رساله ساده سازی شده برای نوجوانان / احکام فقهی در این پژوهش به زبان امروزی بازنویسی شده اند

کتاب «رساله عملی : کلیات احکام برای نوجوانان» با نگاه امروزی به فقه و ساده سازی آن توسط یک پژوهشگر فقه و حقوق منتشر شد.

به گزارش خبرآنلاین، مهدی اعتمادی بروجنی، پژوهشگر فقه و حقوق این پژوهش را زیر نظر دو تن از مراجع تقلید قم و با نوآوری در تقسیم بندی و بیان امروزی احکام بازنویسی و ساده سازی کرده است.

وی درباره این کتاب می گوید: رساله های مراجع عظام تقلید به دلیل اینکه از نظر شکل ارایه و بیان متناسب با فضای امروزی تدوین نشده است، نیازمند بازنویسی است و این کتاب تلاشی است در این راستا. احکام بیان شده در این کتاب نیز بدون آنکه اشاره به فتاوای مرجع تقلید باشد، بر اساس نظر مشهور و غالب مجموع فقها گردآوری، دسته بندی، تنظیم و ساده سازی شده است.

به گفته اعتمادی بروجنی، همه احکام بیان شده در «رساله عملی» به معنای اجماع صددرصدی نظر فقها نیست، چراکه فقه مانند هر علم دیگری در اصلیات خود واحد است و فقها بر آن اتفاق نظر دارند، مثل اصل نماز و روزه که تکالیف همه در آن یکسان است. اما در فرعیات فقه طبعا اختلاف نظر وجود دارد و مردم عادی در این فرعیات می¬توانند مطابق رویه عقلا، از نظر «مشهور» فقها یعنی آنچه مقبول اکثر آنهاست پیروی کنند.

هر صفحه این مجموعه کم حجم به دو بخش مجزا تقسیم شده که در بخش اصلی که مهمترین بخش کتاب است، نظر مشهور و غالب فقها ذکر شده است و در بخش حاشیه ای به فتواهای متفاوت درباره برخی از فرعیات اشاره شده است. صرف نظر از احکام متفرقه ای که مسائل مبتلا به نوجوانان امروز نیست، تنها احکامی در این مجموعه آمده است که پیشامد آن برای این طیف محتمل است. همچنین با به کارگیری زبانی ساده و ترتیب منطقی احکام این مجموعه در سه بخش احکام عبادی، معیشتی و حکومتی ارایه شد.

/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 387004

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =