می‌شود، کیسه به خوبی شیء مورد نظر را نگه دارد و بتواند مسافتی طولانی آنرا حمل کند. این روبات ساده حتی می‌تواند تخم‌مرغ‌های خام را بدون شکستن آنها جابجا کند.

تست ایکیا برای دست‌های روباتیک
رابرت پلات از آزمایشگاه هوش مصنوعی در ام.آی.تی می‌گوید: «به دست‌های روباتیکی نیاز داریم که بتوانند کارهای حساس و سخت را به عهده بگیرند. به عنوان مثال پیچ و مهره‌ها را در خطوط تولید جابجا کنند یا قادر باشند دستگیره درها را در خانه حرکت دهند. با این حال این دست‌ها نمی‌توانند قطعات خریداری‌شده از ایکیا را برای ساخت وسیله مورد نظر به هم متصل کنند».

پلات معتقد است شیوه آموزش روبات‌ها از ابتدا و مانند کودکی که آرام‌آرام و با حضور در محیط تمامی حرکات را یاد می‌گیرد، شیوه بهتری است.

ربات خانگی Armar III

او به یکی از روبات‌های آموزش‌دیده به این روش به نام Armar III اشاره می‌کند که با آموزش در محیطی شبیه به آشپزخانه، یاد گرفته در ماشین ظرف‌شویی را باز کند، فنجان‌ها را برعکس بگیرد و آنها را درون آن به ترتیب بچیند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 104284

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 11 =