هیچ نهادی از «آتش‌نشان فداکار» حمایت نکرد/ نمایشگاه تصویرگری «امید» در گالری ایده افتتاح می‌شود

در نشست خبری نمایشگاه تصویرگری «امید» یادمان امید عباسی آتش‌نشان فداکار مدیر این نمایشگاه از عدم حمایت سازمان آتش‌نشانی از این نمایشگاه گفت.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، نشست خبری نمایشگاه تصویرگری امید با حضور عباس حبیبی مدیر موسسه تصویرگران موگه و آرش سطانعلی مدیر مدرسه هنرهای ایده در کافه کتاب شهر کتاب مرکزی برگزار شد.

 عباس حبیبی درباره ایده شکل‌گیری نمایشگاه امید گفت: «ما در کشورمان قهرمانان متعددی داریم که دنیای رسانه‌ها هرگز اجازه نمی‌دهند که این قهرمانان به جامعه آن‌گونه که هست معرفی و شناسانده شوند و غالب قهرمانانی که به گروه کودک و نوجوان معرفی می‌شوند، ایرانی نیستند و شاید حتی ویژگی‌های مناسبی هم برای قهرمان تلقی شدن برای کودک و نوجوان ایرانی ندارند. گروه تصویرگران موگه از یک سال پیش تصمیم گرفت که برنامه ای برای معرفی این قهرمانان پیش بگیرد که در نخستین گام تصمیم گرفتیم امید عباسی آتشنشانی که جان یک فرشته را نجات داد را به عنوان یک قهرمان ملی به گروه کودک و نوجوان معرفی کنیم.»

او افزود: «در ابتدای امر 4 ماه زمان گذاشتیم که این نمایشگاه را با همکاری آتش‌نشانی برپا کنیم اما پس از نامه‌نگاری‌های متعدد کار پیش نرفت و آتش‌نشانی تهران هیچ همکاری و حمایتی از برپایی این نمایشگاه نکرد و ادامه مسیر تنها با کمک‌های مدرسه هنری ایده میسر شد.»

حبیبی ادامه داد: «با برپایی نمایشگاه امید و نمایشگاه‌هایی که در آینده خواهیم داشت، قصد داریم که قهرمانان ایرانی را به شکل‌های مختلف به رگ و پی جامعه تزریق کنیم. مثلا بر روی کلاه این فرشته نگهبان شماره 6221 امید عباسی درج شده است.»

او درخصوص بخشی از نمایشگاه امید که باحمایت از آتشنشان‌های خارجی به مرحله اجرا رسیده است گفت: «در این بخش پوستر نمایشگاه را به همراه عکس امید عباسی برای مراکز 25 آتش‌نشانی جهان ارسال کردیم که در نهایت 16 مرکز پاسخ مثبت دادند و با پوستر و عکس امید عباسی در پایگاه آتشنشانی خود عکس گرفتند و این عکس‌ها را برای ما ارسال کردند. در واقع با این حرکت تلاش کردیم که امید عباسی را به عنوان یک قهرمان ملی به سایر کشورها نیز معرفی کنیم.»

او افزود: «آتشفشان‌هایی از ونزوئلا، اسلو، یوکوهاما، پاریس، لندن، پراگ، دهلی نو، ریودژانیرو 4 ایالت آمریکا با عکس و پوستر امید عباسی عکس یادگاری گرفته‌اند و حمایت خود را از این نمایشگاه اعلام کردند.»

به گفته حبیبی پس از ارسال فراخوان نمایشگاه امید 200 اثر از تصویرگران ایرانی و خارجی به دبیرخانه این جشنواره رسید که از این میان 10 اثر از 6 هنرمند خارجی و 38 اثر برای نمایش انتخاب شدند و موضوع تمام آثار آتشنشانی استکه از دل آتش یک فرشته را نجات داد.
آرش سلطانعلی مدیر آموزشگاه هنری ایده نیز در این نشست گفت: «پس از شنیدن پیشنهاد عباس حبیبی برای برپایی این نمایشگاه از ایده آن‌ها استقبال کردم و با انتشار فراخوان 200 اثر به دبیرخانه نمایشگاه ارسال شد که این آثار توسط مهشید آسوده‌خواه، کمال طباطبایی، مرتضی یزدانی، هرمز حقیقی و مریم کی بخت داوری شدند.»

به گفته سلطانعلی کتاب آثار نمایشگاه همزمان با افتتاح نمایشگاه 17 مردادماه در گالری ایده رونمایی خواهد شد و این نمایشگاه تا پایان مردادماه در گالری ایده واقع در خیابان خردمند شمالی، خیابان 18 پلاک 26 برپا خواهد بود.

مدیر مدرسه هنری ایده در ادامه سخنانش از بی تفاوتی مسولان آتش‌نشانی و سایر نهادها برای برپایی نمایشگاه امید انتقاد کرد و گفت:« اتفاقا برای برپایی این نمایشگاه آتش‌نشان‌های خارجی با حمایت از این حرکت به ما بسیار انرژی دادند.»

او گفت: «قصد داریم که با گروه هنری موگه برنامه‌های هنری دیگری به این شکل برپا کنیم و در سال 2 برنامه داشته باشیم. متاسفانه در کشور ما کودکان به جای این که با قهرمانان ملی آشنا شوند با قهرمان‌های ساختگی سایر کشورها همچون "بتمن" آشنا می‌شوند.»
حبیبی هم در ادامه گفت: «ما قهرمانان ملی مثل امید عباسی کم نداریم و ماه پیش نیز آتش‌نشان دیگری همچون امید عباسی برای نجات یک فرشته جان خود را در میان شعله‌های آتش از دست داد. وظیفه ما این است که این قهرمانان را به شکل‌های مختلف زنده نگه داریم.»
او افزود:« در رسانه‌های ایران بیشتر از فوتبالیست‌ها، خواننده‌ها و بازیگرها قهرمان می‌سازند در صورتی که این افراد برای این که وجه الگو بخواهند برای کودکان و نوجوانان پیدا کنند باید ویژگی‌های فراتری داشته باشند که اتفاقا کمتر از این ویژگی‌ها برخوردارند.»

حبیبی معلم مریوانی محمدیان که به خاطر شاگرد سرطانی خود سرش را تراشید تا با دانش‌آموزش همدردی کند را یکی از قهرمانان ملی ایران معرفی کرد که حرکت او از سوی افراد مختلف به شکل‌های مختلف تقلید شده است و پیام نمایشگاه امید عباسی نیز توسط این معلم نوشته شده است.

او درباره حضور افرادی چون محمدیان در این نمایشگاه گفت: «به دلیل نداشتن امکانات مالی نتوانستیم شرایط سفر این افراد را در این نمایشگاه فراهم کنیم.»

حمید باباوند هم گفت: «همه شهرها برای خودشان قهرمان دارند اما تهران با وجود پراکندگی و گستردگی‌اش قهرمان ندارد و باید با استفاده از امکانات هنری شرایطی را برای شناسایی و معرفی قهرمانان تهران و سایر شهرها فراهم کنیم.»

در ادامه مهندس مهدی پیروزان مدیرعامل شهرکتاب نیز به جمعبرگزارکنندگان این مشست پیوست و گفت: «یکی از عمده‌ترین دلایل حمایت شهرکتاب برای حمایت از نمایشگاه امید عباسی ایجاد شرایط برای توسعه فرهنگی است و به نظر من برای توسعه فرهنگی باید از هر کاری دریغ نکرد. در واقع شهر کتاب هم با حمایت از نمایشگاه امید عباسی می‌خواهد این آتش نشان فداکار را به عنوان یک قهرمان در تاریخ شهرکتاب ثبت شود.»

پیروزان در پایان این مراسم پنجمین نشان عالی شهرکتاب را به خانواده امید عباسی اهدا کرد و در ادامه از مجسمه فرشته نگهبان تندیس جشنواره امید رونمایی شد.

نمایشگاه و مسابقه تصویرگری "امید" به شکلی عام‌المنفعه برای معرفی قهرمانان حقیقی کشور به کودکان و عموم جامعه به عنوان یادمان امید عباسی توسط گروه تصویرگران موگه و با مشارکت مدرسه هنرهای ایده، 17 مردادماه در گالری ایده افتتاح می‌شود.

57۲۴۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 368165

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • پت و مت A1 ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۲
    13 0
    نهادهای مختلف سرگرم بخور بخور و پاچه خواری و .... هستند دیگه وقتی براشون نمیمونه که به فکر مردم و تجلیل از مردم و این حرفا بزارند شما هم درکشون کنید لطفا
  • زهرا IR ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۲
    11 1
    روحش شاد و نامش ماندگار
  • بی نام A1 ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۵
    3 0
    داشتن از دختربچه‌ای که تو قابلمه انرژی هسته‌ای بار گذاشته بوده حمایت می‌کردن