واحد مرکزی خبر نوشت:

وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به اراده دولت برای مبارزه با تورم تا کاهش این شاخص به سطوح یک رقمی گفت: وقتی بقیه کشورها توانستند، پس ما هم می توانیم و بنا داریم سیاست کاهش تورم را تا رسیدن به تورم تک رقمی ادامه دهیم.

علی طیب نیا در گردهمایی مدیران کل امور اقتصادی و دارایی استانهای سراسر کشور نقش و مسئولیت این وزارتخانه در توسعه و پیشرفت اقتصادی کشور را بی بدیل دانست.

وی افزود: به لحاظ حوزه وظایف و ماموریت ها و همچنین مقیاس و تنوع عملکرد هیچ دستگاهی را نمی توان با وزارت امور اقتصادی و دارایی مقایسه کرد.

طیب نیا در تشریح شاخص های اقتصادی کشور گفت: به لحاظ رتبه کسب و کار در وضعیت بسیار بدی قرار داشتیم به نحوی که در رتبه بندی های جهانی در رده 152 محیط کسب و کار بودیم و با تلاش هایی که شد، این رتبه تا 22 واحد ارتقاء یافت.

وی افزود: این رتبه نیز به هیچ وجه شایسته کشور نیست و باید روند رو به رشد و ارتقاء همچنان ادامه یابد.

طیب نیا در ادامه گفت: مقام معظم رهبری در بیانات اخیر خود به دو معضل اقتصاد کشور به درستی اشاره کردند که وابستگی اقتصاد ایران به درآمدهای نفتی و دولتی بودن اقتصاد مهمترین مشکلاتی است که باید برای رفع آن چاره جویی شود.

وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود : بهبود محیط کسب و کار از مهم ترین اولویت های وزارت اقتصاد و سازمانهای تابعه است و چنانچه محیط کسب و کار بهبود یابد، بخش خصوصی واقعی رشد می کند و مالکیت بنگاهها نیز به بخش خصوصی منتقل می شود.

وی افزود: در چنین شرایطی است که بخش خصوصی کشور بزرگتر می شود و سرمایه گذاری داخلی و خارجی در کشور رونق می گیرد.

وزیر اقتصاد با اشاره به اهمیت سرمایه گذاری داخلی در اقتصاد افزود : اگر سرمایه گذار داخلی رغبتی برای سرمایه گذاری و راه اندازی کسب و کار یا توسعه کسب و کار خود نداشته باشد، چطور می توان انتظار داشت که سرمایه گذار خارجی سرمایه خود را به کشورمان بیاورد.

وی در بخش دیگری از سخنانش به اهمیت درآمدهای مالیاتی در کشور اشاره کرده و گفت: اگر می خواهیم وابستگی به درآمدهای نفتی را کاهش دهیم باید درآمدهای پاک مالیاتی را جایگزین درآمدهای نفتی کنیم.

وزیر امور اقتصادی و دارایی اصلاح نظام مالیاتی را مهمترین طرح و پروژه اقتصادی کشور برشمرد و گفت: اصلاح نظام مالیاتی کشور در چارچوب طرح جامع مالیاتی بسیاری از کمبودها و نقاط ضعف نظام درآمد های کشور را برطرف می کند و فقط به افزایش درآمدها توجه نشده است.

وی تحقق 96 درصدی درآمدهای پیش بینی شده در سال جاری برغم رشد 43 درصدی رقم درآمدها در بودجه امسال نسبت به سال گذشته را از توفیقات نظام مالیاتی کشور برشمرد و در ادامه گفت : سال گذشته که بودجه کشور طراحی می شد ، گمان نمی کردیم بیش از 95 درصد از برنامه تحقق پیدا کند، هرچند وضعیت کنونی نیز هنوز رضایت بخش نیست.

وزیر امور اقتصادی و دارایی وصول مالیات بر اساس اطلاعات درست ، شفاف و دقیق را شرط موفقیت نظا مالیاتی کشور برشمرد و گفت: اگر وصول مالیاتها بر اساس اطلاعات درست، دقیق و شفاف نباشد و با فشار از مودیان، مالیات دریافت کنیم، در بلند مدت موجب کاهش درآمدهای مالیاتی خواهد شد.

وی در ادامه گفت : اگر مردم احساس کنند که مالیات به نحو صحیح در جامعه هزینه می شود در پرداخت مالیات با اعتماد بیشتری همکاری خواهند کرد.

طیب نیا افزود: در شرایط بسیار حساس تاریخی قرار داریم و برغم تداوم تحریم ها توانستیم با مدیریت مناسب تورم بالای 40 درصدی را تا حدود 15 درصد کاهش دهیم.

وی کاهش شاخص نرخ تورم نقطه به نقطه تولید کننده به حدود 11 درصد را از دیگر نشانه های توفیق سیاست های اقتصادی بر شمرد و گفت: پس از بیش از پنج سال پایین ترین نرخ تورم تولید کننده در کشور در بهمن ماه ثبت شد به نحوی که این شاخص در ماه گذشته به منفی هشت دهم درصد کاهش یافت که حاکی از کاهش نرخ تورم در ماههای آتی است.

وزیر اقتصاد در تشریح دلایل این نتیجه گیری نیز گفت: شاخص تورم تولید کننده به نوعی پیش نگر تورم است و کاهش این شاخص حاکی از تداوم کاهش تورم در ماههای آتی است.

در پایان این نشست، به مدیران کل ادارات امور اقتصادی و دارایی استانهای زنجان، خراسان جنوبی و قم که بنا بر امتیازات دفتر ارزیابی عملکرد وزارتخانه، به ترتیب حایز رتبه اول تا سوم شده بودند، لوح تقدیر اعطا شد.

 

45503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 402861

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۹:۱۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۲
    33 2
    از فراریان مالیاتی مالیات بگیرید و قاچاقچیانی که از گمرک صورت وضعیت کمتر ارائه میدهند را مجازات کنید نه مردم عادی را
  • بی نام IR ۰۳:۲۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۳
    3 2
    تورم كه صفر است
  • بی نام IR ۰۵:۱۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۳
    5 0
    آقای طیب نیا در سال رکود و کم کاری دارایی پدرمون رو درآورده ، تمام بدهی های قبلی رو برده وصول مطالبات و داریم له میشیم ، بابا مگه میشه پول نفت رو با مالیات جایگزین کرد ، شما به نفع کارمندان دولت حرف می زنید و رفتار می کنید مملکت بخش خصوص هم داره و الان اوضاع کاره اش خوب نیست لطفا توجه بفرمائید