روزنامه ایران گفتگوی زیر را با مصطفی افضلی فرد سخنگوی کمیسیون اصل نود و نماینده اردبیل در مجلس انجام داده است:

مواضع مختلفی درباره ورود پول‌های کثیف به سیاست مطرح می‌شود. این پول‌های شبهه دار به حوزه انتخابات هم نفوذ کرده‌اند؟
بله. ما شاهد حضور پول‌های کثیف در میادین انتخاباتی هستیم.البته اکثریت کسانی که در انتخابات متعدد حضور داشته و دارند؛ از این موضوع مبرا هستند؛ اما اصل قضیه یعنی حضور پول‌های کثیف یا شبهه دار در انتخابات متأسفانه وجود دارد و افرادی - ولو معدودی از نامزدها - آلوده به این پول‌ها هستند.
 شما خودتان از نزدیک با نمونه‌هایی از این جنس مواجه بوده‌اید؟
بله در همین انتخابات مجلس نهم و همچنین شوراها نمونه‌هایی عینی از خرید و فروش رأی را با اسناد و مدارک دوستان و همکاران ما به مسئولان وقت در استان ارائه کردند که البته پاسخ درخوری هم نگرفتند. با وجود زحمات سنگینی که مسئولان انتخابات اعم از مجریان و ناظران می‌کشند، مسئولان وقت استانداری اردبیل به دوستان ما گفتند جلوی این تخلفات و خرید و فروش رأی را نمی‌شود گرفت.شما هم اگر می‌توانید بروید و همین کار را بکنید. این؛ حرف بسیار سخیف و نادرستی بود.

 یعنی استاندار به شما گفت که ما نمی‌توانیم کاری بکنیم شما هم اگر می‌توانید رأی بخرید؟
 حالا من نمی‌گویم خود استاندار ولی عوامل استاندار چنین پاسخی داده بودند. این؛ به نوعی موجه کردن یک امر خلاف و غیر قانونی، میدان دادن به متخلفان و تضعیف نهادهای قانونی و خود قانون است.
جنس این تخلفات از چه نوعی بود یعنی فقط توزیع پول و خرید رأی بود یا موارد دیگری مثلاً استفاده از امکانات دولتی و... هم بود؟
ممکن است انواع مختلفی را شامل شود اما آنچه بیشتر به دست آورده بودند و محسوس بود هزینه کردن پول‌هایی بود که برخی افراد یک‌شبه به دست آورده بودند. اینها می‌خواهند در جاهای مختلف اصطلاحاً آدم داشته باشند ولو اندک تا بعداً برنامه‌های خود را پیش ببرند. این نمایندگانی که از این طریق وارد مجلس می‌شوند، نماینده واقعی مردم نیستند بلکه نماینده همان افرادی هستند که با پول آنها انتخاب شده‌اند. این زنگ خطری است برای همه ما و کسانی که فارغ از گرایش‌های سیاسی و حتی اعتقادی، پاک هستند و دل در گرو ایران اسلامی دارند.
مسئولان همیشه باید مراقب باشند. مواردی که گفته می‌شود باید جدی گرفته شود ولو اینکه در حد حرف باشد. نامزدها اعم از ریاست جمهوری و مجلس و شوراها اگر مرتکب تخلفات انتخاباتی شوند، حتماً باید در تأیید صلاحیت آنها در دوره‌های بعد تأثیر‌گذار باشد. سخنگوی شورای نگهبان هم همین را گفته است. این شیوه حتماً اثر بازدارندگی دارد. اما اگر تصور شود چنین تخلفاتی با لطایف‌الحیلی توجیه می‌شود مسلم بدانید که شاهد افزایش آن خواهیم بود.

 

17302

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 409424

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =