یکی از حواشی حول بابک زنجانی، پروژه ایران زمین بود که در پاییز گذشته موجب رانش خیابان شد. این پروژه هنوز به سرانجام نرسیده است.

امید سلیمی بنی: سرنوشت برج خیابان ایران زمین واقع در شهرک غرب تهران که متعلق به بابک زنجانی، بدهکار میلیاردی نفتی است، در ابهام است. تنها عملیاتی که برای این برج انجام شده، مربوط به گودبرداری عظیمی است که چندی پیش باعث شد خیابانهای اطراف در دهانه این گودال فرو بریزد. شاید به همین دلیل است که هم اکنون 15 متر از عمق این گودال، پر شده است و به دیواره های سست آن بتن تزریق می شود تا دیگر فرو نریزد.

واقعیت این است که به دلیل باطل شدن پروانه ساخت این برج توسط شورای عالی شهرسازی و معماری، فعلا ساخت و ساز در آن مقدور نیست و هنوز هم مشخص نیست شهرداری تهران برای صدور این مجوز، چقدر پول از بابک زنجانی گرفته است.

ابوالفضل قناعتی، عضو شورای شهر تهران در این باره به خبرآنلاین اطلاع می گوید: "شرایط این پروژه بسیار بد شده است. متاسفانه مشکلات زیادی به خاطر توقف عملیات برجسازی برای ساکنان همجوار این پروژه پیش آمد و ادامه وضعیت فعلی هم امکان پذیر نیست. مردم نگران بودند این گودبرداری، دوباره ریزش کند، به همین دلیل با جلساتی که مردم، اعضای شورا و نمایندگان شهرداری گذاشتند، مقرر شد بخشی از این گودبرداری پر شود تا دوباره شاهد فروریزی دهانه های گودبرداری نباشیم."

او درباره سرنوشت نهایی این پروژه می گوید: "بالاخره مالک این پروژه به دلیل پرونده قضایی در اختیار قوه قضاییه است و عدم حضور مالک باعث شده ابهام در سرنوشت این پروژه به وجود بیاید. هنوز بابک زنجانی برای ادامه کار یا توافق با شهرداری درباره تعدیل تعداد طبقات، حرفی نزده است."

محمد مهدی تندگویان دیگر عضو شورای شهر نیز درباره برجسازی بابک زنجانی می گوید: "شهردار منطقه دو، 15 متر از این گود را پر کرده است و در حال دیوار کوبی این گود برای ایمن سازی است. 30 درصد ایمن سازی محل انجام شده است و طی 2 ،3 ماه آینده به طور کامل این عملیات به اتمام می رسد."

به گفته او شهرداری با بودجه خودش در حال مهار سازی خطرات احتمالی این گود است و قرار نیست فعلا ساخت وسازی در این زمین انجام شود. او تاکید می کند خواسته شورای شهر و مردم منطقه، ادامه ساخت و ساز در این برج نیست، بلکه ایمن سازی گودالی که به وجود آمده مورد توجه مردم و شوراست که در حال حاضر، انجام می شود.

پیش از این نیز نایب رئیس شورای شهر تهران به خبرآنلاین گفته بود شهرداری تهران حاضر است با بابک زنجانی به خاطر هزینه هایی که در این پروژه متقبل شده، کنار بیاید.

مرتضی طلایی، گزارش کوتاهی از گردش کار و مشکلات حقوقی این پروژه داده و گفته بود: شورای عالی مسکن و شهرسازی پروانه را لغو کرده است. اما آقای زنجانی نپذیرفته چنین چیزی را. در عین حال شهرداری اعلام کرده آماده است با او توافق کند. اما هنوز به سرانجام نرسیده است."

او همچنین گفت که برای توافق شاید شهرداری مجبور شود در پروژه های دیگری با بابک زنجانی کار کند. (اینجا)


قوه قضاییه وارد برجسازی زنجانی شده است

در ماه های گذشته، زمانی که بابک زنجانی هنوز گرفتار بازداشت به خاطر بدهی نفتی بیش از 8 میلیارد تومان نشده بود، در صفحه شخصی خود در فیس بوک نوشته بود شهرداری تهران مبالغ هنگفتی به خاطر پروانه ساخت این برج، از او پول گرفته و او توانسته بخشی از تجهیزات ساخت طبقه دوم اتوبان صدر واقع در شمال تهران را برای شهرداری تامین کند. بابک زنجانی در برخی از پست های خود در شبکه اجتماعی نوشته بود که حاضر نیست دست از برجسازی بردارد، ولی وقتی دستبند ماموران دادستانی به مچ او رسید، سودای برجسازی را مانند سودای صادرات نفت با خود پشت دیوارهای اوین برد.

اکنون هنوز کسی نمی داند بابک زنجانی بابت پروانه این برج که ساخته نشده، خبرسازی می کند، چقدر به شهرداری پرداخته است. برخی اخبار از ارقامی حدود 400 میلیارد تومان در این باره سخن می گویند ولی هنوز رسما این اعداد به تایید کسی نرسیده است.

محمدسالاری، رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر که قانونا وظیفه نظارت بر ساخت و سازها در تهران را بر عهده دارد درباره وجوه پرداخت شده از سوی بابک زنجانی به شهرداری تهران به خبرآنلاین می گوید: "به صورت دقیق، این ارقام را نمی دانیم، ولی قطعی است که آقای زنجانی مبالغی را به صورت نقدی یا در ازای برخی از کارها، به شهرداری تهران پرداخته و توانسته پروانه ساخت برای این برج بگیرد و به دلیل ابطال این پروانه توسط نهاد بالادستی (شورای عالی شهرسازی و معماری) شهرداری به بابک زنجانی بدهکار است."

او درباره پرداخت این مطالبه از سوی شهرداری به بابک زنجانی می گوید: "فعلا که مالک در زندان است و اگر تصمیم گرفت، می تواند زیرزمین این برج را با کاربری های مختلف از جمله ورزشی، اداری، تجاری و تفریحی احداث کند و طبقات روی زمین را نیز با توجه به تراکم قانونی در منطقه مسکونی شهرک غرب، بسازد، ولی اگر هم تصمیم گرفت این پروژه را متوقف کند، حق با اوست و می تواند چیزی را که پرداخته از شهرداری تهران مطالبه کند تا در صورت امکان به صورت نقدی یا معوض آن، از جمله زمین و ملک یا پروانه های ساخت دیگر در اختیار بابک زنجانی قرار گیرد."

سالاری در پاسخ به این سئوال که آیا قوه قضاییه به عنوان دریافت بخشی از اموال بابک زنجانی و واگذاری این اموال به طلبکاران دولتی زنجانی اقدام کرده یا نه، پاسخ می دهد: "قوه قضاییه به دلیل ریزش زمین در گودبرداری این برج و مشکلاتی که برای مردم پیش آورده، وارد پرونده این پروژه شده است، و حتی قاضی دستور داد تا از حساب آقای بابک زنجانی برای ایمن سازی و دیوارکشی اطراف این گودبرداری، برداشت شود، ولی به دلیل اینکه حساب خالی بود، شهرداری منطقه، ایمن سازی گودبرداری را تقبل کرد."

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری درباره اینکه آیا قوه قضاییه حق مالکیت این پروژه را از بابک زنجانی سلب کرده و در اختیار طلبکاران او، وزارت نفت و بانک مرکزی قرار داده یا نه می گوید: "فعلا در این باره، چیزی به شهرداری یا شورای شهر ابلاغ نشده است، ولی در صورتی هم که دادگاه صلاح بداند مالکیت این پروژه به مالکان جدید واگذار شود، آنها طلبکار جدید شهرداری خواهند شد و باید درباره بدهی شهرداری به این پروژه اقدام کنند. در هر صورت، سقف مجاز تراکم سازی در این پهنه مشخص است و از این سقف، ساخت و ساز بیشتری انجام نخواهد شد."

 

سکوت سنگین بابک زنجانی

اخبار جسته و گریخته ای که از سوی مسئولان قضایی، اعضای کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی و مقامات اقتصادی مطرح می شود حاکی از سکوت کامل بابک زنجانی درباره اموال خود است. اینطور که پیداست متهم میلیاردر فعلی، درباره اموال خود در خارج از کشور، مدتها مسئولان قضایی را به نشانی های اشتباهی ارجاع داده که امکان ردیابی دقیق این اموال وجود ندارد، ولی
اموالی که این فرد در داخل کشور دارد، از جمله شرکت سورینت، ایرلاین قشم و باشگاه راه آهن تهران، در اختیار مقامات قضایی قرار گرفته تا درباره آن، تعیین تکلیف کنند.

از جمله این اموال شناخته شده در داخل، برج ایران زمین است، برجی که ساخته نشده، با مشکلات قانونی از جمله لغو پروانه مواجه شد، ولی پروانه ای که لغو شده، ارزش مالی زیادی دارد، زیرا مبلغ هنگفتی برای اخذ آن به شهرداری تهران پرداخته شده و در صورتی که مالک این پروژه خواهان جبران ضرر و زیان خود باشد، شهرداری تهران باید این مبالغ را پس دهد. اکنون سرنوشت ساخت و ساز در این پروژه عظیم در ابهام مانده و این چنین که از اخبار برمی آید. هنوز دادگاه یا بابک زنجانی درباره سرنوشت حق خود بر پروانه ساخت باطل شده، تصمیم نگرفته اند.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 350850

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
    22 1
    پروژه حقانی اطلس ایرانیان هم همین وضع را پیدا می کند۰۰۰۰
  • بی نام A1 ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
    53 1
    هیچی ، احتمالا برای 20 سال بلا تکلیف میماند و نهایتا یک پاساژ دیگر تو میزنن . مردمی هم که خسارت دیدن میمانند و حوضشان .
  • بی نام A1 ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
    39 2
    lمعلومه که چی میشه اقایان پشت پرده به سلامتی ادامه میدهند
  • بی نام IR ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
    30 2
    کی مجوز داده
  • بی نام A1 ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
    20 2
    ما اهالی محل موندیم و خیابون بن‌بست شاید هم عمدا این کارو کرده که مجبور شیم از بغل قنادیش رد شیم شیرینی بخریم
  • بی نام IR ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
    19 2
    با این تفاسیر چگونه میشود مردم به مسئولان شهرداری اطمینان کنند زد وبند اصطلاح شان اور نیست که برای مدیران تهران اعتبار بیاورد ما از نزدیک ویرانه ای را هر روز می بینیم که بچه مدرسه ایها را از آن می ترسانیم از مسیر همیشگی به مدرسه نروید از بیراه بروید امن تر است کسبه ناراضیین چرا که مسیر خیابان گلستان و یک لاین ایران زمین بسته شده است تمام قراین نشان می داد به اصطلاح مدیران شهر در این ماجرا دخیلند یکی می گفت قرار است بعد پارک دلفین ها شهردای با سرمایه زنجانی در این ویرانه پرورش نهنگ احداث نماید ما هر روز درگیر این ویرانه هستیم و از پشت پنجره می بینیم و روی دیوارهای شهر می خوانیم که تهران شهر قانون شهروندی و اخلاق است ؟به اصطلاح مدیرانی که حتی برای خود شان یک لیوان چایی هم نمی ریزند از این
  • خسرو IR ۱۴:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
    15 0
    چی شد؟؟؟؟؟؟هر وقت پرونده مرتضوی چیزی شد پرونده بابک زنجانی هم چیزی میشه
  • نوشاد IR ۱۵:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
    10 0
    متوقف شدن پروژه بابک زنجانی ایران زمین فقط با اراده شورای عالی شهرسازی و معماری صورت گرفت. من همین جا از تلاش آقای دکتر حناچی دبیر محترم شورای عالی شهرسازی و معماری قدردانی می کنم. وقتی مجلس، دادگستری، شورای شهر تهران و صدا و سیما در این باره سکوت کردند، تنها شورای عالی شهرسازی بود که به داد مردم این منطقه رسید. وگرنه معلوم نبود تا الان چه بلایی سر مردم می آمد. لعنت بر کسانی که آسایش مردم را می گیرند و تنها به فکر منافع خودشان هستند.