هر شهروند اروپایی سالانه تقریبا ۲۰۰ کیسه پلاستیکی استفاده می‌کند. حال اتحادیه اروپا با تصویب قانونی جدید علیه این کیسه‌‌ها اعلام جنگ کرده است. هدف آن است که تا سال ۲۰۲۵ هر شهروند تنها ۴۰ کیسه پلاستیکی در سال استفاده کند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین،سرانجام اتحادیه اروپا قانونی را تصویب کرد که به دولت‌های عضو اجازه می‌دهد کیسه‌های پلاستیکی را مشمول مالیات کرده یا حتی مصرف آنان را ممنوع اعلام کنند. مصرف بالای این کیسه‌ها در کشورهای عضو این اتحادیه مدت‌هاست که نگرانی طرفداران محیط زیست را برانگیخته و آنان بارها نسبت به پیامدهای مضر این کیسه‌ها هشدار داده‌اند.

کشورهای عضو اتحادیه اروپا به موجب این قانون موظف شده‌اند به طور هدفمند اقداماتی را در جهت کاهش مصرف کیسه‌های پلاستیکی به اجرا درآورند. هدف نهایی این است که تا پایان سال ۲۰۲۵ هر شهروند اتحادیه اروپا به طور متوسط تنها ۴۰ کیسه پلاستیکی در سال استفاده کند. به گفته وزارت محیط زیست آلمان این رقم در حال حاضر ۲۰۰ عدد است. در آلمان از هر ۷۱ کیسه که مشتریان موقع خرید دریافت می‌کنند، ۶۴ عدد یکبار مصرف هستند.

کیسه‌های پلاستیکی مقاوم و محکم و همچنین کیسه‌های پلاستیکی نازکی که در سوپرمارکت‌ها برای خرید میوه و سبزی در نظر گرفته شده از قانون جدید اتحادیه اروپا مستثنی شده‌اند.

کیسه‌های پلاستیکی یکی از عوامل مهم آلودگی آب‌های آزاد و به خطر افتادن جان آبزیان و حیوانات به شمار می‌روند. بر اساس ارزیابی اداره‌ مرکزی حفظ محیط زیست آلمان، در هر کیلومتر مربع از مساحت دریاهای جهان، بیش از ۱۳ هزار تکه پاره‌ی‌ زباله‌ پلاستیکی شناور است.

منبع: دویچه وله

4646

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 403051

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • آرش IR ۰۵:۴۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۴
    4 1
    آفرین به کسانی که فرمان چنین جنگی را داده اند مسولین ما هم شهامت کنند و در گام اول جلوی تولید هر گونه پلاستیک یک بار مصرف را بگیرند تا بعد .
  • سینا A1 ۰۵:۴۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۴
    3 1
    هر شهروند ایرانی هم سالانه 2000 کیسه و صدها ظرف پلاستیکی مصرف می‌کنه تازگی‌ها هم مد شده توی خونه که خانواده فقط خودشون هستند و مهمان هم نیست از سفره‌های یکبار مصرف اونهم از نوع مجلسی که هم کاغذ داره هم نایلون استفاده می‌کنند هرشب و هر ظهر بهتره مسئولین ما هم یه قانونی تصویب بکنند تا ایرانیان تا سال 1500 شمسی مقدار مصرف پلاستیک رو 10 درصد کاهش بدن
  • علیرضا IR ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۴
    3 1
    ایرانم که کلا با محیط زیست کاری نداره و فقط تمرکزش رو فناوری های جدید و پیشرفت نظامیه. خدا میدونه در آینده تو کدوم محیط زیست میخوایم از این فناوری های استفاده کنیم. هنوز هیچی نشده نفس کشیدن سخته ...
  • حمید A1 ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۴
    2 0
    اگر اتحادیه اروپا رو دعوت میکردند بیایند بغل رودخانه ها وجنگلها واتوبانها وکلا جای جای ایران را ببینند چطور پلاستیکها سالیان سال جولان میدهند خیلی زودتر این کار خوب را در کشورهایشان انجام میدادند . ما هم که خوبیم