«داور مرا شرمنده مردم کرد.» علی دایی با حالتی پریشان این جمله را لحظاتی پس از پایان داربی به زبان آورد.

او که از شدت خشم داشت دستانش می‌لرزید باخت داربی را به دلیل اشتباه داوری می‌دانست. تیم داوری که در دقیقه 5 بازی گل پرسپولیس را آفساید گرفت. مرتضی کریمی کمک دوم مسعود مرادی در این صحنه درحالی که به نظر نمی‌رسیدمهاجم پرسپویس در تله آفساید گیر کرده باشد گل به ثمر رسیده این تیم را مردود اعلام کرد تا علی دایی در لحظه پایان بازی گناه شکست را به گردن تیم داوری بیاندازد: «اگر به من بگویند که در این صحنه به چه دلیلی گل ما را مردود کردند، مین الان فوتبال را می‌بوسم و می‌گذارم کنار. بازی زیبای ما در این بازی را فقط با یک سوت خراب کردند، هفته قبل هم خداداد افشاریان این بالا را سر من آورد. همین اشتباهات است که باعث می‌شود تا الان من و بازیکنانم برابر مردم شرمنده باشیم. درحالی که استقلال اصلاً شانسی برای بردن داربی نداشت. ما حتی تمام نیمه دوم تیم برتر بازی بودیم ولی در دقیقه 91 همه چیز خراب شد.» درحالی که دایی این جملات را به زبان می‌آورد جمعیت زیادی از هواداران پرسپولیس که باخت داربی اشک را بر چشمان شان جاری کرده بود، هنوز روی سکوها بودند. آنها با تمام وجودشان رو به دوربین‌هایی که بر صورت‌های شان زوم کرده بودند، برای داور 45 ساله بازی شعار حیا کن، رها کن را سر می‌دادند. بی‌آنکه مسعود مرادی نقشی در رقم خوردن سرنوشت بازی داشته باشد. جمعیت که تا لحظه گل دقیقه 91، زمانی که پاس طلایی مجتبی جباری به فرهاد مجیدی رسیدو کاپیتان استقلال توانست با ضربه زیبای خود استقلال را پیش بیاندازد، داشتند شعار لعنت به این مساوی سر می‌دادند به یکباره نظرشان عوض شد. جمعیت پرسپولیسی باید بهانه ای پیدا می کردند. بهانه‌ای تا با آن غم شکست را التیام دهند. همان دردی که در داربی 68 با گل کریم باقری سهم استقلالی های ورزشگاه شده بود.

مرادی سوژه‌ای مناسب بود. سال هاست که پرسپولیسی‌ها به داوری او اعتراض دارند و همین اعتراض یکبار این داور بین‌المللی را از سوت زدن داربی انداخت. همه چیز از سه سال قبل آغاز شد. از بازی با مس که مسعود مرادی تصمیمی را علیه پرسپولیس گرفت. تصمیمی که هجمه اعتراضات سرخ‌ها را بقدری بالا برد که داور کرجی تصمیم بگیرد داوری را کنار بگذارد. داوری که آن روزها هنوز شانس حضور در جام جهانی را داشت اما با آن اشتباه و جو ناشی از این تصمیم دوره افت را آغاز کرد. از آن روز هیچ وقت دل پرسپولیسی‌ها با مرادی صاف نشد.

انتخاب مرادی برای این داربی در آخرین سال قضاوتش می‌توانست پایانی شیرین برای نزدیک به 20 سال فعالیت حرفه‌ای این داور باشد اما تصمیمی که کمکش گرفت به نظر می‌رسد هفته‌ای پر هیاهو را برای مرادی بسازد. کارشناسان داوری خیلی زود تصمیم تیم داوری را درباره مردود اعلام کردن گل پرسپولیس اشتباه خواندند و دایی هم شمشیر را خیلی زود برای داور 45 ساله از رو بست.

در نقطه مقابل اما پرویز مطلومی سعی می‌کند نسبت به داوری بازی اعتراضی نداشت. او حتی با گفته هایش همه را غافلگیر کرد: «داور بازی از نظر من در صحنه مردود اعلام کردن گل پرسپولیس، درست عمل کرد. بچه‌های ما که صحنه گل را در تلویزیون دیده بودند، زنگ زدند و گفتند این صحنه آفساید بوده است.»

به عکس این گفته مظلومی حتی تیم داوری هم درباره اتفاقی که رخ داده، نظری قاطع نداشتند. هجوم خبرنگاران برای گفت و گو با مرادی و مرتضی کریمی در پایان بازی حکایت از اتفاقی بزرگ دشت. این دو البته سعی می‌کردند خود را بی‌تفاوت نشان دهند. مرادی در این باره گفت: «باید صحنه را ببینم. تصمیمی که کمکم اعلام کرد مورد تأیید من بود.» کریمی هم تقریباً نظری مشابه با داور مسابقه داشت. او در این باره گفت: «واقعا نمی‌دانم چه اتفاقی افتاده. من چیزی که دیدم، این بود که باید آفساید بگیرم.» با این وجود او در لحظات بعد از بازی و در رختکن حس خوبی نداشت و مدام استرس داشت که شاید اشتباه کرده باشد.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 100662

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 12 =