ایسنا نوشت:

رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی خراسان رضوی، فعالیت افاغنه در پروژه‌های ساختمانی را از مهمترین عوامل بیکاری کارگران داخلی دانست.

محمدرضا داوری گفت: ساخت‌وسازهایی که اکنون در سطح استان انجام می‌شود توسط کارگران افاغنه صورت می‌گیرد و این کارگران اغلب به دلیل اینکه زیرقیمت کار می‌کنند و سرعت عمل بالایی دارند از سوی کارفرمایان جذب می‌شوند.

او گفت: حتی در پروژه‌های مسکن مهر که دولتی است کارگران افغانی کار می‌کنند و تنها راه حل برای این مشکل سازماندهی و کنترل وضعیت کارگران اتباع بیگانه است که به این منظور باید یکی از سازمان‌های مربوط به ماجرا متولی شود.

رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی خراسان رضوی گفت: به علت رکود خرید و فروش مسکن و نیز تورم در سال‌های اخیر صنعت ساخت و ساز دچار مشکل شده و امسال نیز این مشکل گریبان‌گیر کارگران ساختمانی استان شده و جمعیت زیادی از آنان در حال حاضر بیکار هستند.

او ، تعداد کارگران ساختمانی استان را 85 هزار نفر، اعلام کرد و گفت: از این تعداد 56 هزار نفر در سطح شهر مشهد فعالیت می‌کنند و حدود 43 هزار نفر از کارگران ساختمانی استان بیمه شده‌اند. جمعیت کارگران ساختمانی کل کشور یک میلیون و 800 هزار نفر است که از این تعداد 800 هزار نفر در چهار سال اخیر بیمه شده‌اند.

داوری گفت: در بیمه کارگران ساختمانی 7 درصد حق بیمه معادل 52 هزار تومان توسط شخص و 20 درصد معادل حدود 127هزار تومان توسط دولت پرداخت می‌شود اما این بیمه شامل بیمه بیکاری برای کارگران نمی‌شود و آن‌ها در هنگام بیکاری با مشکلاتی مثل تامین معیشت روبه‌رو هستند.

رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی خراسان رضوی ادامه داد: متاسفانه برخی نمایندگان از ادامه روند بیمه شدن کارگران ساختمانی کشور جلوگیری کرده‌اند و امیدواریم دوباره با دادن رای قاطع به این موضوع بیمه شدن سایر کارگران از سر گرفته شود.

او گفت: نمایندگان مجلس فراموش نکنند که وکیل همه مردم از جمله کارگران هستند و با رای آن‌ها به اینجا رسیده‌اند آنها باید حامی مردم و کارگران بوده و از آنان به هر نحوی حمایت کنند.

 

23231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 385261

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مجتبی IR ۰۶:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۴
    22 3
    من چند وقت پیش رفته رفته بودم تهران کارگرهای افغانی دیدم تو جردن داشتن بلوار درست میکردم واقعا خیلی ناراحت شدم چرا باید اینجوری باشه وقتی خیلی از جوانهای خود ما بیکار هستن / باید مثل پروژهای جنب بشه که هیچ افغانی راه نمیدن
  • گل آقا IR ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۷
    5 5
    دوست خوبم مجتبی جان. منم باهاتون درباره ی بیکاری جوانان همدردم.اما فکر میکنی چند درصد از جوانان ایرانی حاضرن اون کار ها رو بکنن؟ واقعا بیکارامون میان کارهای یدی مثل هموطنهای افغانمون رو انجام بدن؟ من و شما اگه بیکار بشیم واقعا میریم دنبالش؟ یا ترجیح میدیم تو مترو دستفروشی کنیم ضمنا اینم میدونیم که دستمزد کارگرانی که شما گفتین از دستمزد کارگر ایرانی کمتره .این موضوع دریچه های خاصی رو برای ذهنمون باز نمیکنه؟
  • سروش A1 ۱۹:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۹
    4 2
    خبر جان شما هم مث تمام دوستان غافل و منفعت پرست و بیگانه پرست به کارگرا جفا نکن و پست قبلی رو منتشر کن تا شاید بفهمند که ما برای کسب رزق و روزی فردا مطمئن نیستیم و شب خواب راحت نداریم