تسنیم نوشت:

سرانجام با اعلام رسمی معاون ناجا و اعلام برخورد با مامورین توهین کننده در کلیپ شرم‌آور برخورد با مهاجرین افغانستانی، این ماجرا اهمیت فراتری یافت. از چند روز پیش کلیپ شرم‌آوری در فضای مجازی دست به دست می‌گشت. کلیپی که در آن یک مامور نیروی انتظامی به طرز حیرت آوری با مهاجرین افغانستانی بدرفتاری می‌کرد. به محض انتشار این کلیپ افکار عمومی و چند رسانه واکنش منفی قابل‌توجهی به ماجرا نشان دادند و چند روز بعد بسیج دانشجویی و جنبش عدالتخواهی و امت واحده با انتشار بیانیه‌ها و نامه‌های سرگشاده‌ای به این ماجرا اعتراض کردند و خواستار پاسخگویی نیروی انتظامی شدند و سرانجام امروز معاون اجتماعی ناجا به این ماجرا واکنش تحسین‌برانگیزی نشان داد.

این ماجرای ساده، نشانه جدیدی در تاریخ حضور مهاجرین افغانستانی در ایران است.

دو سال پیش کلیپ مشابهی، با همین حال و هوا و به همین وسعت در فضای مجازی و رسانه‌های غیررسمی منتشر گردید. صدایی از جایی بلند نشد و ماجرا تبدیل به لکه ننگی در رابطه طولانی و نزدیک ایرانی‌ها و افغانستانی‌ها شد. حالا این بار با انتشار این کلیپ، واکنش‌های گسترده‌ای در رسانه‌ها و افکار عمومی به وجود آمد. دو تشکل دانشجویی بیانیه‌ها و نامه‌های سرگشاده منتقدانه‌ای منتشر کردند، رسانه‌ها واکنش نشان دادند و سرانجام نیروی انتظامی اعلام کرد که دستور برخورد قضایی و انضباطی با مامورین توهین کننده صادر شده است و چنین رویه‌ای در نیروی انتظامی به هیچ وجه قابل قبول نیست.

این آغاز دوران تازه‌ای‌ است. دورانی که بی‌اعتنایی و بی‌تفاوتی ماجرایی را حل نمی‌کند و این نمونه خاص نشان می‌دهد که کلاف سردرگم ماجرای مهاجرین افغانستانی با توجه، رسانه‌ای شدن، ورود تشکل‌های مردمی و صبر و حوصله قابل باز شدن است.

مسیر تازه آغاز شده است و ماجرا همچنان ادامه دارد.

سردار سعید منتظر المهدی در گفت‌وگویی در واکنش به انتشار کلیپ برخورد اهانت‌آمیز یکی از مأموران پلیس با افاغنه و نگرانی و رنجش عمومی از این برخورد توهین‌آمیز اظهار داشت: بلافاصله بعد از اعلام این خبر، فرمانده محترم نیروی انتظامی دستور لازم در خصوص بررسی موضوع و زمان و مکان و شناسایی افراد خاطی به منظور برخورد قضایی و انضباطی متناسب با سوءرفتار مأمورین را صادر کرد.

وی ادامه داد: آنچه قابل تامل است آن است که چنین رویه‌ای در نیروی انتظامی به هیچ وجه قابل قبول نیست زیرا تفکر حاکم در نیروی انتظامی تفکر خدمت، نوع دوستی و قانون‌مداری است.

معاون اجتماعی ناجا تأکید کرد: بر این اساس معتقدیم عزیزان افاغنه به حکم انسانیت، افراد قابل احترامی بوده و اساساً نیز انسان‌های زحمت کش، برادران دینی و هم‌فرهنگ و تاریخی ما هستند. لذا ما همواره به آن‌ها به عنوان افراد پناهجو نگاه کرده و تلاش می‌کنیم رعایت کرامت انسانی در حقوق آنان صورت پذیرد.

منتظرالمهدی گفت: متأسفانه به رغم زحمات و خدمات پرسنل خدوم ناجا در عرصه‌های مختلف و تأکید فرمانده نیروی انتظامی مبنی بر نظارت مستمر، گاهی در برخی نقاط کشور اتفاقاتی از این دست برخوردها صورت می‌پذیرد که به طور قطع در این موارد افراد خاطی و خودسر مورد مواخذه و تنبیه قرار می‌گیرند.

 

23503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 390672

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۶:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
    7 8
    فقط برخی نقاط کشور ؟
  • بی نام A1 ۱۸:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
    92 90
    مسئولیت جنایات بیشمار افاغنه که هر سال در کشور رخ می دهد را هم این آقایان معترض باید به گردن بگیرند
    • بی نام A1 ۱۸:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
      47 48
      واقعا متاسفم برای این طرز فکرت کم کم دار ایمان میارم که ما ایرانی ها به شدت نژاد پرستیم
  • مصطفی A1 ۰۷:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۷
    33 12
    به نظر باید تشویق اش کنن.... آخه با چه زبونی باید بهشون بگیم قاچاقی نیاین؟؟؟
  • بی نام IR ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۷
    9 4
    توجه توجه توجه حتما بخوان.واقعا متاسفم از باور وتفکرشما. اگر کسي جنايتکار و اشوبگر وظالم است از هر فرقه اي که هست بايد مجازات شود ولي مهاجرين شيعه وزحمتکش هم دين و هم مذهب ما هستندوبراي حفظ دين ومذهب وناموسشان وظلم دشمنان شيعه به ايران پناه اوردند.در زمان پيامبر مگر انصار از مهاجرين استقبال نکردند وحتي ايا حتي اسودگي خودشان را فداي سختي هاي مهاجرين و هم دينانشان نکردند.نژاد پرستي به چه قيمتي .به قيمت زير پا گذاشتن حق و ناراحت کردن معصومين وخوشحالي وقدرت دادن دشمنان اسلام وشيعه وفرقه هايي مانند داعش و...مگر امام خميني ره نفرمودند اسلام مرز ندارد.اگاه باشيم که روزي انسان را در هر مکان و زمان و موقعيت خداوند متعال مي دهد و بي ارزگي خود را به گردن شيعيان مظلوم و زحمتکش افغانستان نيندازيم.