ایسنا نوشت:

پزشکان می‌گویند: شواهد آماری، این فرضیه را که ابتلا به ایدز خطر ابتلا به ام‌.اس را کاهش می‌دهد، تایید کرده است.

آمار نشان می‌دهد بیماران انگلیسی آلوده به ویروس اچ‌آی‌وی کمتر از افراد عادی به بیماری ام‌.اس مبتلا می‌شوند. متخصصان علوم پزشکی با بیان این مطلب در مجله «عصب‌شناسی، جراحی مغزواعصاب و روانپزشکی» تاکید کردند در صورتی که مطالعات بیشتر بتواند این رابطه را قوی‌تر تایید کند، این یافته‌ می‌تواند یک گام جدی و امیدبخش در درمان ام‌.اس باشد.

در یکی از نمونه‌ها در سال ۲۰۱۱ میلادی پزشکان به یک بیمار ۲۶ ساله استرالیایی برخوردند که چند ماه پس از تشخیص ابتلا به ایدز به ام‌‌اس مبتلا شد اما پس از آنکه این بیمار مصرف داروهای ایدز را شروع کرد، علایم ام‌‌اس در وی به طور کامل ناپدید شد. این مساله باعث شد تا متخصصان دانمارکی به مطالعه تاثیر داروهای ضد بازگشت ویروسی ایدز بر درمان یا کند کردن روند پیشرفت ام‌‌اس بپردازند اما جامعه آماری آن‌ها به حدی کوچک بود که نتوانستند به یک نتیجه‌گیری قطعی دست یابند.

اما در جدیدترین مطالعه‌ای که در این رابطه انجام شده، تیمی از پزشکان به سرپرستی «جولیان گلد»، یک بانک اطلاعاتی انگلیسی را در بیمارستان پادشاهی ولز مورد بررسی قرار داد و روند درمانی بیماران این بیمارستان را حدفاصل سال‌های ۱۹۹۹ تا ۲۰۱۱ میلادی تحلیل کرد. در این باره زمانی بیش از ۲۱ هزار نفر که در این بیمارستان درمان شدند به ویروس اچ‌آی‌وی آلوده بودند. آن‌ها این افراد را با جامعه پنج میلیون و ۳۰۰ هزار نفری افرادی که به ایدز مبتلا نبودند اما به دلیل بیماری‌های خفیف و آسیب‌دیدگی در این بیمارستان درمان شدند، مقایسه کردند.

در گروهی که به ویروس اچ‌آی‌وی مبتلا بودند تنها هفت نفر طی این سال‌ها به ام‌‌اس مبتلا شدند که این تعداد بسیار پایین‌تر از ۱۸ نفر مورد پیش‌بینی شده بود و این آمار به معنای کاهش تقریبا دوسومی در احتمال ابتلا به این بیماری بوده است.

به نقل از خبرگزاری فرانسه، با این حال نگارندگان این مطالعه به ضعف‌های این تحقیق اذعان دارند. به عنوان مثال آن‌ها مطمئن نیستند که آیا مبتلایان به ویروس اچ‌آی‌وی از داروهای ضدویروس برای سرکوب این بیماری استفاده کرده‌اند یا خیر؟ آن‌ها گمان می‌کنند به دلیل اینکه سیستم عصبی دوباره کنترل خود را به دست می‌آورد، علائم ام‌اس متوقف می‌شود. با این حال تاکید کردند یافته‌های آن‌ها پس از گذشت بیش از ۱۷۰ سال از کشف بیماری ام‌‌اس می‌تواند در درمان احتمالی آن بسیار حیاتی باشد.

ام‌‌اس یک بیماری پیش‌رونده است که در آن مغز و سیستم اعصاب مرکزی از سوی سیستم ایمنی مورد حمله قرار گرفته و غلاف میلین نورون‌ها (سلول‌های عصبی) را تخریب می‌کند.

 

23503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 368504

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سحر A1 ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۴
    5 4
    اینکه کشف خاصی نیست. ایدز نقص سیستم ایمنیه در حالیکه ام اس یه بیماری خود ایمنیه. چشم بسته غیب گفتن یا پول گرفتن تحقیق الکی کنن
  • آریا A1 ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۴
    2 1
    خب بریم ایدز بگیریم که مبتلا به ام اس نشیم؟؟؟