طه طاهری

زهرا تالانی: طه طاهری، قائم‌مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر معتقد است که  تا قبل از سال 1385 مبارزه با موادمخدر بر محور مقابله، ضربه و دستگیری بود اما از آن سال به بعد، استراتژی متوازنی با توجه به سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری اتخاذ شد تا با کاهش تقاضای مواد مخدر نیز توجه شود. وی در این گفت وگو با اشاره به تدوین قانون جدید مبارزه با مواد مخدر تاکید می کند که در این قانون مبارزه با مواد روان گردان هم عنوان شده است.

 شما به تازگی اعلام کردید که قانون جدید مبارزه با موادمخدر توسط مقام معظم رهبری برای اجرا ابلاغ شد . این قانون شامل چه موادی است؟
بر اساس قانون جدید مجرمان مواد مخدر به سرعت محاکمه و مجازات می‌شوند، حاملان مواد مخدر ممنوع الخروج می‌شوند و روانگردان‌ها نیز به فهرست موادی که مجازات قانونی دارد، اضافه می‌شوند.

قانون مبارزه با مواد مخدر قبلی چه اشکالی داشت و در قانون جدید مبارزه با مواد چه مباحثی اضافه شده است؟
از جمله مسائلی که در قانون قبلی مشکل وجود دارد موضوع روانگردان‌هاست. مبارزه با روانگردان‌ها بر اساس قانونی مصوب سال 1354 عمل می‌شود که قانونی بسیار قدیمی است. در سال 1367 در یک تدبیری که نظام اندیشید و منجر به ایجاد ستاد مبارزه با مواد مخدر شد، گام بزرگی برای مبارزه با مواد مخدر در کشور برداشته شد و امروز اگر می‌توانیم پدیده مواد مخدر را با وجود همه پیچیدگی‌های آن رصد کنیم مرهون تشکیل ستاد مبارزه با مواد مخدر است.

مواد روانگردان در آن تاریخ به علت اینکه موضوعیتی در مواد مخدر نداشت در قانون مواد مخدر نیامد. پس در وضعیت فعلی از نظر حقوقی ستاد مبارزه با مواد مخدر مسئولیتی در مقابل مواد روانگردان ندارد.

 پس از اینکه سیاست‌های کل نظام در مبارزه با مواد مخدر توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شد، از جمله مسائلی که در نظر گرفتیم این بود که امروز پیوند ارتباطی و عملیات قاچاق مواد مخدر و مواد روانگردان خیلی به هم نزدیک شده است و شاید تا چند سال دیگر اصلاً مواد روانگردان موضوع اصلی باشد.

در سیاست‌های کلی نظام در 11بند مسئله مواد مخدر و مواد روانگردان و پیش‌سازها در کنار هم آمده است. کلیات این مسئله در مجمع تشخیص به تصویب رسید و قرار شد موضوع مواد روانگردان هم در قانون بیاید و در چهارچوب فهرست‌هایی که در کنوانسیون‌های بین‌المللی که ایران به آن ملحق شده است این امیدواریم با عمل به این قانون، شاهد یک حرکت جدی در اثربخشی جرائم مبارزه با موادمخدر و مجازات‌های آن باشیم.

آقای طاهری مهمترین مسئله در بحث مبارزه با مواد مخدر توجه به بخش سالم جامعه است تا از بروز اعتیاد جلوگیری شود  چون شما به مقوله آگاهی دادن تاکید فراوانی دارید. اما در این زمینه غفلت‌های زیادی شده است؟
 در حال حاضر یک عقب‌ماندگی جدی در توجه به جمعیت سالم کشور از مسئله آسیب‌های مواد مخدر و نداشتن قدرت فردی در افراد در مقابله وسوسه مواد مخدر داریم که این موضوع در سند جامع پیشگیری از اعتیاد بررسی شده و به تصویب رسیده است.

تربیت کادر مربیان پیشگیری از اعتیاد را در دستور کار داریم که تا کنون 1200 نفر تربیت ‌شده‌اند و قرار است تا پایان سال تعداد آن به 6 هزار نفر برسد.

  در دو دهه گذشته تمام عملکرد نظام بیشتر معطوف به کاهش عرضه بوده است که نتیجه این امر توفیقی از لحاظ عدد اعتیاد در کشور به وجود نیاورد و نگرانی مردم را در گسترش وجود اعتیاد، معتادان و خرده فروشان به دنبال داشت.

چالش‌ امروز مواد مخدر کشور مساله شیشه و مواد مخدر صنعتی است. شما دلیل ان را چه می دانید؟
مصرف شیشه رشد فزاینده در جمعیت اعتیاد کشور دارد و بخشی از طبقات دارای تحصیلات از این ماده مصرف می‌کنند.

دلایل نادرستی همچون اعتیاد آور نبودن شیشه، تبلیغات لاغری، سرخوشی و بی‌خیال کردن افراد و حل مشکلات ناتوانی جسمی از جمله مسائلی است که جوانان را به سوی مصرف شیشه کشانده است.

از طرفی شیشه در گذشته وارد کشور می‌شد و به خاطر مبلغ گران این ماده، مصرف کنندگان آن فقط پولداران بودند اما اکنون این تولید به داخل کشور رسیده است، به گونه‌ای که به یکباره قیمت شیشه از کیلویی 120 میلیون به 8 میلیون تومان تنزل پیدا کرده است. این کاهش قیمت ، توسعه و تولید آن در کشور منجر به بروز و شیوع مصرف شیشه شده است.

متاسفانه آسیب‌های مرتبط با مصرف شیشه در کشور بسیار خطرناک‌تر از آسیب‌های مرتبط با مواد مخدر سنتی است زیرا بازتوانی و درمان مصرف کنندگان مواد مخدر صنعتی در کشور تقریبا ناممکن است. هم اکنون 57 درصد جمعیت معتاد در کشور دارای شغل هستند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 103993

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =