پدیده زیبای جوی که فقط از مدار زمین دیده می‌شود

مجموعه امواج V شکلی که در این تصویر گرفته‌شده از ایستگاه فضایی بین‌المللی می‌بینید، حاصل برخورد جریان هوا با جزایر جنوب اقیانوس هند است و از سطح زمین قابل تشخیص نیست.

شهلا حدیدی: این تصویر میدان باز که توسط یکی از اعضای سی‌وهشتمین گروه خدمه ایستگاه فضایی بین‌المللی گرفته شده، پدیده جوی زیبایی را بر فراز جزایر متعلق به فرانسه در جنوب‌غربی اقیانوس هند نشان می‌دهد. این تصویر در ۲۸ ژانویه ۲۰۱۴ / ۷ بهمن ۱۳۹۲ و از ارتفاع ۴۰۰ کیلومتری سطح زمین گرفته شده است.

در مرکز تصویر، جزایر Possession (راست-مرکز) و East (مرکز) را می‌بینید که ۱۸ کیلومتر درازا دارند و جزو قلمرو جنوبی و جنوبگان فرانسه به شمار می‌روند. جزیره کوچک‌تر Ile aux Cochons در فاصله ۱۰۰ کیلومتری غرب آنها واقع است.

اما آن‌چه این تصویر را حائز اهمیت کرده، الگوهای به شکل V است که در ابرهای محلی استراتوس مشاهده می‌کنید. این الگوها که امواجی شبیه به امواج ضربه‌ای هستند حاصل برخورد جریان هوای غربی (از راست به چپ در این تصویر) با این جزایر است و از سطح زمین قابل تشخیص نیست. ابعاد این امواج متناسب با ابعاد جزیره و ارتفاع آنهاست و جزایر مرتفع‌تر و بزرگ‌تر، امواج بزرگ‌تری درست می‌کنند. همان‌طور که در تصویر می‌بینید، امواج ناشی از برخورد هوا به جزیره Possession که بلندترین جای آن ۹۳۴ متر از سطح دریا ارتفاع دارد، بسیار بزرگ‌تر از امواج برآمده از جزیره Ile de Pingouins است که با ارتفاع ۳۴۰ متر زیر لایه‌های کم‌ارتفاع ابر پنهان شده است.

برای مشاهده عکس در ابعاد بزرگ، اینجا را کلیک کنید.

۵۳۵۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 359545

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۹:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۰
    28 34
    الله اکبر ،
    • رضا IR ۰۷:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۱
      22 18
      همونو فارسی بگو خب
  • بی نام GB ۰۴:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
    8 0
    عکس جالبی است