مین، دشمن انسان و زمین!

جنگ، به خودی خود وحشت‌آفرین و ضد حیات است؛ اما بعضی سلاح‌ها (و بعضی از جنگ‌ها مانند جنگ اسراییل برضد فلسطینیان) نامردانه‌تر و نابخردانه‌تر است. مین‌ها از این دست سلاح‌ها هستند، و کشور ما در پی جنگ تحمیلی هشت ساله، یکی از قربانیان این سلاح ضدبشری بوده است. مین، از آن‌جا که می‌تواند غیرنظامیان و بچه‌ها و زنان و دیگر گروه‌های آسیب‌پذیر را، حتی تا سال‌ها پس از جنگ هم هدف قرار دهد، سلاحی بس خطرناک و موذی است.

بخش‌های بزرگی از مرزهای غربی کشور ما، هنوز پس از ربع قرن که از پایان جنگ می‌گذرد، به علت در دسترس نبودن نقشه‌های مین‌گذاری منطقه و به علت جابجا شدن مین‌ها بر اثر سیل و رانش زمین یا عامل‌های دیگر، و به علت وقت‌گیر و خطرناک بودن عملیات مین‌زدایی، هنوز به مین آلوده است. گذشته از افراد عادی پرشماری که همه ساله بر اثر انفجار مین‌های قدیمی آسیب می‌بینند یا جان خود را از دست می‌دهند، تاکنون ده‌ها نفر از نیروهای کارآزموده و فداکاری که مشغول پاک‌سازی مناطق از مین بوده‌اند نیز بر اثر انفجار مین شهید شده‌اند. حتی در بیابان لوت هم آلودگی به مین وجود دارد که متاسفانه در دو مورد به کشته شدن دو کوه‌نورد و راهنمای طبیعت‌گردی: سید امیر طالبی گل (11 دی 92) و حمید هاشمی (2 فروردین 93) انجامید.

به تازگی، یکی از کوه‌نوردان جوان کشورمان به نام سید مهدی حسینی که سابقه‌ی در خور توجهی در صعود به قله‌ها و پیمایش کویرها و بیابان‌ها دارد، شروع به اجرای یکی برنامه‌ی بزرگ با عنوان "ایران من" و با شعار "مین، دشمن انسان و زمین" کرده است. او قصد دارد با حدود هجده هزار کیلومتر سفر در نیمه‌ی شمالی کشور، صعود صدها قله، و طبیعت‌پیمایی در دشت‌ها و کویرها و جنگل‌ها، این پیام را به گوش همگان برساند. هدف سید مهدی، آگاه‌سازی جامعه نسبت به خطرات مناطق آلوده به مین، درخواست از مسوولان برای مین‌زدایی کامل تمام نقاط کشور، و معرفی گردشگری سازگار با محیط زیست است که با مین‌گذاری به شدت به خطر می‌افتد. در ضمن او به پایش منطقه‌های حفاظت شده و دیگر منطقه‌های طبیعی کشور خواهد پرداخت و مسایل و تهدیدهای این مناطق را گزارش خواهد کرد. سید مهدی در بروشور معرفی برنامه‌ی خود نوشته است که اگر قرار است در زمین، چیزی کاشته شود، آن درخت است و نه مین!

این برنامه ی بزرگ و ارزشمند، از حمایت سازمان میراث فرهنگی، سازمان حفاظت محیط زیست، و گروه دیده‌بان کوهستان انجمن کوه‌نوردان ایران برخوردار است و هماهنگی‌های لازم را نیز با مرکز مین‌زدایی کشور به انجام رسانده است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 365108

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =