ایسنا نوشت:

در پنجمین روز عملیات ارتش عراق و نیروهای مردمی برای پاکسازی استان صلاح‌الدین، این نیروها توانستند راه‌های امدادرسانی داعش به شهر تکریت را قطع کنند و عملاً این شهر به محاصره کامل درآمده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از شبکه اسکای نیوز عربی، سرلشکر عبدالامیر الزیدی، فرمانده عملیات دجله اعلام کرد که نیروهای عراقی در درگیری‌های 24 ساعته گذشته خود توانسته‌اند حلقه محاصره شهر تکریت، مرکز استان صلاح‌الدین را تقریباً کامل کنند و راه‌های امدادرسانی این شهر قطع شده است. شهرستان الدور، در جنوب و شهر العلم در شمال تکریت نیز که در تصرف داعش است به محاصره درآمده است.

وی گفت: هدف ما در این مرحله جلوگیری از رسیدن نیروهای تازه‌نفس و پشتیبانی نظامی به تروریست‌های داعش در این سه شهر است و همزمان با محاصره کامل این شهرها، عملیات پیشروی به صورت آرام ادامه دارد.

گفته می‌شود در درگیری‌های صلاح‌الدین به دلیل آشنا نبودن بسیاری از داوطلب‌های مردمی به جنگ‌های شهری، داعشی‌ها توانسته‌اند با استفاده از تله‌های انفجاری و تک‌تیراندازهای خود تلفاتی را به نیروهای عراقی وارد کنند. این امر باعث شده که پیشروی نیروهای دولتی برای کنترل کامل بر سه شهر مذکور تا حدودی کند شود.

سرلشگر الزیدی، ادامه داد: عملیات بر اساس نقشه و برنامه‌ای که برای آن ریخته شده بود، ادامه دارد و هم‌اکنون توانسته‌ایم حملات پیش‌دستانه از سوی داعش را متوقف کنیم.

سخنگوی پلیس عراق نیز اعلام کرد که حملات هوایی ارتش بسیار موفقیت‌آمیز بوده و باعث شده که نیروهای داعش پا به فرار بگذارند و از رویارویی مستقیم پرهیز کنند. داعش اکنون به جنگی ناجوانمردانه روی آورده و با استفاده از خودروهای زرهی بمب‌گذاری‌شده حملات انتحاری انجام می‌دهد.

تکنیک ساخت خودروهای بمب‌گذاری شده مقاوم در برابر موشک‌های دوش‌پرتاپ معمولی که ارتش عراق قالباً از این نوع موشک‌ها را در اختیار دارد، به تروریست‌های داعش این امکان را داده است که تلفاتی را به نیروهای دولتی وارد کنند. در این شیوه داعش خودروهای زرهی را با استفاده از لایه‌های متعدد فولاد مقاوم‌سازی می‌کند و آنها را مملو از مواد منفجره به سوی مراکز تجمع و مقرهای نیروهای عراقی می‌فرستد. این خودروها تنها با حملات هوایی و به وسیله راکت‌های هواپیما منهدم می‌شوند.

شبکه الجزیره نیز به نقل از منابعی در میان تروریست‌های داعش مدعی شد که آنها توانسته‌اند ده‌ها تن از نیروهای داوطلب مردمی را در درگیری‌های استان صلاح‌الدین به اسارت بگیرند.

بنا بر این گزارش، داعشی‌ها مدعی هستند 26 نیروی پلیس عراق و نیروهای مردمی موسوم به نیروهای بیداری در استان الانبار و در اطراف شهر البغدادی را نیز به اسارت گرفته‌اند.

بیش از 30 هزار نیروی ارتش عراق و نیروهای داوطلب مردمی از اوایل هفته جاری عملیات گسترده‌ای را برای پاکسازی استان صلاح‌الدین آغاز کرده‌اند. این عملیات بزرگترین عملیات ارتش عراق علیه داعش تاکنون محسوب می‌شود و هدف اصلی از آن فراهم کردن شرایط برای حمله سرنوشت‌ساز موصل است که قرار است با مشارکت ائتلاف بین‌المللی علیه داعش صورت بگیرد. ائتلاف بین‌المللی داعش برای مشارکت در عملیات سامراء از سوی دولت عراق دعوت نشده است.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 403069

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =