آیت‌الله جوادی آملی گفت: جامعه‌ اهل اشک، عاطفی است و در جامعه‌ عاطفی دیگر برای هم چاقو نمی‌کشند. جامعه‌ای که اشک و خنده آن سر جایش باشد جامعه‌ای عطوف است.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از شفقنا، آیت‌الله جوادی آملی در درس تفسیر روز گذشته خود نکاتی درباره ارامش به شرح زیر بیان کرده است.

* وقتی خداوند می‌فرماید «أَلاَ بِذِکرِ اللّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ» این اطمینان قلب به راحتی به دست نمی‌آید این جان کندن می‌خواهد. آن آرامشی که حضرت امیر (ع) داشت و هیچ تهدیدی ایشان را چه در جنگ و چه در غیر جنگ تهدید نمی‌کرد و باعث از بین رفتن آرامش ایشان نمی‌شد در مورد حضرت رسول فرموده است هر وقت در زمان جنگ احساس هراس می‌کردیم نزدیک پیامبر که می‌شدیم مثل این بود که وارد یک قلعه و سنگر می‌شدیم. این آرامش به راحتی حاصل نمی‌شود. این راه خواص از علما و اهل معرفت نیست این برای کسانی است که وقتی می‌خواهد نماز بخواند می‌لرزد یا وقتی می‌خواهد لبیک بگوید حنجره‌اش می‌گیرد.

* کرامت و معجزه علم نیست که کسی بخواهد یاد بگیرد. خداوند در مورد حضرت داوود دو کار انجام داد یکی به او زره بافی آموزش داد که این فن و حرفه بود و دیگران هم توانستند و یاد گرفتند و دیگری به او معجزه و کرامت این را داد که آهن در دست او لطیف و خم شود. این کرامت است که راه فکری ندارد و علم نیست و به قداست روح وابسته است روح اگر منزه و مقدس شد مجرای تدبیر الهی می‌شود مانند فرشتگان می‌شود که مدبرات امر هستند لذا آهن در دستش نرم می‌شود لذا در جریان زره بافی فرمود: «وَعَلَّمْنَاهُ صَنْعَةَ لَبُوسٍ لَّکمْ» اما درباره آهن فرمود: «وَ أَلَنَّا لَهُ الْحَدِیدَ» ما نرم کردیم نه اینکه به او یاد دادیم چگونه نرم کن. پس الانه حدید به دست اوست.

* پس وقتی او می‌تواند آهن را نرم کند دل انسان را هم خواهد توانست نرم کند. چند چیز است که دل را به واقع نرم می‌کند یکی از آن‌ها جریان شهادت سیدالشهدا(ع) است. جریان امام حسین (ع) سهم تعیین کننده‌ای در ایجاد امنیت و آرامش دارد. این جریان باعث اشک می‌شود و این اشک با جامعه را چه کار می‌کند؟! جامعه‌ای که اهل اشک و ناله و ضجه است این جامعه عطوف است جامعه سارق و کاذب و فتان و امثال آن نیست. جامعه‌ای که اهل اشک است عاطفی است جامعه‌ای که عاطفی است دیگر برای هم چاقو نمی‌کشند. این از برکات روضه و جریان کربلاست. همان طور که فرمود در میلاد و خوشحالی ما خوشحال باشید هم یک طرف دیگر این جامعه عطوف، خندان است. این جامعه خندان و با نشاط است. این جامعه‌ای که اشک و خنده آن سر جایش باشد جامعه‌ای عطوف است و اهل چاقو کشی نیست. این دو عامل یعنی حزن و خنده به خاطر اهل بیت واقعاً جامعه ساز است و جامعه را متمدن می‌کند. خشونت در اثر نبود عطوفت و خنده و نشاط است.

/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 385856

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • am A1 ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۷
    7 4
    ای بابا پوستمون داره کنده میشم آه نمیکشیم.تازه اگه مذاکرات به نتیجه نرسه که بدترم میشه.خدا خودش به داد ما برسه.دیگه آبی نمونده تو بدن تا اشک برزیم و شوقی نمونده تا بخندیم,پول هم نداریم چاقو بخریم بریم دعوا...
  • بی نام A1 ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۷
    48 1
    واسه همین که ما همگی خشنیم برای اینکه هیچ چیزمان سرجای خودش نیست؟
  • بی نام A1 ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۷
    47 3
    خنده چی هست اصلا ؟ منکه یادم نمیاد
  • بی نام IR ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۷
    8 0
    جناب اقای سر دبیر محترم عاجزانه استدعا دارم درس تفسیر استاد که امروز ساعت 6بامداد پخش شد و ساعت نه و نیم شب هم تکرار میشود تفسیر ایات یک تا سه سوره نور را منتشر نماید بسیار بسیار جالب و اموزنده ودر ارتباط با مسایل روز می باشد خواهش میکنم این خواسته را به دقت بررسی و انجام دهید اجرکم عندالله
  • بانوی ایرانی... IR ۱۵:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۱
    1 1
    لذت بردم...سپاس