نویسنده همرزم ماندلا و برنده جایزه نوبل ادبیات درگذشت

نادین گوردیمر، نویسنده مشهور آفریقایی و برنده نوبل ادبیات و جایزه بوکر درگذشت.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، سال ۱۹۹۱، نام کسی به نام برنده نوبل ادبیات معرفی شد که تا آن زمان با نوشته‌هایش به تمامی در برابر نژادپرستی و رژیم آپارتاید در آفریقای جنوبی ایستاده بود.نویسنده‌ای که با داستان‌هایش صدای آفریقا را به گوش جهان رسانده بود.

گوردیمر در داستان‌هایش به دنبال حقیقت بود. نویسنده‌ای که ۹۰ سال برای حقیقت قلم زد و سرانجام وقتی چشم از جهان فروبست که سهم بزرگی در نجات دادن کشورش ـ آفریقای جنوبی ــ از سایه سیاه رژیم آپارتاید و نژاد پرستی داشت.

او در سال ۱۹۲۳ در ژوهانسبورگ به دنیا آمد. داستان‌نویسی را از همان آغاز تحصیل در دانشگاه آغاز کرد و آنها را در مجلات ادبی کشور به چاپ رساند. داستان‌هایی که بعدها کتاب «رخ به رخ» را تشکیل دادند.

«روزهای فریبنده» اما نخستین رمانش بود که آن را در سال ۱۹۵۳ نوشت. با این حال، آنچه که او را به ورطه مبارزه با رژیم آپارتاید کرد اتفاقاتی بود که در زندگی شخصی و در دنیای پیرامونش رخ می‌داد. از دستگیری دوست نزدیکش گرفته تا قتل عام وحشتناک «شارپویل». همین اتفاقات بود که او را به نلسون ماندلا وصل کرد. او از دوستان وکلای مدافع ماندلا بود و این رابطه بین آنها چنان قوت گرفت که وقتی ماندلا ۲۸ سال بعد، از زندان آزاد شد، گوردیمر یکی از نخستین کسانی بود که برای دیدار با ماندلا دعوت شده بود.

یک سال پیش از آن که ماندلا به زندان بیفتد، گوردیمر توانسته بود جایزه ادبی مشترک‌المنافع اسمیت انگلیس را به دست آورد. اما بعد از زندانی شدن ماندلا و طی سال‌ها دولت آفریقای جنوبی چندین کتاب او را ممنوع اعلام کرد. «دنیای بورخس فقید» ده سال و «دنیای اجنبی‌ها» ۱۲ سال اجازه چاپ در کشورش را نیافت و «دختر برگر» و «خانواده ژوئیه» در حالی منتشر می‌شدند که زیر تیغ سانسور سلاخی شده بودند.

او یکی از بنیادگذاران کنگره نویسندگان آفریقای جنوبی بود و عضویت در کنگره ملی آفریقا را هم پذیرفته بود هرچند هرگز خود را آدم سیاسی نمی‌دانست. علاوه بر این گوردیمر با نویسندگان بزرگ دیگری در گوشه و کنار جهان، رابطه‌ای نزدیک داشت. از کسی مثل ادوارد سعید گرفته که کشورش درست مثل کشور گوردیمر گرفتار نژادپرستی و سلطه بود تا سوزان سانتاگ که یکی از آزادی‌خواه‌ترین نویسندگان به شمار می‌رفت. 

مجموعه همین تلاش‌ها، شکست‌ها و پیروزی‌ها و قلم زدن در راه راستی بود که سرانجام باعث شد آکادمی نوبل در سال ۱۹۹۱ نوبل ادبی را به گوردیمر بدهد. هرچند به فهرست جوایز او باید جایزه بوکر و ... را هم اضافه کرد.

حالا یک سال بعد از درگذشت ماندلا، دوست و همراه او نیز چشم از جهان فروبسته است تا آفریقای جنوبی از حضور فیزیکی ناجیان خود محروم شود.

57۲۴۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 365334

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۶:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۴
    7 0
    خدا رحمتش کنه