۰ نفر
۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۰۶:۲۱

اقتصادنیوز نوشت: در پی افت ارزش دلار به پایین‌ترین سطح 18 ماه اخیر خود، قیمت نفت در روز سه‌شنبه افزایش یافت. اما این رشد با توجه به افزایش تولیدات خاورمیانه و نگرانی‌ها در خصوص عرضه مازاد جهانی محدود بود.

هر بشکه نفت برنت بار رشدی 38 سنتی نسبت به روز گذشته، 46 دلار و 21 سنت معامله شد. قیمت هر بشکه نفت وست تگزاس اینترمدییت نیز با 29 سنت افزایش به 45 دلار و 7 سنت رسید.

افت دلار به کمک قیمت‌های بالاتر نفت آمده است. دلار ضعیف‌تر موجب ارزان‌تر شدن سوخت برای کشورهای استفاده کننده از ارزهای دیگر شده و تقاضا را تحریک می‌کند.

در سال جاری دلار با افت ارزشی 7 درصدی در برابر سبد ارزهای اصلی دیگر مواجه شده و در برابر ین به پایین‌ترین سطح 18 ماه اخیر خود رسیده است. ویرندرا چائوهان تحلیلگر نفت انرژی اسپکتز اعلام کرد دلار آمریکای ضعیف به عنوان یکی از عوامل افزایش قیمت نفت بوده است.

با وجود این معامله‌گران اعلام کردند که رشد اخیر به دلیل افزایش تولید در خاورمیانه و نگرانی در خصوص سلامت اقتصادی چین محدود شده است.

عراق، دومین صادرکننده اوپک آخرین کشور عضو اوپکی است که خبر از افزایش صادرات خود داده است، در ماه آوریل صادرات نفت عراق از میادین جنوبی این کشور به طور متوسط 3.364 میلیون بشکه در روز بوده است. این میزان بالاتر از میانگین 3.286 میلیون بشکه‌ای ماه مارس و نزدیک به رکورد صادرات 3.37 میلیون بشکه‌ای ثبت شده در ماه ژانویه بوده است.

تولید در عربستان، بزرگترین صادرکننده اوپک 10.15 میلیون بشکه در روز بوده اما منابع آگاه اعلام می‌کنند که در هفته‌های آینده این میزان به 10.5 میلیون بشکه در روز خواهد رسید.

ایران نیز باعث افزایش تولیدات خاورمیانه شده است. میزان صادرات ایران از یک میلیون بشکه در روز در ابتدای سال به نزدیک 2 میلیون بشکه در روز رسیده است. که بخش عمده آن ناشی از رشد شدید صادرات به کره‌جنوبی بوده است.

عرضه خاورمیانه در حالی با رشد مواجه شده که تولیدات آمریکا روندی نزولی در پیش گرفته است. میزان تولید نفت خام در ایالات متحده با کاهش از اوج خود در ژوئن 2015( 9.6 میلیون بشکه در روز)، در حال حاضر به زیر 9 میلیون بشکه در روز رسیده است.
22539

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 533043

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 14 =