مهر نوشت:

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری سیاست های کلی این وزارتخانه را درباره کرسی های آزاداندیشی تغییرات چشمگیر آئین‌نامه این کرسی ها، فعالیت های اتحادیه های دانشجویی تشریح کرد.
ضیاء هاشمی با برگزاری نشستی خبری در وزارت علوم در جمع خبرنگاران حاضر شد و ضمن تشریح عملکرد فرهنگی 9 ماهه وزارت علوم به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

هاشمی در این نشست خبری با یادآوری اینکه حدود 9 ماه از فعالیت گروه فعلی در وزارت علوم می گذرد، گفت: در طول یکسال گذشته سیاست مبنی بر ایجاد فضای آرام و بانشاط در دانشگاه ها اجرا شد و سال تحصیلی که گذشت یکی از آرام ترین سال های تحصیلی دانشگاه ها بود که با عقلانیت استادان به پایان رسید.

او ادامه داد: اعتقاد داریم اعتماد به دانشگاهیان بهترین راه جلب آرامش و نشاط همچنین هیجان مثبت بر دانشگاه ها است، ما به قانون احترام می گذاریم و می دانیم که قانون فصل‌الخطاب است.

معاون فرهنگی وزارت علوم با تاکید بر اینکه تقویت قانونمندی محور فعالیت ها در دانشگاه ها است، گفت: دانشگاهیان مروج قانونمندی هستند و باید با اعتماد به آنان زمینه اجرای قانون و تقویت فعالیت ها فراهم کرد.

هاشمی در ادامه این نشست خبری از برگزاری چندین جلسه معاونان فرهنگی در سطح کشور و منطقه خبر داد و به برگزاری برخی همایش ها از جمله همایش کانون های قرآن و عترت دانشگاهیان و مدیریت بخش دانشگاهی نمایشگاه بین المللی قرآن اشاره کرد.

او همچنین از تدوین و ابلاغ بخشنامه های لازم در حوزه فعالیت های فرهنگی دانشگاه ها خبر داد و درباره پررنگ شدن فعالیت های کمیته های قرآنی گفت: پس از سال ها رکود کمیته های قرآنی در دانشگاه های کشور فعال شدند و هم اکنون جهش چشمگیری در این زمینه در دانشگاه ها شاهدیم به طوری که دفتر نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها به این مساله اذعان دارد.

معاون فرهنگی وزارت علوم به فعالیت تشکل ها و اتحادیه های دانشجویی، همچنین روند صدور مجوز برای فعالیت این گروه ها به برخی از جزئیات اشاره کرد و با بیان اینکه دانشجویان و استادان حق دارند هر تشکلی که خواستند راه اندازی کنند و وزارت علوم از آنان حمایت مادی و معنوی به عمل می آورد، گفت: تشکل ها باید به سمت توازن حرکت کنند. دانشجویان احساس کنند نماینده ای در میان تشکل ها دارند، در این زمینه مسیر ما، مسیر قانون و ضوابط است و بر اساس همین ضوابط دانشگاه ها با وجود سلیقه های متفاوت می توانند تشکل هایی برای خود داشته باشند. البته با عقلانیتی که در دانشگاه ها، دانشجویان و استادان وجود دارد، حواشی که عده ای به دنبال آن هستند در این تشکل ها کمتر دیده می شود.

خبرنگاری از معاون فرهنگی وزارت علوم درباره روند فعالیت تشکل های دانشجویی و ارائه مجوز به آنان سوالی پرسید که هاشمی گفت: اگر تشکل ها تقاضای مجوز دارند باید به هیات سه نفره ناظر بر تشکل ها مراجعه کنند و بعد از تایید توسط این هیات فعالیتشان را آغاز کنند. همچنین این تشکل ها می توانند با یکی از اتحادیه های دانشجویی پیوند بخورند و به شرطی که حداقل در 20 دانشگاه حضور داشته باشند، اتحادیه تشکیل دهند. بنابراین می توان در دانشگاه ها علاوه بر تشکل، اتحادیه های دانشجویی را هم فعال کرد.

او همچنین درباره دیدار امشب وزیر علوم با تشکل های دانشجویی گفت: امشب عده ای از تشکلهای دانشجویی به رسم هر ساله با وزیر علوم دیدار دارند و می دانیم این تشکلها منتقد وزارت علوم هستند. اما برخی از دانشجویان و استادان همراه با وزارت علوم هستند، ولی برخی از دانشجویان هم هیچ تشکلی ندارند و امیدوارم که تشکل هایی هم به نمایندگی از سایر دانشجویان فعال شوند.

معاون فرهنگی وزارت علوم با انتقاد از فعالیت افراطی در دانشگاه ها گفت: اینکه این تشکل ها سخنگوی بخش کوچکی از دانشجویان هستند، مورد تایید ما نیست و حتی خودشان هم به این نکته اذعان دارند که نماینده همه دانشجویان نیستند، از این رو متاسفیم که این تشکل ها بازتاب‌دهنده دیدگاه همه دانشجویان به شمار نمی آیند.

هاشمی در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره فعالیت دفتر تحکیم وحدت به برخی موارد اشاره کرد و گفت: اختلافاتی در شعباتی از دفتر تحکیم وحدت ایجاد و سپس این دفتر منحل شد. مسیر ما برای ارائه مجوز به این تشکل ها از سوی دانشگاه ها آغاز می شود و بر خلاف اتهامات و ادعاهایی که به ما نسبت می دهند، وزارت علوم مخالف تشکل‌های دولت ساخته است و این تشکل ها باید خارج از دولت باشند، هر چند می توانند ارتباط داشته باشند.

معاون فرهنگی وزارت علوم گفت: تابع بودن خلاف قانون است و تشکل ها باید رویکردهای موجود را نمایندگی کنند. تشکل ها باید از پایین به بالا فعالیت خود را شروع کنند، یعنی ابتدا از سطح دانشگاه ها این تشکل ها فعال شوند.

او درباره دفتر تحکیم وحدت گفت: تغییر و تحولات دفتر تحکیم وحدت باید در یک حرکت درون‌جوش تحکیم یابد.

ضیاء هاشمی در بخش دیگری از سخنان خود به کرسی های آزاداندیشی اشاره کرد و با یادآوری اینکه در سال های گذشته این کرسی‌ها رونق نیافته اند، گفت: با تحلیلی که صورت گرفته، یکی از موانع فعالیت های کرسی های آزاداندیشی آیین نامه فعلی این کرسی ها است.

او در این باره گفت: متاسفانه در این آیین نامه اشاره شده که تنها برخی از افراد که به یک جریان سیاسی خاص وابسته هستند می‌توانند در کرسی ها حاضر باشند که این نشان‌دهنده سیاسی کردن فعالیت های دانشگاه ها است. در همین زمینه با تغییر و بازنگری در آیین نامه کرسی های آزاداندیشی همچنین با هماهنگی وزارتخانه های علوم و بهداشت، دانشگاه آزاد، دفتر نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها و شورای اسلامی شدن کمیته ای به منظور بازنگری این آیین نامه تشکیل شد و آیین نامه جدید تا مهرماه ابلاغ می شود.

به گفته معاون فرهنگی وزارت علوم بر اساس آیین نامه جدید تمام شخصیت ها و افراد می توانند در چارچوب و ضوابط شورای نظارت بر کرسی های آزاداندیشی که در دانشگاه ها فعالیت می کنند بر کرسی های آزاداندیشی دانشگاه ها حاضر شوند.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران با تاکید بر حمایت وزارت علوم از برگزاری اردوهای راهیان نور گفت: در سال تحصیلی گذشته اردوی راهیان نور رشد بیشتری داشته است و هدف گذاری این است که هر دانشجو در طول تحصیل یکبار در این اردوها شرکت کند.

او در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره اجباری یا اختیاری بودن این اردوها بیان کرد: حضور دانشجویان در این اردوها به هیچ عنوان اجباری نیست و ما در وزارت علوم به هیچ عنوان نگاه اجباری نداریم؛ دانشجویان بر اساس علاقه مندی خود می توانند در این اردوها شرکت کنند.

هاشمی در پاسخ به پرسش دیگری درباره سیاست وزارت علوم در خصوص ساخت یادمان شهدا در دانشگاه ها گفت: سیاست ما بر ایجاد یادمان های شهدا بخصوص شهدای دانشجو در دانشگاه ها است. برخی دانشگاه ها تندیس ها یا موزه هایی را برای شهدا ایجاد کرده اند.

معاون فرهنگی وزارت علوم در این باره گفت: فعالیت های ناظر بر احیاء و حفظ یاد شهدا به ویژه شهدای دانشجو در دستور کار وزارت علوم و دانشگاه ها قرار دارد.

هاشمی در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره آمار واقعی فعالیت نشریات دانشجویی گفت: آمار واقعی مطبوعات فعال دانشجویی نسبت به نشریات دارای مجوز کمتر است با این حال هم‌اکنون 3 هزار و 500 نشریه دانشجویی دارای مجوز در دانشگاه‌های کشور فعالیت دارند و در طول چند ماه گذشته نیز مجوزهای بیشتری صادر شده است.

به گفته این مقام مسئول وزارت علوم، تعداد مجوزها بیش از 2 هزار عدد است، اما آمار واقعی از نشریات دانشجویی را وزارت علوم سالی یک یا دو بار از دانشگاه ها دریافت می کند که در جلسات بعدی به آن اشاره خواهیم کرد.

هاشمی در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره سیاست وزارت علوم از ازدواج های دانشجویی گفت: عمده این حمایت ها از سوی سازمان امور دانشجویان صورت می گیرد. البته وزارت علوم هم در حال انعقاد تفاهم‌نامه‌هایی با برخی از دستگاه ها است که از ازدواج دانشجویی حمایت بیشتری به عمل آید.

معاون فرهنگی وزارت علوم درباره خانه های فرهنگ گفت: ساخت و ساز خانه های فرهنگ ادامه دارد، اما باید بودجه ضعیف فرهنگی دانشگاه ها را هم در نظر داشته باشیم. به همین منظور در تعداد کمی از دانشگاه ها خانه های فرهنگ ساخته شده اند. برخی از این خانه ها ساخته شده، اما از نظر محتوایی فعالیت ندارند.

او گفت: از معاونان فرهنگی دانشگاه ها خواسته ایم که فعالیت های فرهنگی را در خوابگاه ها بیشتر کنند و مراکز مشاوره در خوابگاه ها فعال تر شوند. همچنین در نظر داریم خوابگاه هایی با کاربری خوابگاهی و لحاظ کردن بخش مرتبط با فعالیت فرهنگی ساخته شود.

 


45231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 366300

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =