ایسنا نوشت:

علی خودسیانی نویسنده سریال‌هایی چون نوعی دیگر (داریوش فرهنگ)، همچون سرو(بیژن بیرنگ) و مجموعه‌های «نوعی دیگر» (بهروز بقایی) و «نیمکت» (محمد رحمانیان) است. او در نقدی درباره‌ی برنامه‌های ماه رمضان ۹۳،‌ مطالبی را درباره سریال‌های «مدینه»، «هفت سنگ»، «فاخته» و برنامه «ماه عسل» بیان کرد.

«هفت سنگ»؛ کپی ضعیف از یک سریال ضعیف‌تر

این فیلمنامه‌نویس در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: به نظر بهتر است در مورد سریال «هفت سنگ» که از شبکه سه سیما پخش شد، صحبتی انجام نشود؛ چرا که این سریال یک کپی ضعیف از یک سریال ضعیف‌تر آمریکایی است و کار کردن به این سبک نادرست به نظر می‌آید.

وی با بیان اینکه حضور اولیه بذرافشان ( کارگردان سریال «هفت سنگ») در تلویزیون ایران به عنوان نویسنده بوده است، افزود: در شأن این چنین آدمی نیست که به سراغ متن‌هایی برود که کپی‌برداری است.

این نویسنده سینما و تلویزیون با اعتقاد بر اینکه اقتباس یکی از گرایش‌های رشته‌های نویسندگی است، اضافه کرد: از این گرایش بسیار استقبال می‌شود و آدم‌های بزرگ نیز این عمل را انجام می‌دهند، کوروساوا - کارگردان سرشناس ژاپنی - نیز نمایش‌نامه‌های شکسپیر را آداپته می‌کند اما اقتباس کردن شرایط و ضوابطی دارد که باید رعایت شود که در سریال «هفت سنگ» هیچکدام از آن‌ها رعایت نشده است.

وی تاکید کرد که در این سریال حتی حقوق معنوی اولیه سریال اصلی نیز رعایت نشده است.

«فاخته»؛ جمع کردن عده‌ای ستاره در یک فیلم‌نامه ضعیف

خودسیانی به سریال «فاخته» که از شبکه دو سیما پخش می‌شود، اشاره کرد و گفت: این سریال داستانی کلیشه‌ای داشته است اما معظمی به عنوان کارگردان سریال زحمت خود را کشیده است و محلوجیان نیز به عنوان نویسنده این مجموعه از تجربه خود استفاده کرده است.

وی با بیان اینکه سریال «فاخته» به نظر می‌رسد توانسته تماشاگر را به همراه خود برای ادامه سریال بکشاند، اضافه کرد: اما سوالی که در مورد ساخت این سریال مطرح می‌شود این است که چرا باید گروه کودک و نوجوان شبکه دو سیما سریال ماه رمضانی برای بزرگسالان بسازد؟ آیا گروه فیلم سریال، گروه دفاع مقدس، گروه اجتماعی و یا گروه‌های دیگر بیکار بودند؟

این نمایش‌نامه‌نویس ادامه داد: نقطه ضعف اصلی این سریال به نظر بحث مدیریتی و تهیه‌کنندگی آن بوده که قابل تامل است.

وی افزود: بازیگرانی مانند فرخ نعمتی، عبدالرضا اکبری و یا ثریا قاسمی با بازی‌های درخشانشان در سینما و تلویزیون در سریال «فاخته» حضور داشته‌اند اما جمع کردن یک عده ستاره و بازیگر خوب در یک فیلم‌نامه و در یک کار ضعیف باعث قوت آن کار نمی‌شود، وقتی سریال خوب از آب درنیامده باشد بازی ها هم در آن دیده نمی‌شود.

«مدینه»؛ به نسبت بهتر از دیگر سریال‌ها

وی، سریال «مدینه» را که از شبکه یک سیما پخش شد به نسبت بهتر از سریال‌های شبکه‌های دیگر دانست و تاکید کرد: سیروس مقدم پس از تجربه کردن‌های بسیار در حال حاضر در حال استفاده از آن تجربیات است.

خودسیانی با بیان اینکه کارگردانی «مدینه» بسیار خوب است، افزود: اما یکسری اشکالات اساسی در سریال دیده می‌شود؛ به عنوان مثال زمانی که بازیگر نقش قصد دارد وارد کارخانه شود، چه وقتی پستی در کارخانه دارد و چه وقتی که پستی ندارد و کارخانه را فروخته است، حتما باید از کارگاه کارخانه عبور کند که منطقی به نظر نمی‌آید چون هر کسی اجازه ورود به این گونه مکان‌ها را در کارخانه ندارد.

وی اضافه کرد: «مدینه» می‌توانست مستقیما وارد دفتر کارخانه شود اما به نظر می‌رسد برای نشان دادن اسپانسر سریال این عمل انجام گرفته است.

نویسنده مجموعه تلویزیونی «دنیای شیرین دریا» با بیان اینکه کارهای سعید نعمت الله را همیشه دنبال می‌کند، خاطرنشان کرد: نعمت‌الله هم خوب می‌نویسد و هم درام و موقعیت نمایش را به خوبی می‌شناسد، شخصیت‌پردازی خوبی دارد، دیالوگ نویس خوبی است، معمولا چند پهلو می‌نویسد و می‌توان لایه‌های مختلف را در آن پیدا کرد.

وی اظهار کرد: اما در سریال «مدینه» ظاهرا به دلیل ضوابطی که برایش قرار داده‌اند، خیلی رو نوشته است، شخصیت‌ها به عبارتی شعاری شده‌اند، شخصیت‌ها کاملا منفی و مثبت شده‌اند و شخصیت خاکستری وجود ندارد، در این سریال یا شخصیت‌ها خوبِ خوب و یا بدِ بد هستند و نوع دیگر شخصیت‌های موجود در این سریال «ول معطل» هستند؛ مانند نقش عزیز که مجید صالحی آن را بازی می‌کرد.

از هر ۱۰ نفر ۸ نفر افلاطون هستند

خودسیانی با بیان اینکه یک سری اغراق‌های بی‌جا در سریال «مدینه» وجود دارد، ادامه داد: در شخصیت «افلاطون» با آن شکل و شمایل بسیار اغراق وجود داشت و این شخصیت به گونه‌ای می‌توان گفت دور از دسترس و غیرقابل باور بود، در صورتی که اگر پیرامون خود را نگاه کنیم از هر 10 نفر هشت نفر افلاطون هستند و پولی به عنوان قرض‌الحسنه به کسی نمی‌دهند.

وی اضافه کرد: نیازی نبود برای معرفی شخصی که با پول بهره‌ای در حال زندگی است، شخصیتی اغراق شده ساخته شود.

این نمایش‌نامه‌نویس با بیان اینکه عملکرد سریال شبکه یک در مقایسه با شبکه‌های دیگر بهتر بوده است، تصریح کرد: در این اوضاعی که ماهواره‌ها هجوم آورده‌اند و انواع و اقسام سریال‌های مزخرف در آن پخش می‌شود و به خورد مردم داده می‌شود، سریال‌هایی مانند «مدینه» می‌توانند موثر واقع شوند.

وی به بازی مجید صالحی در سریال «مدینه» اشاره کرد و گفت: تجربه خوبی برای او بوده است اما اگر تکه کلام «بشین پاشو» که دلچسب هم نیست، حذف می‌شد، می‌توانست این تجربه او را درخشان‌ترین تجربه بازیگری او بکند، با توجه به اینکه عادت کرده بودیم صالحی را در نقش‌های کمدی ببینیم اما این بار در بازی متفاوت بسیار خوب ظاهر شده است.

خودسیانی تاکید کرد: نقش «بهمن» که مهرداد صدیقیان آن را بازی می‌کرد مانند سایر کارهای او قابل تحسین و خوب است.

وی به بازی پریوش نظریه در سریال «مدینه» اشاره کرد و ادامه داد: نظریه که نقش «مدینه» را در این سریال بازی می‌کند، کار بسیار سختی را داشته است؛ به دلیل اینکه بازی در نقش یک شخصیت مثبت و جذاب درآوردنِ آن، کار بسیار سختی است که نظریه توانسته این کار را به خوبی انجام دهد.

نویسنده مجموعه تلویزیونی «من نه منم» اضافه کرد: در سریال «مدینه» حدود ۸۰ درصد کار به خوبی انجام شده است و آن ۲۰ درصد باقیمانده که نقیصه کار است به نظر به دلیل تحمیل‌هایی است که از طرف سازمان صدا و سیما و یا از طرف اسپانسر مالی مجموعه بوده است.

قحطی بازیگر که نیست!

وی به بازی مهدی سلطانی و شبنم مقدمی در دو سریال ماه رمضانی اشاره کرد و افزود: این حرکت که یک بازیگر همزمان در چند سریال در حال پخش حضور داشته باشد، حرکت مناسبی نیست، درست است که در تلویزیون مشکل بازیگر وجود دارد اما دیگر قحطی بازیگر که نیست.

خودسیانی ادامه داد: سلطانی در سریال «مدینه» به عنوان بازیگر ایفای نقش می‌کرده و نقش کوتاهی در آن داشته است اما مقدمی که در هر دو سریال به طور ثابت بازی می‌کند کار خوبی برای بازیگر نیست.

وی خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات تلویزیون همین است که کنترل زیادی درخصوص اینکه یک نفر در چند سریال بازی کند، وجود ندارد.

این نویسنده سینما و تلویزیون اضافه کرد: گریم بد «عبدی»، در سریال «مدینه» بازی مهدی سلطانی را تحت‌الشعاع قرار داده بود و برخلاف بازی خوب سال گذشته این بازیگر در سریال «مادرانه»، امسال بازی‌های خوبی از او دیده نشد.

برای تربیت احسان علیخانی سال‌ها و شاید میلیاردها تومان هزینه شده است

وی به برنامه «ماه عسل» پرداخت و اظهار کرد: این برنامه هویت خود را مدیون احسان علیخانی است و علیخانی نیز شهرت خود را مدیون برنامه «ماه عسل» است و این دو از هم تفکیک‌ناپذیر هستند.

خودسیانی با بیان اینکه تلویزیون تحت هیچ شرایطی نباید علیخانی را از دست بدهد، گفت: برای تربیت احسان علیخانی سال‌ها و شاید میلیاردها تومان پول هزینه شده است تا یاد بگیرد چگونه حرف بزند، چگونه برنامه بسازد.

وی افزود: این برنامه تیم خوبی دارد؛ چرا که یک سال زحمت می‌کشند تا آدم‌های مختلف را پیدا می‌کنند و این آدم ها را متقاعد می‌کنند که جلوی دوربین بنشینند و صحبت کنند.

این نمایش‌نامه‌نویس با بیان اینکه به طور کلی ماه عسل برنامه‌ای موفق است، تصریح کرد: علیخانی در برنامه «ماه عسل» هم موقعیت ماه رمضان را درک می‌کند و هم آدم‌ها را خوب می‌شناسد و درک می‌کند و بهترین کاری که انجام می‌دهد این است که هیچ وقت درمورد هیچ کسی قضاوت و جبهه گیری نمی‌کند.

وی تاکید کرد: این برنامه علیرغم اینکه گفته می‌شود بسیار کم هزینه است اما بسیار پرزحمت است.

نویسنده فیلم سینمایی «رز زرد» در پاسخ به این پرسش که آیا پخش این گونه سریال‌ها و برنامه‌ها در تلویزیون توانسته جایگزین برنامه‌های ماهواره‌ای شود، گفت: هیچ وقت، هیچ چیزی نمی تواند جایگزین چیز دیگری شود، می‌توان با درست ساختن سریال و برنامه، تعداد مخاطب بیشتری را جذب کرد اما نمی‌توان مخاطب را اجبار کرد که این برنامه را ببین و آن برنامه را نبین.

وی اضافه کرد: کاری که تلویزیون می‌تواند انجام دهد این است که یک سری برنامه‌های خوب و جذاب بسازد که سلیقه مخاطب رشد پیدا کند، وقتی سلیقه رشد پیدا کند، در آن زمان دیگر، هر سریال ترکیه‌ای، کره‌ای و یا هر سریال دیگری نمی‌تواند مخاطب را راضی کند.

خودسیانی خاطرنشان کرد: اگر ساخت برنامه‌های ویژه ماه رمضان با برنامه ریزی درست انجام گیرد، فرصت مناسبی برای سازندگان برنامه ها، مخاطب ها و مدیران خواهد بود.

 

23503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 367542

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 34
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • asi IR ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۷
    423 5
    ایران جاییست که یک موسسه مالی اعتباری با سود ۳۰ ؛ سریال می سازه درباره گناه نزول‌خواری با سود ۷
    • بی نام AU ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۷
      52 0
      دمت گرم، شیری که خوردی حلالت.
    • بی نام A1 ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۷
      35 5
      عزیزم اون 30 درصد در سال است ولی نزول 7 درصد در ماه یعنی میشه 84 درصد در سال
    • بی نام A1 ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۷
      26 2
      اون سالی 30 درصد این ماهی 7 یعنی 84 درصد در سال عزیزم ولی در کل هردوش ایراد داره
    • محسن IR ۱۴:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۷
      17 6
      انتقاد شما در مورد موسسات مالي و بانك ها درست اما توجيه نزول خواري با ارائه اطلاعات غلط درست نيست . سود هفت درصد رباخواري مربوط به يك ماه است و در سال مي شود ٨٤ درصد البته آش به اين شوري هم نيست و در حال حاضر نرخ ربا در بازار ايران ماهي ٣ تا پنج درصد است يعني سالي ٣٦ تا ٦٠ درصد كه البته در مقايسه با نرخ بهره در كشورهاي توسعه يافته كه ١ الي ٥ درصد در سال مي باشد رباخواري در ايران وحشتناك و خانمان برانداز است . در هر حال ساخت اين سريال اتفاقاً در نمايش تاثير مخرب نزول خواري بسيار موثر است و لازم نيست براي مخالفت با صدا و سيما و روش انحصار گرايانه اش در جبهه بندي هاي سياسي حركت هاي مناسبش را نيز محكوم كرده و وكيل مدافع نزول خواري شويم .
  • بی نام IR ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۷
    هفت سنگ بهترین سریال بود چون کار جدید به تلویزیون آورد.
  • بی نام RO ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۷
    به نظر من که سریال مدینه خیلی بد و آبکی بود. در ضمن سریال هفت سنگ بهتر از مدینه بود
    • رعنا A1 ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۷
      47 88
      موافقم
    • بی نام IR ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۷
      5 8
      احسنت
    • مخاطب A1 ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۷
      11 10
      منم موافقم
    • بی نام A1 ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۷
      38 20
      جفتشون مزخرف بودن.
    • طاها IR ۰۷:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۰
      9 11
      اتفاقا مدینه بسیـــــار عالی بود.
  • بی نام A1 ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۷
    31 50
    نقد خوبی بود
    • بی نام A1 ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۷
      6 1
      نقد نبود رزومه کاری بود اقا اعلام آمادگی کردن برای نویسندگی سریالهای سال بعد. نویسنده فیلم فلان گفت نویسنذه سریال فلان گفت برو بابا خودتی بابا سریالای تو هم دست کمی از اینا نداره "خبر جان استثنا این بار زیر سیبیلی رد کن و نظر ما رو هم بچاپ"
  • بی نام IR ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۷
    بابا این هفت سنگ دو سه قسمتش کپی بود فقط . حالا تا آخر بگید کپی سریال آمریکایی .
    • زهرا A1 ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۷
      22 14
      نخیر بیشتر از 80 درصد تمام قسمت ها کپی بود
  • وحيد FR ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۷
    48 19
    خودسیانی با بیان اینکه یک سری اغراق‌های بی‌جا در سریال «مدینه» وجود دارد، ادامه داد: در شخصیت «افلاطون» با آن شکل و شمایل بسیار اغراق وجود داشت و این شخصیت به گونه‌ای می‌توان گفت دور از دسترس و غیرقابل باور بود، در صورتی که اگر پیرامون خود را نگاه کنیم از هر 10 نفر هشت نفر افلاطون هستند و پولی به عنوان قرض‌الحسنه به کسی نمی‌دهند. اينجاي متن رو من متوجه نميشم ميگه در مورد شخصيت افلاطون اغراق شده و دور از دسترسه در حالي كه در ادامه ميگه از هر 10 نفر 8 نفر مثل افلاطون هستند
    • رعنا A1 ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۷
      95 3
      یعنی هر ادمی که دیدی چهره اش ترسناکه فکر نکن اون ادم بدی است خیلی ها با لباس شیک و چهره زیبا هم که اطرافمون هستند و ما فکر میکنیم دکتر مهندس هستند در واقعیت مانند افلاطون هستند
    • مخاطب RO ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۷
      2 1
      میخواد بگه با وجود این همه آدم تو جامعه که مثل او رفتار میکنند نیازی به این همه اغراق در شکل و قیافش نبود.انگار که از مریخ اومده.
  • بی نام A1 ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۷
    15 6
    امسال ضعیفترین برنامه ها رو داشت صدا و سیما به جز جشن رمضان که یه هدف و یه بیداری داشت
  • بی نام IR ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۷
    13 10
    ببخشید این عقده گشایی بود یا نقد؟ خب به ایشون ندادن سریال ماه رمضون بنویسن، حالا باید اینقدر فجیع و کودکانه قلع و قمع کنند؟ اطلاع کافی ندارن نقد ننویسن. مثلا بازی خانم مقدمی یا آقای سلطانی توی هر دو سریال به دلیل اینه که هفت سنگ تولید پاییزه و اصلا برای ماه رمضان ساخته نشده. ضمنا اینکه به سریال خانواده مدرن هم فرمودن یک سریال ضعیف تر از هفت سنگه ایشون منو قبول ندارن دیگه نمره 8.7 سایت آی ام دی بی رو که باید قبول داشته باشه. چطوری به مدرن فمیلی میگه ضعیف. متاسفم
  • ali A1 ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۷
    19 1
    خود این موسسات مالی و اعتباری جزو عمده نزول خوار های شبکه بانکی هستند. و فارغ از هر نظارتی مشغول این امر هستند..وخدا خودش رحم بکند و کسی داخل تله این موسسات نیفتاد.
  • امير IR ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۷
    2 20
    منظورتون همين عليخانى ماه عسل بود؟
  • وحید A1 ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۷
    18 42
    "برای تربیت احسان علیخانی سال‌ها و شاید میلیاردها تومان پول هزینه شده است تا یاد بگیرد چگونه حرف بزند": مساله اینه که هنوز یاد نگرفته چجوری حرف بزنه.
  • محمد IR ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۷
    21 5
    آب نقش اساسی در تلوزیون دارد . چون اکثر سریالها آبکی هستند .
  • مخاطب RO ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۷
    17 10
    به نظر منم "مدینه" خیلی سریال سطحی بود.بی مزه بازی های سلطانی و زنش رو ترجیح میدادم به مدینه.وقتی فکر نشده باشه همینه دیگه.
  • iman A1 ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۷
    16 11
    پاچه خواری این مجری حالم رو بعد می‌کنه.
  • بی نام A1 ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۷
    7 7
    علیخانی میلیاردها خرجش شده و این شده؟؟ یعنی اینهمه پول تلف شده تا یه آدم خودشیفته و بی تربیت درست بشه؟
  • محمد IR ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۷
    9 0
    من به اسپانسر سریال مدینه بهترین سریال ایرانی در رمضان نقد دارم.بانک های ما از هزار ربا خوار بدتر هستند و آن موقع در مورد ذم گناه ربا هزینه می کنند؟ چند روز پیش حدیثی خواندم که سند آن متقن بود و الان کاری به سند ندارم ولی اگر کمی فکر کنیم حال ما و بانک های بنام اسلامی ما رو بیان می کنه: پیامبرص فرمودند که بر مردم زمانی می آید که ربا می خورند، از حضرتص سوال می شود آیا همگی مردم در آن روزگار ربا می خورند ، فرمودند هر کسی هم که ربا نخورد باز غباری از آن به او می رسد........
  • علی A1 ۱۴:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۷
    13 1
    اسم چی اسم هم قحط بود ؟؟؟ حالا چرا افلاطون چون افلاطون نخستین فیلسوفی است که آثار مکتوب از او به جا مانده است. همچنین بسیاری او را بزرگ‍‎ترین فیلسوف تاریخ می‌دانند ؟؟؟؟؟؟؟؟ چرا هر چی دزد و قاچاقچی باید اسم های اصیل ایرانی و از این جور اسم ها داشته باشند ؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • بی نام US ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۷
    14 3
    نویسنده سریال‌هایی چون نوعی دیگر داریوش فرهنگ، همچون سروبیژن بیرنگ و مجموعه‌های «نوعی دیگر» بهروز بقایی و «نیمکت» محمد رحمانیان است. به نظر من خود این سزیال ها از ضعیف ترین سریال های صدا و سیما بوده.
  • محمدجواد IR ۱۵:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۷
    19 0
    به نظرمن تربیت را نمیشه خرید و براش هزینه کرد، عامل اصلی تربیت خانواده واطرافیان ونوع زندگی هر فرد میتونه باشه نه پول...
  • بی نام IR ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۸
    11 19
    مدينه ضعيف ، فاخته ضعيف تر ، هفت سنگ متوسط و اجراي مجري ماه عسل نيز كماكان پر اشكال
  • بی نام IR ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۰
    7 1
    از فیلم هایی که ایران میسازه نمی شه زیاد انتظار داشت بگیر نگیر داره