استانداری تهران با حضور دستگاههای متولی حجاب و عفاف درکشور به بررسی وضعیت حجاب و عملکرد دستگاهها در این زمینه پرداخت.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، سیدشهاب‌الدین چاوشی معاون سیاسی ـ اجتماعی استاندار تهران  در جلسه بررسي موضوع عفاف و حجاب در دستگاه هاي اجرايي که در استانداری تهران برگزار شد، گفت: مقوله فرهنگ و هنجارهای اخلاقی چند وجهی است و دستگاههای مختلفی در آن نقش دارند.

او گفت: عده اي موضوع عفاف و حجاب را اين روزها مستمسك برخورد با دولت تدبير و اميد قرار داده اند. نمي خواهيم بگوييم شرايط موجود بدحجابي را قبول داريم اما شرايط نسبت به قبل تفاوتي ندارد. دلواپساني كه در سال هاي پيش نگران عفاف و حجاب جامعه نبودند به يكباره دلواپسي شان تشديد شده است.

چاوشی گفت: بحث حجاب که بعضی‌ها قصد دارند آن را برای حمله به دولت قرار دهند، موضوع جالبی نیست و ما نیز نمی‌خواهیم بگوییم بدحجابی را با وضعیت موجود می‌پذیریم.

او گفت: متایفانه برخی بوتیکها افرادی را به عنوان مانکن‌ سیار به خیابان‌ها برای تبلیغ مد و لباس‌های نامناسب روانه می کنند که با شأن جامعه مناسب نیست. ماهواره فضای فرهنگی کشور را تحت تاثیر قرار داده است. حجاب مختص یک گروه خاص نیست و کل جامعه را تحت پوشش دارد.

او در زمینه برخورد با بدحجابان گفت: ملاک عمل ما برای مقابله با بدحجابی قانون و فرمایشات مقام معظم رهبری است و در این زمینه به سلایق شخصی افراد کار نداریم، اگر کسی بیشتر از قانون قصد ثواب دارد به نزدیکان و خانواده خود کمک کند.

چاوشی ادامه داد: متاسفانه بدحجابی یک پدید عرفی شده و به فرهنگ سازی نیاز دارد و همانگونه که به بدحجابی حساس هستیم باید به اعتیاد، فقر و فحشا هم در کشور توجه کنیم.

او تاکید کرد: طبق پژوهشها همه بدحجابان قصد تعرض به مقدسات را ندارند و ما نباید بدحجابی را مساوی با بدبینی بدانیم.
چاوشی گفت: برخی حجاب اسلامی را برخی چادر می دانند اما نباید اگرکسی غیر از این باشد را بی دین بدانیم.
او گفت: اگر در تمام سازمان‌های اداری، خانم‌های با حجاب عفیف و پاکدامن را تکریم کنیم، بدحجابی در دستگاه‌های ما کنترل می‌شود.

او با بیان اینکه ‌اقتصاد و فرهنگ باید در کنار هم دیده شود ادامه داد: اقتصاد بدون فرهنگ اگر هم شکوفا شود تازه آمریکا و ژاپن می‌شویم، لذا باید فرهنگ و اقتصاد در یک راستا جلو برود.

 

بررسی عملکرد دستگاهها در حوزه حجاب

محمدعلی عرفان‌منش در این نشست گفت: هزار و 120 نفر از مدیران، کارشناسان و مسئولان استان تهران دغدغه عفاف و حجاب را در دستگاه‌های مختلف دارند.

او گفت: در مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی برای حجاب و عفاف 310 وظیفه برای 27 دستگاه درنظر گرفته شده که صدا و سیما، بیشترین وظیفه را دارد.

او با بیان اینکه یکی از وظایف وزارت کشور در این مصوبه بررسی عملکرد دستگاهها است که این جلسه هم برای همین برگزار شده است ادامه داد: برای بررسی عملکرد دستگاهها ما تا کنون 83 دستگاه را بررسی کردیم که نتیجه 70 دستگاه تا کنون به نتیجه نهایی رسیده است .

او تاکید کرد: در این بررسی دستگاههای اجتماعی و فرهنگی را از بانکها جداکردیم.

عرفان منش گفت: در این بررسی برنامه های 11 گانه حجاب و عفاف و 12 گانه حقوق شهروندی را بررسی کردیم که در بررسی ها مشخص شد دستگاهها در اجرای مصوبه ضعف ندارند.

او با بیان اینکه در این ارزیابی حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی را از سایر دستگاه‌ها جدا کرده‌ایم گفت: دستگاه‌های برتر در عفاف و حجاب بنیاد شهید و امور ایثارگران شهرستان‌ها، آموزش و پرورش شهرستان‌ها و سازمان تبلیغات شهرستان‌ها هستند و در حوزه بانک‌ها، بانک‌های پاسارگاد،حکمت و مسکن در بخش عفاف و حجاب موفق‌تر از سایر بانک‌ها بوده‌اند.

عرفان منش گفت: در زمینه حقوق شهروندی هم آموزش و پرورش شهرستان‌ها، بنیاد شهید شهرستان‌ها و کمیته امداد امام خمینی (ره) و در بانک‌ها، بانک پاسارگاد، حکمت و تجارت در حوزه حقوق شهروندی رتبه آوردند.

فرهنگ بتوچه و به من چه

در این نشست سردار احمد روزبهانی رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر  گفت: باید فرهنگ بتوچه و به من چه را حذف کنیم چون امر به معروف و نهی از منکر وظیفه همه است.

او ادامه داد:  امر به معروف و نهی از منکر رعایت حقوق شهروندی است و باید بپذیریم و نقدپذیر باشیم.

رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان تهران گفت: البته باید به افرادی که با حجابهستند هم احترام بگذاریم و با احترام با آنها برخورد کنیم.

 

حمایت از مدهای اسلامی

در ادامه زهرا ساعی سرپرست اداره کل امور بانوان استانداری تهران گفت: متاسفانه هیچگونه نظارتی بر عرضه پوشاک و البسه وجود ندارد و مدهایی که الان وجود دارد به هیچ وجه مبتنی بر اصول و ارزشهای اسلامی نیست.

او پیشنهاد داد که با تعدادی از طراحان که در بخش طراحی مد و لباس برای بانوان فعالیت می‌کنند باید قراداد بست و از آنها حمایت کرد تا مبتنی بر ارزشهای اسلامی پوشاکل خود را تولید کنند.

ساعی با بیان اینکه در 10 سال اخیر مصوبات مهمی را برای ساماندهی پوشاک و البسه داشتیم ادامه داد: قانون مد و لباس در قالب یک آئین‌نامه اجرایی باز تعریف شده است و باید این قانون آسیب‌شناسی شود تا نقاط مثبت آن تقویت شود.

 

برخورد قهری

سپس علیرضا مهدوی مشاور فرهنگی استاندار گفت: در کجای تاریخ برخورد پرخاشگرایانه با بدحجابان شده که ما اینگونه برخورد می کنیم.

او با بیان اینکه اگر از راههای قانونی نتیجه نگرفت باید به سراغ قوه قهریه رفت گفت: سرچشمه اصلی مشکل بدحجابی تولید پوشاک است که اگر آن را حل کنیم، دیگر ون گشت ارشاد در میدانها نداریم تا بدحجابان را جمع و از آنها تعهدی بگیرند که معلوم نیست ارزش آن چیست.

او تاکید کرد: بهترین راه برای توسعه و فرهنگ آموزش و پرورش است و باید در زمینه حجاب و عفاف الگوی موفق را نشان دهیم.

47232

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 366645

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۱
    47 6
    مگه این نیست که اگر کسی دوست داشته باشه رو باید امر به معروف کنیم؟و با اجبار برخورد نکنیم؟
  • بی نام A1 ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۱
    80 5
    احسنت دقیقا همینطوره...اسم اینا رو بهتر بود میزاشتن بهانه جویان" نه دلواپسان
  • بی نام IR ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۱
    62 6
    وا... ما هم که جامعه رو خوب رصد می کنیم احساس می کنیم طی 10 سال اخیر نه بد تر شده نه بهتر ولی جدیدا خیلی صدای وا حجابا می شنویم.