• توماج صالحی اعدام می‌شود؟

    توماج صالحی اعدام می‌شود؟

    موسوی، سیدعبدالجواداین که توماج اعدام نمی شود را هر آدم نیمه عاقلی حتی می داند. توماج اعدام نمی شود چنان که هاشم آغاجری اعدام نشد. در ماجرای آغاجری هم، همه می دانستند خبری از اعدام در کار نیست. حتی آن کسی که حکم را صادر کرده بود. با این حال خبر آن حکم فقط و فقط حیثیت ایران را در جهان خدشه دار ساخت و اعصاب و روان جمع کثیری از جامعه را تا مدت ها بهم ریخت. حالا چرا آن حکم صادر شده بود؟

  • عدم شکوفایی فلسفه نتیجه نزاع میان برداشت دینی با فلسفه

    عدم شکوفایی فلسفه نتیجه نزاع میان برداشت دینی با فلسفه

    اخبار اندیشهبا ورود اندیشه های مدرن، ایران آبستن تغییر و سیاست به بستری مناسب برای دگرگونی مبدل شد. فاصله ایجاد شده با جهان مدرن در پی دو قرن تعطیلات تاریخی (شایگان) نوعی شتاب زدگی را در کالبد کنش‌گران دمید. این که باید هر چه زودتر عمل کرد (وارد کردن مدرنیته به مثابه کالا در نگاه منورالفکران) یا (دست زدن به انقلاب برای آفرینش نظم جدید سیاسی از منظر روشنفکران). بدیهی است که چیرگی ایدئولوژی ها (سازه‌ هایی برای ساده کردن امور پیچیده) و ناشکیبایی جامعه، فضای مناسبی را برای شکوفایی دانشی مانند فلسفه که مخاطبان را به پیچیده دیدن امور، و صبوری ورزیدن نسبت به تحولات دعوت می کرد فراهم نیاورده است.

  • سریال سازان «حزب الهی» که بلد نیستند سریال بسازند محترمانه کنار بروند

    سریال سازان «حزب الهی» که بلد نیستند سریال بسازند محترمانه کنار بروند

    تلویزیوندر دوره ای احساس می‌شد نیروهای معتقدتر به اهداف انقلاب اسلامی، می‌توانند با طی دوره‌های آموزشی وارد عرصه فیلمسازی شوند و بر این اساس مورد حمایت جدی قرار گرفتند اما به مرور زمان، تولیداتشان نشان داد اینها، فیلمساز یا سریال‌ سازیی نیستند که بتوان به تولیدات شان "اثر هنری" و یا "فیلم ماندگار" نامید بلکه تولیداتی تصویری هستند که فقط، مورد خوشایند عده ای قرار می‌گیرد که نیاز ایدئولوژیک شان برآورده می شود.

  • چه خبر از اسپانسر استقلال؟ /مشترک مورد نظر در دسترس نمی‌باشد!

    چه خبر از اسپانسر استقلال؟ /مشترک مورد نظر در دسترس نمی‌باشد!

    رضایی، مرتضیمسئولان باشگاه استقلال بیایند و به هواداران توضیح بدهند که سرنوشت اسپانسرهایی که داشتند به کجا رسید؟

  • روز زمین و موضوع حیوانات ولگرد

    روز زمین و موضوع حیوانات ولگرد

    محیط زیستاجزای زمین تن خردمندان است ذرات هوا جمله لب و دندان است بندیش که خاکی که برو می‌گذری گیسوی بتان و روی دلبندان است (عطار)

  • الزامات ایران پس از مواجهه مقتدرانه با اسرائیل

    الزامات ایران پس از مواجهه مقتدرانه با اسرائیل

    دیپلماسیبحران اخیر نشان داد رژیم اسرائیل در برابر حمایتهای گسترده کشورهای غربی، به ناچار بخش بزرگی از آزادی عمل و استقلال خود را از دست داده و برای حفظ و تداوم این حمایتها چاره ای جز حرکت در مسیر مد نظر کشورهای غربی ندارد.

  • جوهرۀ مردم‌سالاری دینی چیست؟

    جوهرۀ مردم‌سالاری دینی چیست؟

    احزاب و شخصیت‌هامشارکت همگانی و فعال مردم در نظام  اسلامی، جوهره و ذات اصلی مردم‌سالاری دینی است؛ مشارکت و مسئولیت همگانی در مدیریت جامعه اسلامی، نماد مردم‌سالاری دینی است. در نظام مردم‌سالاری دینی،مردم صاحب کار و ولی نعمت هستند. مردم داعی و دعوت کننده به مشارکت هستند نه اینکه برای حضور در صحنۀ مشارکت دعوت شوند. بر اساس این نگاه  مشارکت حداکثری همواره ملازم با رقابت واقعی است.

  • ایران، خاورمیانه و گام بعدی حماس

    ایران، خاورمیانه و گام بعدی حماس

    دستمالی، محمدعلیدر صورتی که حماس در شرایط سیاسی و حقوقی نوینی قرار بگیرد و فصل وداع با اسلحه فرا برسد، رویکرد ایران و دیگر کشورهای منطقه در برابر اسراییل، تغییر می‌کند یا نه؟

  • حق با حسن شماعی زاده است

    حق با حسن شماعی زاده است

    موسوی، سیدعبدالجوادحسن شماعی زاده یک بار دیگر به اجرای ترانه هایش از رسانه های جمهوری اسلامی اعتراض کرد. خودتان را بگذارید جای او و جای دیگر ترانه خوان هایی که آوردن اسمشان ممنوع است. طرف به دلیل خوانندگی مجبور شده از این مملکت کوچ کند و مال و اموالش به همین جرم ثبت و ضبط شده. به او گفته اند آن چه تو انجام می دادی طبق قوانین شرعی و عرفی این مملکت جرم محسوب می شود. تا این جایش هم اگرچه شاید برای خیلی ها قابل هضم نباشد اما هنوز آن اتفاق گروتسک رخ نداده.

  • شهید آمریکایی راه مشروطه

    شهید آمریکایی راه مشروطه

    رسانههوارد باسکرویل راه دور از نبراسکا تا تبریز را آمد تا شامگاه ۳۰ فروردین ۱۲۸۸ در حالی که در محاصره شنب غازان بین مجاهدان و نیروهای دولتی پیروزی با آن‌ها بود کشته شود. صادق رضازاده شفق از اعضای گروه نجات و یاران باسکرویل نوشته : از سنگرهای اطراف فریاد بلند شد: «آمریکایی را زدند» ... باسکرویل را افتاده و به خونی که از سینه‌اش بالا می‌زد، آغشته دیدیم. 

  •  چرا در شرایط جنگی گشت ارشاد بازگشت؟

     چرا در شرایط جنگی گشت ارشاد بازگشت؟

    اخبار اندیشهجمهوری اسلامی یک نظام سیاسی استثنایی است بنابراین از منطقی متفاوت در حکم‌رانی پیروی می‌کند. لذا عجیب نیست اگر در شرایط بحرانی دست به اقداماتی زند که با سرمشق متعارف سیاست‌ورزی بیگانه باشد.

  • متحدان هیتلر، متحدان نتانیاهو

    متحدان هیتلر، متحدان نتانیاهو

    پاک آئین، محسنمشهور است که آدلف هیتلر رهبر حزب نازی آلمان در جنگ جهانی دوم،جنایات زیادی علیه بشریت انجام داد و برای نمونه در اردوگاه «آشویتس» به‌عنوان بدترین اردوگاه ارتش نازی، قریب به ۲ میلیون نفر کشته شدند. 

  • پلیس بنا به کدام قانون در مسئله ی حجاب،اقدام به جلب اشخاص یا توقیف خودرو میکند؟!

    پلیس بنا به کدام قانون در مسئله ی حجاب،اقدام به جلب اشخاص یا توقیف خودرو میکند؟!

    جعفرپور، محمدهادیپلیس امنیت اخلاقی به عنوان نهاد وابسته به نیروی انتظامی مستند به مصوبه ی شماره۴۲۷شورای فرهنگ عمومی وزارت ارشاد مورخ ۱۳/۱۰/۸۴ طی بیست و یک بند دارای اختیاراتی است که در هیچ یک از بندهای مذکور اختیار توقیف خودرو،جلب اشخاص وسایر اقداماتی که از سوی نیروی انتظامی در طرح نور اعمال می شود،دیده نمی شود.

  • ماجرای عجیب تخفیف 30 میلیون تومانی برای یک عمل جراحی!

    ماجرای عجیب تخفیف 30 میلیون تومانی برای یک عمل جراحی!

    بذرافکن، مهدیدر این روزهای تنش بین کشورمان و رژیم غاصب صهیونیستی که انصافا با عملیات پیچیده و موفق سپاه پاسداران انقلاب اسلامی فصل جدیدی در تاریخ خاورمیانه و جهان ایجاد شد و اسراییل هم حساب کار دستش آمد.

  • کسانی می خواهند گاو اردک بزاید

    کسانی می خواهند گاو اردک بزاید

    اخبار اندیشهدر کمیسیون صنایع و معادن و نفت مجلس اول، تنها روحانی کمیسیون گفت که طلبه‌ای دستگاهی اختراع کرده است که وقتی راه می‌افتد، بدون سوخت بلاتوقف برق تولید می‌کند؛ با آن اختراع می‌توان تمام روستاها را برق داد. مهندسان کمیسیون به اتفاق گفتند که این مخالف قانون بقای انرژی و نشدنی است. آن روحانی نمی‌توانست نشدنی بودن آن به اصطلاح اختراع کذایی را باور کند، گفت: چرا چنین علیه یک طلبه‌ی مخترع که اختراع‌اش خیر می رساند، مخالفت می‌کنید؟

  • جاده‌های خونین و مسافران بی‌دفاع

    جاده‌های خونین و مسافران بی‌دفاع

    آسیب‌هانزدیک به ۸۰۰ خانواده ایرانی سال گذشته برای سفرهای نوروزی برنامه ریزی کرده و امیدوار بودند بعد از یکسال کار و زحمت و پس انداز و احیانا با قرض و قوله راهی سفر شوند تا برای یک سال دیگر کار و سختی و زحمت آماده شوند اما نتوانستند این روزهایی را که ما می‌بینیم و آخرین روزهای ماه اول سال هست را ببینند، آنها سال را با عزاداری بابت کشته شدن فجیع حداقل یکی از عزیزان خود شروع کرده اند.

  • وعده صادق و یادآوری نیاز به طرحی نو در حقوق بین الملل

    وعده صادق و یادآوری نیاز به طرحی نو در حقوق بین الملل

    احزاب و شخصیت‌هاعملیات افتخارآفرین نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران علیه رژیم اشغالگر قدس درس ها و پیامدهای گوناگونی را برای جهان امروز به یادگار خواهد گذاشت که بخش مهمی از آن در روزهای گذشته مورد توجه و اشاره تحلیل گران و سیاستمداران ایران و دیگر کشورها قرار گرفته است.

  • دیسرتاسیون چیست؟

    دیسرتاسیون چیست؟

    اخبار اندیشهتمام قصه این است که ما هنوز نمی دانیم "پهنای کار" چیست! و مسوولیت ها و مقام ها را شوخی پنداریم و این گونه است که ملک و مملکت سامان ندارد و نمی یابد

  • اقتصاد در ورطه خاموشی / هشدار برقی به اقتصاد

    اقتصاد در ورطه خاموشی / هشدار برقی به اقتصاد

    اقتصاد کلانسایه سنگین خاموشی بر معیشت و اعتماد عمومی مردم، امروز به یک مسئله جدی، اصلی و امنیتی مبدل گردیده است و مسئولین و ناظرین بر مدار بی توجهی و ناکارآمدی هستند!

  • چه کسانی می خواهند فاجعه شهریور 1401 تکرار شود

    چه کسانی می خواهند فاجعه شهریور 1401 تکرار شود

    موسوی، سیدعبدالجوادآن نوابغی که درست در شبی که قرار بود ایران به اسرائیل پاسخ بدهد بلوای بازگشت گشت ارشاد را به راه انداختند چه کسانی بودند؟ می توان باور کرد که آن ها دلسوز این آب و خاکند و یا این که از چیزی به نام منافع ملی ذره ای درک و فهم دارند؟ آن همه بحران و آشوب دو سال پیش نباید درس عبرتی می شد برایشان؟ اصلا حجاب اصل و اساس دین و دیانت، اما نباید از آن حوادث درس می گرفتند برای دست کم بازبینی در نحوه گفتار و رفتار با خلق خدا؟ یعنی جدی جدی باز باید برگردیم سر خانه اول و بازی از سر؟ تا کی؟

  • مرحله دوم عملیات وعده صادق

    مرحله دوم عملیات وعده صادق

    اوشال، سید جمشیداین دلنوشته را تقدیم میکنم به شهدای عزیز و جانبازان و آزادگان و رزمندگان و جهادگران کشورم.آنهایی که در طبق اخلاص از ارزشمند ترین موهبت الهی که زندگی و جان باشد برای کسب رضای خدا و خلق خدا که ملت بزرگ بزرگ ایران هستند با جان شان و تمام هستی و زندگی شان مایه گذاشتند تا ایران ما سربلند و عزتمند و مقتدر و با افتخار باشد و بماند. 

  • ثنای ایرانیان مقیم خارج

    ثنای ایرانیان مقیم خارج

    تاجگر، رضاهر ایرانی ولو آن‌که مقیم خارج از کشور باشد، وقتی ثنا دارد، باید بتواند از همان‌جا، خارج از کشور، هر لایحه و دادخواست و شکوائیه و مانند آن‌ را که نیاز حقوقی اوست، از طریق سامانه‌ی ثنا یا سایت عدل‌ایران، ثبت کند.

  • پایان توهم «یکه تازی» اسرائیل در خاورمیانه

    پایان توهم «یکه تازی» اسرائیل در خاورمیانه

    احزاب و شخصیت‌هاایران یک حمله محدود و اعلام شده کرد وفقط مکان های نظامی را مورد هدف قرار داد ضمن اینکه حتی اگر یک موشک ایران هم به اسرائیل اثابت کرده باشد برای ایران پیروزی است چرا که همان یک موشک یعنی شکستن همه چیز.

  • "جنگ" در راه نیست ،"در" همچنان بر همان پاشنه می‌چرخد

    "جنگ" در راه نیست ،"در" همچنان بر همان پاشنه می‌چرخد

    دیپلماسیتنش های اخیر سیاسی و نظامی بین ایران و اسرائیل اگرچه پدیده ای نوظهور به نظر نمیرسد اما باید اذعان داشت که وارد فاز جدیدی شده و احتمال وقوع درگیری های بیشتر را در منطقه افزایش داده تا جاییکه موجب نگرانی جدی در میان مردم ایران و به مراتب بدتر در اسراییل شده است.

  • ایران چگونه از "جنگ بزرگ " جلوگیری کرد؟

    ایران چگونه از "جنگ بزرگ " جلوگیری کرد؟

    بخشایشی، احمد دنیا باید بر پایه صلح بچرخد و جنگ یعنی بی ثباتی اقتصادی و هیچ کس جنگ را دوست ندارد ؛سیاست ایران نیز بر پایه جنگ نیست و این حمله ای که انجام داد بخاطر این بود که از جنگ های آینده جلوگیری کند.

  • آیا داعش ساخته و پرداخته ایرانی هاست

    آیا داعش ساخته و پرداخته ایرانی هاست

    موسوی، سیدعبدالجوادسریال حشاشین همزمان با پخش در مصر در ایران هم دیده شد. شاید با یکی دو روز تاخیر اما استقبال از آن حیرت آور بود. تا حدودی البته این میزان از استقبال در بین مخاطبان ایرانی طبیعی بود. از قهرمان یا ضدقهرمان گرفته تا دیگر شخصیت های مشهور سریال و جغرافیای اثر همه و همه مستقیم به ما ایرانی ها مربوط می شد. اصلا این سریال را ما باید می ساختیم و حالا که نساختیم حق غر زدن نداریم که چرا داستانی تحریف شده را به اسم سریال به خورد خلق الله داده اند؟

  • تقابل ایران گریز ناپذیر

    تقابل ایران گریز ناپذیر

    دیپلماسیضرورت رویکرد استراتژیک به تهدیدات و هوشیاری حداکثری برای پرهیز از قرارگرفتن در تله حریف و یا تحلیل های رادیکال و افراطی جریانات داخلی. قطعاً جنگ آخرین گزینه برای مقابله با تهدیدات می باشد. تحلیل واقع بینانه از شرایط اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و امنیتی کشور و همزمان ضرورت بهره مندی حداکثری از ظرفیت دیپلماسی برای کاهش یا عبور از تهدیدات و بازسازی روابط ، اعتماد دوجانبه و گسترش روابط سیاسی و اقتصادی با همسایگان خصوصاً حوزه خلیج فارس، یک استراتژی عقلانی و انکار ناپذیر در شرایط کنونی است.

  • آیا اسراییل به حمله موشکی ایران پاسخ می دهد؟

    آیا اسراییل به حمله موشکی ایران پاسخ می دهد؟

    احزاب و شخصیت‌هااگر قیمت نفت در سطح بین المللی به روند افزایش خود ادامه دهد و بیشتر از این شود قطعا روی اقتصاد آمریکا اثر خواهد گذاشت و به همین دلیل است که بایدن روی نتانیاهو فشارزیادی را وارد کرده که دست به اقدام تلافی جویانه نزند

  • پیام های کاهش شرکت در نماز جمعه حجت الاسلام صدیقی

    پیام های کاهش شرکت در نماز جمعه حجت الاسلام صدیقی

    اخبار اندیشهاعتراض ها حاکی از آن است که انسجام داخلی مبتنی بر اتحاد - انسجام نخبگان در حاکمیت سیاسی،با شکاف های ایجاد شده در آن از جمله بر اثر امامت جماعت صدیقی در نماز جمعه دو روز گذشته تهران، بیش از گذشته آشکار شده و می رود تا صحنه سیاسی کشور، کشمکش های جدیدی را تجربه کند. 

  • بررسی پاسخ حمله ایران به اسرائیل در مقام دفاع مشروع

    بررسی پاسخ حمله ایران به اسرائیل در مقام دفاع مشروع

    خاورمیانهدر روز ۱۳ فروردین ۱۴۰۳ یک اتفاق مهم در منطقه خاورمیانه رخ داده است که در بحبوحه جنگ ها و آشوب های فعلی ، براستی که آتش به خرمن زدن است.