ادعاهای ریچارد هاس درباره جنگ نیابتی خطرناک در خاورمیانه در گفتگو با فرید زکریا

رئیس شورای روابط خارجی آمریکا به کاهش نقش مستقیم آمریکا در بحران هایی منطقه ای مثل یمن و عراق اشاره کرد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما  به نقل از شبکه ی تلویزیونی سی ان ان؛
فرید زکریا مجری برنامه ی جی پی اس درباره ی موضوع « جنگ نیابتی خطرناک در خاورمیانه » و رویارویی عربستان سعودی و ایران در یمن گفتگویی انجام داد.
فرید زکریا در آغاز این گفتگو گفت:
جنگ داخلی در یمن ممکن است ما را به فاز جدیدی از تاریخ هدایت کند. عربستان سعودی به همراه همپیمانان خود در خلیج (فارس) به حوثی های تحت حمایت ایران حمله کردند، بسیاری نگران هستند که این جنگ نیابتی ممکن است به یک جنگ داغ تبدیل شود و دو کشور بزرگ سنی و شیعه مشتعل شوند.
ریچارد هاس در یادداشتی در روزنامه ی فایننشال تایمز نوشت: هرآنچه که در یمن رخ دهد واقعیت این است که ما سی سال مشغول جنگ دینی در خاورمیانه هستیم.
ریچارد هارس که رئیس شورای روابط خارجی است در گفتگو با فرید زکریا در پاسخ به این پرسش که منظورش از جنگ دینی سی ساله چیست گفت:
چندین دهه ها است که در درون مرزها و در ورای مرزها در خاورمیانه شاهد جنگ های داخلی و جنگ های نیابتی و جنگ های منطقه ای هستیم. این جنگ ها نیازمند آن هستند که یا از خارج راه حل به آن ها تحمیل شود که البته عراق و افغانستان به ما آموختند که راه حل بیرونی کارایی ندارد ، و یا اینکه ما در حاشیه کار کنیم یعنی به یک طرف کمک کنیم و یا اقدام به آموزش و مسلح کردن یک طرف بکنیم. موضع آمریکا به احتمال زیاد یک موضع خفیف و کمرنگ خواهد بود.
مجری گفت:
یادداشت شما در فایننشال تایمز خاطر نشان می کند که سعودی ها احساس تهدید می کنند طوری که باعث شده است که آنها به یمن حمله کنند. آیا به نظر شما عربستان سعودی آسیب پذیر است؟
ریچارد هاس گفت:
من چنین اعتقادی دارم. این دومین باری است که عربستان سعودی به صورت مستقیم و جدی اقدام به مداخله کرده است. عربستان سعودی قبلا در بحرین مداخله کرده بود و اکنون در یمن مداخله کرده است. سعودی ها که در سوریه بسیار از تحولات این کشور آزرده شده بودند اکنون در کشور همسایه ی خود احساس تهدید کردند. عربستان سعودی به داعش هم نگاه می کند. دولت اسلامی می خواهد کنترل دو حرم مقدس را در دین اسلام در اختیار داشته باشد و می گوید که دولت اسلامی دولت واقعی است درحالی که دولت عربستان فاسد است. به نظر من این روز در پیش است.
فرید زکریا گفت:
عراق واقعا درحال تقسیم شدن به سه تکه است.
ریچارد هاس در ادامه درباره ی عراق گفت:
قطعا همین طور است، اینجا مسئله ی خودمختاری یا تمرکز زدایی مطرح نیست. عراق عملا تجزیه شده است. در عراق نسخه ی شیعی ایران وجود دارد، عراق کرد وجود دارد و اکنون عراق سنی و قبایلی هم وجود دارد. اکنون پرسش واقعی برای آمریکا این است که چه زمانی از بازی دست بکشد و بگوید که دوره ی عراق دست نخورده گذشته است چون در این صورت، ایران شیعه بر عراق سلطه خواهد داشت. آمریکا به جای پذیرش این مسئله (عراق یکپارچه تحت سلطه ی ایران) ممکن است بگوید ما به ایرانی ها اجازه می دهیم که کنترل بخش های جنوبی و مرکزی عراق را در اختیار داشته باشد، اما ما (آمریکا) از استقلال کردها حمایت می کنیم ، آمریکا همچنین با عرب ها و سنی ها کار می کند تا انزوای آنها را کاهش دهد تا اینکه آنها به گروههایی مثل دولت اسلامی ملحق نشوند.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 406500

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =