نشست سند ساماندهی و توسعه سینمایی کشور به ابتکار نهاد ریاست جمهوری برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، جلسه بررسی تدوین سند ساماندهی و توسعه سینمایی به دعوت حسام‌الدین آشنا، مشاور رئیس جمهور و با حضور حجت‌الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی و مدیران زیرمجموعه‌اش، محمدمهدی عسگرپور، مدیرعامل خانه سینما و روسای صنوف، جمعی از چهره‌های مطرح سینما وهمچنین دو پژوهشگر سینمایی سه‌شنبه 31 تیرماه در مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری برگزار شد.

موضوع مورد بحث در این جلسه سند ساماندهی و توسعه سینمایی کشور بود؛‌ سندی که قرار است برنامه و شیوه و مسیر سینمای ایران را در نگاهی کلی طراحی و بیان کند. این بار مدیران دولتی برای تصمیم‌گیری در مورد چنین سندی تصمیم گرفتند با اهالی سینما و مدیران فعال در این حوزه وارد مذاکره شوند تا آنچه قرار است برای اهالی سینمای ایران به عنوان سند راهبردی در دستور کار قرار بگیرد، برآمده از نظرات اهالی سینما باشد.

از میان سینماگران حاضر در جلسه، عسگرپور، فرشته طائرپور، رضا کیانیان و منوچهر محمدی سخن گفتند. در بخشی از جلسه نیز هر یک از حاضران دیدگاه‌های خود را در مورد آنچه که باید قطعا در این سند مورد توجه قرار بگیرد بیان کردند.

برخی از حاضران در نشست معتقد بودند فرهنگ و هنر قابل مهندسی شدن نیست و برآیند خلاقیت و جامعه‌ای است که درش زندگی می‌کنیم، بنابراین تنظیم سندی برای آن چندان کاربردی نیست.

موضوع دیگر به این نکته اشاره داشت که وقتی عمق استراتژیک نظامی نظام را سواحل مدیترانه می‌دانیم، چرا عمق استراتژیک فرهنگ را یک نقطه کوچک در تهران تلقی می‌کنیم؟

از نگاه یک سینماگر بهترین مبارز با هژمونی فرهنگ آمریکایی با فکت و دلیل سینمای ایران است، اما همیشه این سینما مورد تحقیر و توهین قرار گرفته و همه می‌خواهند آن را اصلاح کنند. تصمیم‌گیری در جمع سینماگران موضوع دیگری بود که در جلسه مطرح شد، به این ترتیب که تصمیمات پشت درهای بسته دولت سالار و مردم گریز است.

یکی دیگر از موضوعات مطرح شده در این جلسه، این نکته بود که پیش از هر چیز اشتغال در عرصه فرهنگ و هنر حق تلقی شود نه یک امتیاز در اسناد بالادستی فرهنگی بر آن تاکید شود. درخواست دیگر سینماگران در مورد تعیین افق‌های مدنظر در سند راهبردی، در نظر گرفتن خاورمیانه و شبه قاره هند به عنوان چشم‌انداز سینمای ایران بود. برخی نیز از بی‌توجهی صداوسیما به صیانت از سینمای ملی اشاره کردند و موضوع دیگر در نظر داشتن، سند راهبردی به عنوان تعیین‌کننده مشکلات و هدف‌گذاری برای تامین زیرساخت‌ها بود.

حجت‌الله ایوبی‌، سید مصطفی ابطحی‌ معاون توسعه فناوری و مطالعات سینمایی، محمدرضا جعفری جلوه مدیر عامل بنیاد سینمایی فارابی‌، محمد احسانی‌ معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی، علیرضا رضاداد‌ مشاور ارشد سازمان سینمایی، سیدروح الله حسینی مدیر مطالعات و توسعه دانش و مهارت‌های سینمایی سازمان سینمایی، مجید مسچی مدیرعامل موسسه سینماشهر ‌و حسین مسافر آستانه مدیرعامل موسسه رسانه‌های تصویری، محمدمهدی عسگرپور مدیرعامل خانه سینما و فرهاد توحیدی رئیس هیات مدیره خانه سینما، رضا کیانیان‌، خسرو سینایی‌، منوچهر محمدی‌، فرشته طائرپور‌، کمال تبریزی ‌، محمد آلادپوش‌، مرتضی شایسته‌، مهرزاد دانش‌، جواد طوسی‌، ابراهیم مختاری‌، امیر اثباتی‌، سید محسن هاشمی، از جمله سینماگران و مدیران حاضر در این جلسه بودند.

57243

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 366453

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =