درحالی که موضوع تردد کامیون ها و قاچاق سوخت در مرزهای مشترک ایران و ترکیه شدت گرفته است، رئیس کمیسیون حمل و نقل اتاق تهران پیشنهاد جدیدی در مورد حل این بحران ارائه داد.

به گزارش خبرگزاري خبرآنلاين، توقف تردد کاميون هاي ايراني در مرز ترکيه به روز هفدهم رسيده است ولي همچنان بحران مرزي ايران و ترکيه باقي مانده است. رايزني هاي وزارت راه ايران و ترکيه براي تعيين عوارض جديد در اين مرز به نتيجه نرسيده است. پيش از اين طرف ترک به صورت ناگهاني اقدام به افزايش عوارض تردد کاميون ها در مرز کرده بود. توقف کاميون هاي ايراني در مرز ترکيه به طور متوسط هزينه روزانه 100 دلاري را به آنها و صاحبان کالاها تحميل مي کند. برآوردها نشان مي دهد با توجه به جلوگيري از تردد 3هزار و 500 کاميون طي روزهاي گذشته در اين مرز، زيان بيش از 5 ميليون دلاري به اقتصاد کشور تحميل شده است. به گفته مسعود خوانساري رئيس کميسيون حمل و نقل اتاق تهران برخي کاميون ها که بار ضروري داشتند، وادار به پرداخت عوراض پنج ميليون توماني شده اند.

درهمين حال مسعود خوانساري رئيس کميسيون حمل و نقل اتاق تهران در «تويتي» که براي سايت صداي اقتصاد ارسال کرده، اعلام کرده است:« جهت حل مشکل تردد کاميون ها در مرز ترکيه تنها راه حل باقي مانده پلمپ باک سوخت کاميون ها خواهد بود.»

اين موضع گيري خوانساري نشان مي دهد که موضوع توقف کاميون ها در مرز بازرگان وارد مرحله اي جديد شده است.

خوانساري پيش از اين نيز گفته بود:« کامیون‌هایی که از ترکیه می‌خواستند وارد ایران شوند نیز بارشان را در مرز خالی کردند و برگشتند اما به طور کلی خسارت زیادی برای دو کشور به خصوص طرف ایرانی ایجاد شد.

طبق تواقفنامه‌ای که در سال 1373 بین دو کشور امضا شده کامیون‌های ترکی به دلیل تفاوت قیمت زیادی که بین نرخ سوخت ایران و ترکیه وجود دارد،‌ باید مابه التفاوت سوخت را بر اساس مسافتی که در ایران طی می‌کنند بپردازند اما ترکيه به صورت ناگهاني با ادامه اجراي اين توافق مخالفت کرد. در گزارشي که چند روز قبل خبرگزاري ايسنا منتشر کرده بود نيز در اين مورد آمده بود:« در شرایط فعلی کامیون‌های ایرانی که مجبور به گذر از مرز بازرگان با عوارض چهار تا پنج میلیون تومان شدند، باید از گازوئیل لیتری 7000 تومان‌ استفاده کنند که با توجه به اینکه هر کامیون برای هر 100 کیلومتر حدود 32 الی 34 لیتر سوخت لازم دارد باید بیش از 230 هزار تومان پرداخت کند که این میزان بیش از 28 برابر قیمت سوخت لازم برای 100 کیلومتر در ایران است. در حالی که همین میزان از قیمت سوخت کامیون‌های ترکیه کاهش می‌یابد اما به کامیون‌های ایرانی عوارض پنج میلیون تومانی برای عبور تحمیل شد.»

با این وجود مشکل تردد کامیون ها در مرز مشترک ایران و ترکیه همچنان حل نشده باقی مانده است. توقف این کامیون ها خسارت های قابل توجهی را به تجار و صاحبان صنایع دو کشور وارد می کند.

3535

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 382567

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۵
    3 3
    خوانساری پاینده رییس اتاق آینده
  • بی نام A1 ۱۴:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۵
    6 5
    چی بگم؟ فقط باید بگم سوزشون گرفته
  • حسین IR ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۵
    14 2
    بابا مسیر تردد کامیون های ایرانی را تغییر بدهید بعدا هر طور که دلتان خواست با کامیونهای ترکیه رفتار کنید . یعنی سوخت و مالیات عبوری رو به قیمت ترکیه با اونا حساب کنید.
  • بی نام A1 ۱۵:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۵
    7 1
    مدیران میانی کشور کمر نظام رو شکستند و هرکاری خواستند کردند ...فقط مدیریت نکردندو دزدی کردند....این هم ثمره گزینش نیرو با سفارش و ظاهر بینی.....
  • بی نام FI ۱۵:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۵
    7 1
    اینها همه تبعات صدارت پدیده هزاره است که دلار گران شد و نتیجتا سوخت ارزان.
  • بی نام IR ۱۶:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۵
    12 6
    آقا از مسیر دریایی به مدیترانه استفاده کنید که مجبور نشید به ترکها باج بدهید. مطکئن باشید که با توجه به عوارض جدیدی که ترکیه وضع کرده، مسیر دریایی خیلی هم ارزانتر درمیاد. در مقابل از حرکت کامیونهای ترک به افغانستان و ترکمنستان و تاجیکستان جلوگیری کنید مگر با پرداخت عوارض سنگین.
  • بی نام A1 ۱۶:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۵
    10 0
    شما الان با گازوئیل پز می دی اونام فردا با آب پز می دن
  • رهبری RU ۰۶:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۶
    5 2
    بهترین راه این که قیمت گازوییل ازاد شناور وجهانی بشود.
  • بی نام IR ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۶
    5 4
    انوقت گاز را مجانی می برند