صبح امروز در چهل و ششمین نشست هیات نمایندگان اتاق صنعت، معدن و تجارت، یحیی آل اسحاق به تعامل نظام بانکی با بخش خصوصی و نگاه به محوربودن بخش خصوصی در اقتصاد تاکید کرد.

 

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران در ادامه به رشد 4.6 درصدی تولید ناخالص داخلی در فصل نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل اشاره کرد و گفت:« برای ورود کشور به مرحله رونق اقتصادی ، کماکان ظرفیت فعال نشده قابل توجهی در اقتصاد وجود دارد و برای خروج از رکود باید این رشد در چند سال آینده همچنان مثبت باشد.»

وی با اشاره به آمار رسمی ارائه شده در مورد کاهش تورم و افزایش رشد اقتصادی گفت: تورم معیشتی مردم و مواد غذایی وضعیت نامناسبی دارد که نیاز به توجه بیشتری دارد.

آل اسحاق خاطر نشان کرد: «بر اساس آمارهای ارائه شده بخش نفت 0.7 درصد، صنعت 1.5 درصد، بازرگانی یک درصد، خدمات مالی و پولی 3.8 درصد و سایر گروه ها نیز 3.8 درصد رشد داشته ،اما عمده رشد صنعت به خودروسازان، پتروشیمی و واحدهای بزرگ مربوط می شود.»

وی نگرانی خود را نسبت به واحدهای کوچک و متوسط صنعتی ابراز کرد و در ادامه گفت:« اگر به واحدهای کوچک و متوسط توجهی نشود ، اشتغال رشد نخواهد کرد و در عین حال آمار بخش عمومی رشد منفی 2.1 درصد را ثبت کرده که نگران کننده است.»

رییس اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه در پنج ماهه نخست سال جاری رشد پرداخت تسهیلات به میزان 40 درصد بود، گفت:«این موضوع جای تامل دارد ، زیرا معلوم نیست اعتبار جدیدی از سوی بانک ها به بخش های مختلف اختصاص یافته یا مدت بازپرداخت تسهیلات گذشته تمدید شده باشد.»

وی همچنین افزود:«بودجه عمرانی سه ماهه اول عملکرد خوبی نداشته و در سه ماهه دوم بهتر شده، اما به دلیل سنتی‌بودن سیستم اقتصاد این مشکلات ما در حال افزایش است و هزینه‌های جاری به بودجه برنامه‌ریزی شده لطمه وارد می‌کند.»

در ادامه سخنان رییس اتاق بازرگانی تهران، سیدرضا نوروززاده رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) و مدیرکل دفتر سیاستگذاری و برنامه ‏ریزی وزارت صنعت سخنرانی کردند و به سند راهبردی صنعت که در جهت توسعه صنعت، معدن و تجارت کشور طراحی شده است برنامه های خود را ارائه دادند.

اتابکی در ادامه یادآور شد: سند برنامه راهبردی توسعه صنعت، معدن و تجارت با بهره‌گیری از اسناد قبلی تولید شده، سایر اسناد راهبردی برخی کشورهای در حال توسعه و متدهای مرسوم در دنیا و در  راستای اسناد بالادستی نظیر سند چشم‌انداز 1404، برنامه پنجم توسعه، سیاستهای اصل 44 قانون اساسی، سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، برنامه ارائه شده وزیر به مجلس شورای اسلامی و سایر اسناد بالادستی، پس از چندین ویرایش و اصلاحات صورت گرفته در حال نهایی شدن است.

همچنین در پایان این جلسه با اخذ اکثریت آراء خرید ساختمان برای تشکل‌ها قطعی شد. این در حالی است که در این رای‌گیری تنها 29 نفر از اعضای هیات نمایندگان حضور داشتند. پیش از انجام رای‌گیری اعضای هیات نمایندگان در خصوص مخالفت و موافقت خود و دلایل نظرات خود صحبت کردند.

اسدالله عسگر‌اولادی خرید این ساختمان که پنجمین ساختمان اتاق بازرگانی تهران می‌شود را غیرضروری دانست و گفت: ذخیره 100 میلیاردی اتاق در ساختمان‌ها به نفع اعضاء نیست.

همچنین مجیدرضا حریری بیان کرد: با این‌که تصمیم داشتم تا آخر دوره حرف نزنم ، اما مجبور به مخالفت هستم از ساختمان خیابان مطهری استفاده نمی‌شود و به‌طور متروکه مانده و تبدیل به پارگینک روزنامه دنیای اقتصاد شده است. تشکل‌ها تحت مدیریت اتاق بازرگانی تهران هستند و اگر اتاق تهران قصد کمک دارد، باید ساختمانی که می‌خرد در اختیار اتاق ایران بگذارد تا تصمیم‌گیری‌ها در آنها انجام شود.

جمشید عدالتیان نیز خرید ساختمان و تزریق پول به تشکل‌ها را مانع از آزادی آنها دانست و گفت: اگر تشکل‌ها تبدیل به کارمندان اتاق شوند اثر‌گذاری و آزاد‌ی عمل خود را از دست می‌دهند.

در ادامه این نظرخواهی مسعود دانشمند گفت: نفس حمایت از تشکل‌ها کار درستی است، اما برای این کار باید ساختمان‌ها را به منابع ایجاد درآمد تبدیل کنیم یعنی استفاده‌های تجاری و اداری از آنها بکنیم.

آل اسحاق نیز در ادامه‌ی سخنان وی گفت: اتاق بازرگانی قانونا یک نهاد غیرانتفاعی است و حق درآمدزایی ندارد.

محسن خلیلی عراقی عدم رضایت خود را از همکاران اتاق بازرگانی اعلام کرد و گفت: داوطلبان تشکل‌ها کم هستند و حق عضویت خود را پرداخت نمی‌کنند. من 65 سال است که در امور تشکل‌ها فعالیت می‌کنم، اما این تشکل‌گرایی که زیر بنای جامعه مدنی است در جایگاه واقعی خود قرار ندارد.

پدرام سلطانی،  نایب رییس اتاق ایران گفت: ساختمان جدید اتاق ایران در حال تکمیل است و فضای جدید برای ارائه‌ی خدمات جدید ارائه می‌شود. اگر چند ماه تامل کنید و در صورت کافی نبودن فضا می‌توانیم از عنایت اتاق تهران بهره‌مند شویم.

در خاتمه جلسه با وجود این‌که فقط 29 نفر از اعضاء در جلسه ماندند رای انجام شد و با اکثریت آراء خرید ساختمان جدید برای تشکل‌ها تصویب شد.

3535

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 378240

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =