۰ نفر
۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۰۵:۵۲

گویی درمانی برای این معضل وجود ندارد، شاید لازم باشد جلوی ماجراجویی‌های پرهزینه و کم فایده این جوان پر سودای خاندان متین صدر گرفته شود.

سعید جعفری

می‌گویند نادانی سنگی در چاه می‌اندازد که صد عاقل از خارج کردنش در می‌مانند. حکایت جوان پر سودا و کم تدبیر عراقی است. نامش را مقتدی گذاشته‌اند اما بویی از پیشرویی معقول و منطقی نبرده است. روزی با این می‌بندد و فردا با آن یکی. 

از همان ابتدای فروپاشی نظام صدام حسین قرابت چندانی با دیگر نیروهای شیعه نداشت و کمترین شباهتی با خاندان متین و موقر صدر ندارد. سرکشی بی نتیجه از عادات و ذات درونی و لاتیغیرش است. چه آن روز که نیروهای تحت امرش جیش المهدی برای آنچه مقابله با نفوذ و حضور آمریکا می‌خواندند، می جنگیدند و چه بعدها و در سال ۲۰۱۱  وقتی مقابل نوری مالکی ایستاد و زمینه را برای جولان دادن ایاد علاوی و گروه های اهل سنت فراهم ساخت. 

برای رسیدن به صندلی قدرت به هر ریسمانی چنگ می‌اندازد و مهم نیست در این مسیر به باورها و اندیشه‌های دیروزش پشت کند. روزی با تهران هماهنگ می‌شود، فردا از ریاض خط می‌گیرد. روزگاری مقابل آمریکا می‌ایستد و روز دگر، بنا بر اهداف آمریکا در عراق گام بر می‌دارد. 

هنوز دو سال نگذشته از روزی که رسما اعلام کرد دیگر قصد ندارد کار سیاسی انجام دهد و به حوزه و فقه باز می گردد، همان ابتدا هم روشن و عیان بود که این ادعا به لطیفه‌ای سیاسی می‌ماند. مزاحی که نه تنها شیرین که تلخ هم بود. 

خودسری ها و علاقه او برای عرض اندام در سپهر سیاسی عراق گاهی این باور را به ذهن متبادر می‌سازد که او در زمین دشمن بازی می‌کند. عدم توانایی‌اش در کنترل نیروهای تحت امرش هم که حکایتی دیگر است. 

آخرین شاهکارِ مقتدی هم که دیگر جهان را انگشت به دهان کرده است. مریدانش تحت عنوان گروهی خود جوش به پارلمان عراق حمله می‌کنند، مقامات سیاسی را تهدید می‌کنند و فرودگاه بغداد را می‌بندند. 

گویی درمانی برای این معضل وجود ندارد، شاید لازم باشد جلوی ماجراجویی‌های پرهزینه و کم فایده این جوان پرسودا گرفته شود. 

5250

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 532256

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 21
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمدرضا IR ۰۶:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۴
    300 5
    چقدر اين رفتارها براي ما آشناست .
  • بی نام A1 ۰۶:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۴
    عزیزم چکار به کارشون دارید بذارید هر کاری میخوان سر کشورشون بیارن اینقد دخالت نکنید فردا روز افسوس این همه دخالت کردنها رو میخورید اینها اعراب چه شیعه و چه سنی فقط فکر منافع خودشون هستن عرب جماعت پشت عرب رو خالی نمیکنه بیوفته دنبال ایرانی حتی اگه شیعه باشه، درک کنید.
    • بی نام IR ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۴
      نظرت بسیار کارشناسانه بود واقعا، داریم میبینیم که نه تنها نژاد پرستی از بین نرفته، بلکه کسایی که ادعای برابری نژادی و... دارن و اسم خودشون رو به اصطلاح میذارن روشنفکر، از همه نژاد پرست ترند، آقا یا خانم محترم اگر دوزار فهم و درک سیاسی، اجتماعی داشت متوجه می شدی که سر نوشت هر کشوری بر روی کشور های همسایه اش اثر میذاره، ازون گذشته تو مملکتی که از گرد هم اومدن چندین قوم و نژادپارس، عرب، آذری، بلوچ، افغان، ترکمن و ... تشکیل شده زدن این حرفهای سطح پایینعرب جماعت پشت عرب رو خالی نمیکنه بیوفته دنبال ایرانی حتی اگه شیعه باشه نشونه درک کم آدمه
    • بی نام IR ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۴
      91 12
      یه مورد من یادمه که تیم فلسطین تخت فشار عربستان حاضر به بازی دوستانه فوتبال با ما نشد.
    • طولابي IR ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۴
      36 14
      چه اثري برادر من ؟؟؟؟؟؟؟؟ بر فرض اگر اين باشد پس چطور تو قاره هاي ديگه و اروپا خيلي هاشون عين آدم زندگي مي كنند و با رعايت قانون و اصول اوليه در كنار يكديگر هستند ، آيا تو اونجا هم از اين چيزها هر روز داريم و اگر هم نشون داده ميشه فقط و فقط بزرگنمايي سياست سيماي ملي ماست
  • بی نام A1 ۰۶:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۴
    232 9
    اينا هم مثل نيروهايش خودسر ايران شدن
  • روحانی هاشمی RU ۰۶:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۴
    اصلا ازش خوشم نمیاد
  • بی نام A1 ۰۶:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۴
    از نوع نگاهش توی عکس حس خوبی نمیگیرم موج منفی منتشر می کنه . خداوند به راه راست هدایتش کنه و بیشتر از این کشور و مردمش رو با بحران روبرو نکنه . متاسفانه هیچ بویی از سلاله و ریشه اش نبرده جای امام موسی صدر خالی . آن بزرگ مردی که سیره اش پاک و نیتش صلح و دوستی و تعامل با همه ی ادیان بود .
    • بی نام A1 ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۴
      22 45
      مقتدی صدر نسبتی با امام موسی صدر نداره.
  • محمد مهدی A1 ۰۷:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۴
    ازسن مقتدایان نمونه داخلیش فراوونه...اونایی که از سفارت انگلیس میرن بالا...کنسولگری آتیش میزنن...پرده سینما رو میکشن پایینیا می کشیدن قبلنا و الان هم فیلمساز شدن...کنسرت مجاز رو به هم میزنن....آخرشم معلوم نیس از کجا آمده اند.آمدنشان بهر چه بود؟ خلاصه تا دلت بخاد زیادن
  • بی نام A1 ۰۷:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۴
    115 4
    آن هایی که این فرد را پرورش بی جا دادند کجا هستند تا پاسخگو باشند
  • حبیب A1 ۰۷:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۴
    94 6
    بدبختی خودمون کمه باید قصه اینها رو هم بخوریم
  • محمد A1 ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۴
    64 5
    مشکل اینجاست که ایشان به تشخیص خودشان عمل می کنند . کاری هم به قانون ندارند .
  • علی IR ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۴
    14 94
    دوست عزیز نویسنده ..این عبارات درستی نبود که در مورد ایشون به کار بردی ...هرچی باشه ایشون رهبری یک جریان سیاسی پرطرفدار در عراق را دارند این کارهاشم به خاطر رفع ظلم و فساد در دستگاههای اجرایی عراق و تعدد احزاب سیاسی و حوزه نفوذ اونهاست که حتی در ترتیبات امنیتی هم دخالت میکنند ..میشه به عنوان نصیحت راهکارهای راهگشا نشونش داد اگر جوان و کم تجربه هست میشه گفت مثلا تو این شرایط اینطور پیگیر خواسته ها بودن اولویت نیست..دیدی چقدر راه بهتری از کلمات شما داریم؟
    • ميثم EU ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۴
      40 10
      . حمله به پارلمان و از در و ديوار بالا رفتن و طلب سهم و قدرت كردن كه كاري نداره راست ميگه مثل كردها اول بره با داعش بجنگه بعد سهمشو از دولت عراق بگيره
  • بی نام IR ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۴
    109 4
    ایران پر است از این آدمای خودجوش که از قضا خیلیا هم بدشون نمیاد از اینا واسه ما که چیز تاره ای نیستحمله به سفارت عربستان چی از این کار کم داشت؟
  • بی نام RO ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۴
    94 10
    ما هم اینجا از اینا زیاد داریم
  • امین IR ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۴
    با سلام به هم وطنای گلم به نظر من شما غیر ممکنه یک عرب رو پیدا کنید که در اعماق وجودش علاقه ای به ما ایرانیها داشته باشه حتی خود بشار اسد ول کنید بابا بزارید بزنن تو سرو کله همدیگه کاری به خوب یا بد بودنشون ندارم در نهایت همشون از یه قماشن مردم عراق ذاتشون پر از نفاق و اختلاف با همدیگس راه درمانی هم نداره حالا بهونشون شده این بنده خدا خوب یا بد بودن این بنده خدا هم به ما ربطی نداره مبارک مردم عراق ما مواظب کلاه خودمون باشیم بهتره
    • ایمان IR ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۴
      21 40
      آقا امین این نظر شما با چه سند ودلیلی مطرح شده؟؟ مگر حزب الله لبنان عرب نیستند.خواهشا با عقل ومنطق و منصفانه نظر بدهیم .
  • بی نام A1 ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۴
    58 2
    آقا... این غرامت ما از جنگ با عراق چیییییی شد؟
  • a FI ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۴
    6 34
    معضل یاهرچی می خای اسمشو بذار فعلاکه این همه جمعیت به اشاره ی همین معضل به راه افتاده .کدوم یکی ازرهبرای شیعه ی عراق می تونن این طوری جمعیت بسیج کنن؟