طرحی برآمده از مکتب فکری آیت‌الله جوادی آملی / امروز نیاز به تولید اندیشه قرآنی داریم

حجت‌الاسلام مرتضی واعظ جوادی گفت: «نوآوری که در اندیشه آیت‌الله جوادی آملی مشاهده می‌شود براساس نسبت‌هایی است که ایشان در علم استنباط می‌کنند. اینکه ممکن است عالمان تضادهایی را با یکدیگر داشته باشند ولی در علم، هیچ علمی با دیگری در تضاد نیست.»

به گزارش خبرآنلاین به نقل از ایبنا، نخستین نشست خبری دومین جشنواره «طرح ملی ملکوت» روز گذشته با حضور سید عباس صالحی، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت‌الاسلام سيد مجيد قریشی، معاون فرهنگی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها و حجت‌الاسلام مرتضی واعظ جوادی، رئیس بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء برگزار شد.

خلاصه اظهارات عنوان شده در این نشست را در جدول زیر می خوانید.

سخنران

خلاصه اظهارات

حجت‌الاسلام مرتضی واعظ جوادی

رئیس بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء

* این جشنواره طرحی است برآمده از یک مدرسه عظیم فکری مبتنی بر مکتب اصیل اسلامی. اندیشه‌ای که در طرح وجود دارد مبتنی بر مدرسه فکری حضرت آیت‌الله جوادی آملی است که این مدرسه ویژگی‌ها و مختصاتی دارد.

* جامعیت این مکتب و مدرسه فکری به لحاظ روش‌های مختلف فکری بر اساس روش عقل و نقل و شهود پذیرفته شده است و این‌که همه این دانش‌ها به قرارگاه قرآن منتهی می‌شود. موضوع جشنواره ملکوت نیز موضوع قرآن است.

* عقل‌گرایی و عقلانیت ویژگی دیگر این مدرسه است. عقل از دیدگاه آیت‌الله جوادی آملی عقلانیت متناسب با نقل است و شأن عقل و نقل از دیدگاه ایشان از مبتنی بودن آن بر وحی مايه مي‌گيرد.

* ویژگی دیگر این مدرسه انسجام و هماهنگی است که در مشرب‌های مختلف و دانش‌های مختلف آن مشرب وجود دارد. آیت‌الله جوادی آملی معتقد است هیچ دانشی با دانش دیگر در تضاد نیست؛ ممکن است عالمان تضادهایی را با يكديگر داشته باشند ولی در علم، هیچ علمی با دیگری در تضاد نیست و هر یک مکمل دیگري هستند. نوآوری که در اندیشه آیت‌الله جوادی آملی مشاهده می‌شود براساس همین ویژگی‌ها و از همه مهمتر همین نسبت‌هایی است که ایشان در علم استنباط می‌کنند.

* به اعتقاد آيت‌الله جوادی آملی علوم مختلف اعم از اخلاق و فقه نه تنها در تضاد با هم نیستند بلکه هرکدام در جایگاه خود اثربخش‌اند و برخی از علوم بر برخی دیگر سایه‌افکن هستند و سلطه دارند. تعبیر ایشان این است که این سلطه زمینه رشد علوم را فراهم می‌کند؛ همان طور که اگر اخلاق بر فقه سایه‌افکند به فقه برتری می‌دهد.

* طرح ملکوت برای ارائه چنین مدرسه فکری است که از عمق دانش‌های اصیل اسلامی نشأت می‌گیرد. رسالت طرح ملکوت این است که برای دانشجویان و علاقه‌مندان به این حوزه زمینه برقراری ارتباط و استفاده عمیق‌تر از این فضا و مدرسه فکری را فراهم کند.

* بیش از سه دهه است که صدای ایشان در فضای علمی کشور طنین‌انداز است اما ارتباط با عمق این صدا و فرهنگ نیاز به برپایی چنین جشنواره‌هایی دارد. آنچه در این جشنواره ارائه می‌شود عقبه‌های عمیق‌تری دارد که در بنیاد اسراء براساس 30 سال فعالیت اثربخش در آثار آیت‌الله جوادی آملی ارائه می‌شود.

* عرضه 33 جلد تفسیر «تسنیم» و برپایی 5هزار جلسه قرآنی تنها بخشی از 30 سال فعالیت آیت‌الله جوادی آملی در حوزه علوم قرآنی در کشور است. ایشان علوم کلامی و فقهی را در راستای هماهنگی با قرآن می‌دانند و معتقدند تا این علوم با قرآن هماهنگ نشوند تکمیل نخواهند شد.

سیدعباس صالحی

معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

  

* بیداری اسلامی در 150 سال اخیر با شعار بازگشت به قرآن شروع شد و انقلاب اسلامی ایران هم با این ندا حرکت کرد.

* براساس سخن امام خمینی (ره) اگر انسان بخواهد متحرک شود و حرکت‌هایش را در مسیر تکامل ادامه دهد قرآن را باید راهنمای خود قرار دهد. این نگاه از ناحیه امام خمینی (ره) و در ادامه مقام معظم رهبری پیوسته مورد تاکید قرار دارد. این نگاه به قرآن باید راهنمای زندگی فردی و اجتماعی قرار بگیرد.

* ما امروز نیاز به تولید اندیشه قرآنی داریم. باید مولدانی باشند که آنها راهی به معرفت‌های ما به قرآن پیدا کنند. از سویی سنخیت پیدا کردن وجودی با قرآن کار کوچکی نیست. کسانی که به این حبل متصل می‌شوند، شأن بالایی دارند. در روزگار ما علامه طباطبایی این پرچم را بردوش گرفت و شاگردانی پروراند که آیت‌الله جوادی آملی در میان شاگردان ایشان از چهره‌های برجسته‌اند.

*  آیت‌الله جوادی آملی مدرسه‌اي فکری و معرفتی را بنیان‌ نهادند که ویژگی این مکتب محوریت آن براساس قرآن است. ایشان علاوه بر شاگردی علامه طباطبایی، 5 دهه است که به تدریس و تألیف در حوزه قرآن پرداخته و هیچ گاه با قرآن فاصله نداشته و حلاوت قرآن در ایشان همیشه تازه بوده است و اگر به علوم دیگر نظیر فلسفه، عرفان و فقه پرداخته، همیشه با قرآن بوده است. لذا یکی از مولدان اندیشه ناب قرآنی در زمان ما آیت‌الله جوادی آملی است.

* ارائه 50 جلد تفسیر، ده ها جلد تالیف قرآنی و هزاران ساعت تدریس قرآنی، ایشان را به عنوان یک مائده الهی و آسمانی و یکی از مولدان گنجینه قرآنی در کشور مطرح کرده است. در این راستا اگر این نعمت به مصرف و توزیع درست منجر نشود نوعی اسراف نعمت الهی است.

* از مدت‌ها پیش این صحبت مطرح بود که اندیشه‌های قرآنی آیت‌الله جوادی آملی شبکه‌ درست مصرف و توزیع پیدا کند که در غیر این صورت اجحافی در حق ایشان است. در همین راستا موسسه اسراء از مدت‌ها پیش به موضوع توزیع و مصرف اندیشه‌های قرآنی ایشان فکر کرد. به اعتقاد من جشنواره ملی ملکوت نیز بستر مناسبی برای توزیع و بهره مندی از اندیشه‌های قرآنی آیت‌الله جوادی آملی است.

* توزیع و مصرف آرا و اندیشه‌های قرآنی آیت‌الله جوادی آملی در چند سطح مختلف باید شکل بگیرد. نخبگان و دانشمندان علوم مختلف کشور که اطلاعات قرآنی آنها ممکن است زیاد نباشد، فرهیختگان و دانشجویان مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و عموم مردم، عمده گروه هدف در شبکه مصرف و توزیع اندیشه‌های آیت‌الله جوادی آملی هستند که در «جشنواره ملی ملکوت» به هر سه گروه فکر شده است.

* 5 نهاد خانواده، آموزش و پرورش، مسجد و شبکه‌های مذهبی، رسانه‌ها و هنر نقش مهمی در توزیع این اندیشه‌ها برعهده دارند. معاونت فرهنگی ارشاد تلاش دارد با این نهادهای چندگانه ارتباط برقرار کند و امیدواریم بتوانیم با بسیج امکاناتی که در اختیار داریم بین تولید اندیشه ناب قرآنی آیت‌الله جوادی آملی و شبکه 5گانه توزیع نسبت برقرار کنیم.

حجت‌الاسلام سيد مجيد قریشی

معاون فرهنگی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها

  

* آیت‌الله جوادی آملی از جمله نوادر روزگار ماست که توانسته از ابتدای انقلاب اسلامی بخش‌های تئوریک نظام را بازسازی کند. در شرایطی که شبهات مختلف فلسفی و کلامی دامن‌گیر انقلاب شد، آیت‌الله جوادی آملی یکی از کسانی بود که به مباحث کلامی پرداخت و شبهات پیرامون آن را پاسخ داد.

* با طرح موضوع اسلامی شدن دانشگاه‌ها ایشان با ارائه نظرات بدیعی در این خصوص راه روشن و اجرایی را پیش روی مسئولان دانشگاه‌ها قرار داد. از این جهت آشنایی با مکتوبات و سخنان ایشان برای دانشگاهیان و نخبگان دانشگاه‌ها مفید خواهد بود.

* مقام معظم رهبري در ديدار با آيت الله جوادي آملي به ايشان فرمودند شما مسائل فلسفي را مديريت كنيد چرا كه جامعه علمي به اين مباحث نيازمند است. بنابراين توجه به مباحث فلسفي و ديني نقش مهمي در توسعه فعاليت‌هاي اسلامي درجامعه دارد. به همين جهت امسال ما در جشنواره ملي ملكوت سعي در نهادينه كردن تفكر و مكتب ايشان در جامعه داريم.

* ما در معاونت فرهنگی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با ظرفیتي که در اختیار داریم کمک خواهیم کرد تا گام‌های موثری برای تحقق اهداف کلان انقلاب و بیان زلال احکام انقلاب در دانشگاه‌ها داشته باشیم.

مصطفی امرایی

دبیر علمی جشنواره

  

* دومین جشنواره ملی ملکوت براساس سیر مطالعاتی آثار آیت‌الله جوادی آملی و با محوریت کتاب «قرآن در قرآن» در قالب 9 بخش برگزار می‌شود، مخاطبان این جشنواره در سه سطح تعریف شده‌اند. سطح عالی شامل استادان،‌ پژوهشگران حوزه و دانشگاه، طلاب سطوح 4 و 5 حوزوی و دانشجویان مقطع دکتری است. مخاطبان سطح میانی شامل طلاب سطوح 2 و 3 و دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد خواهد بود. جامعه هدف این جشنواره در سطح عمومی نیز شامل همه علاقه‌مندان به مطالعه آثار معارف اسلامی است.

* این جشنواره شامل بخش‌های مختلف از جمله تالیف کتاب، مقاله‌نویسی، وبلاگ‌نویسی، هنرهای تجسمی، مسابقه اینترنتی، مسابقه مکاتبه‌ای و مسابقه پیامکی است. در بخش کتاب موضوع پژوهش مرتبط با محورهای پیشنهادی این بخش از جشنواره است.

* تمام بخش‌های این جشنواره از 25 مرداد آغاز خواهد شد و اختتامیه آن و معرفی برگزیدگان 10 دی ماه 93 برگزار می‌شود، ضمن اینکه همه منابع مربوط به مطالعات، رایگان در سایت www.malakoot.org در دسترس علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.

/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 372869

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۰
    4 0
    بسیار هم عالی است. رشته های مختلف دین با هم پیوند برقرار می کنند و از حالت جزیره ای خارج خواهند شد.