دکتر محمد مسجدجامعی، سفیر سابق ایران در واتیکان با اشاره به سخنرانی رئیس جمهوری در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد درگفتگو با پایگاه اطلاع رسانی دولت(پاد) اظهار کرد: آقای رئیس جمهور در سخنرانی خود به نکات مهمی اشاره کرد که شاید یکی از مهمترین آنها این است که مشکل تروریسم و داعش اگر چه در حال حاضر منطقه ای است اما در آینده آتش آن، همه جا را در بر خواهد گرفت.

 نکته دیگری که رئیس جمهور در سخنرانی خود به درستی اشاره کرد، این است که منطقه نیاز به توسعه و مبارزه با جهل و بی سوادی و فقر دارد. نکته مهم دیگر این است که حل بحران منطقه خاورمیانه راه حل نظامی ندارد و نمی توان صرفا به حملات هوایی به برخی از پایگاه های گروه های تروریستی اکتفا کرد. در واقع این گونه اقدامات، مانوری برای افکار عمومی بوده و مساله ای نیست که بتواند مشکل تروریسم را چه در عراق و سوریه و چه به طور کلی حل کرده یا کاهش دهد. اینها نکات مهمی بود که ایشان بیان کردند و به احتمال زیاد مورد توجه افرادی که بی طرفانه واقعیتها را نگاه کرده و بررسی می کنند قرار خواهد گرفت. 

مسجدجامعی با اشاره به این گفته رئیس جمهور که «اشتباهات راهبردی غرب در مسائل منطقه خاورمیانه و آسیای مرکزی و قفقاز، این نقطه از جهان را به بهشت تروریست‌ها و افراطیون بدل کرده است»، اظهار کرد: اقدامات غربی ها در منطقه، بعد از اشغال افغانستان توسط ارتش سرخ آغاز شد و قبل از آن، چندان سابقه ای ندارد. آن زمان، غربی ها برای آن که شوروی را تحت فشار قرار دهند، کوشیدند با کمک گروه هایی که با حمایت خود آمریکایی ها و عربستان به وجود آمده بود، شوروی را تحت فشار قرار دهند.
وی افزود: آنها تعداد زیادی از داوطلبان عرب از کشورهای مختف عربی به ویژه عربستان را که به مرزهای مشترک افغانستان و پاکستان رفته بودند حمایت کرده و از آنها علیه شوروی استفاده کردند. بعد از آن، پدیده طالبان ظهور کرد و غربی ها به دلیل دشمنی با ایران، از طالبان حمایت کردند و در حال حاضر هم که شاهد جریان داعش هستیم.
سفیر سابق ایران در مغرب تصریح کرد: همان طور که آقای روحانی گفت، از نظر غربی ها، یک تروریسم خوب وجود دارد و آن جایی است که در چهارچوب منافع آنها عمل می کنند و یک تروریسم بد وجود دارد و آن جایی است که بر خلاف منافع و مصالح آنها عمل می کنند. این تفکیک انتزاعیِ تروریسم به خوب و بد، منجر به اشتباهات فاحشی شده که نتیجه اش گسترش تروریسم در منطقه خاورمیانه شده است.
مسجد جامعی با اشاره به این گفته رئیس جمهوری که «دموکراسی، با کوله‌پشتی، نمی آید؛ دموکراسی، محصول رشد و توسعه است، نه جنگ و تجاوز» گفت: دموکراسی، نتیجه و برآیند مجموعه واقعیتهایی است که در داخل یک جامعه وجود دارد. یک جامعه باید به حدی از رشد فکری، اقتصادی، صنعتی، فرهنگی و اجتماعی برسد تا بتواند بر اساس معیارهای دموکراتیک عمل کند و این معیارها را بپذیرد و در صورتی که واقعیتهای اجتماعی خلاف دموکراسی باشد با نیروی نظامی نمی توان آن را خلق کرد، لذا این سخن رئیس جمهور، کاملا حرف درستی است.
عضو هیأت علمی دانشکده روابط بین الملل وزارت امور خارجه با اشاره به این گفته دکتر روحانی که «وقتی پای ژنرال‌ها به منطقه باز شد، انتظار نداشته باشید دیپلمات‌ها به استقبال آنان بروند. وقتی جنگ شروع شد، دیپلماسی به پایان می‌رسد.» اظهار کرد: وقتی کشوری جنگی را آغاز می کند معلوم نیست خودش تمام کننده جنگ باشد چرا که جنگ، منطق خاص خود را دارد. منطق جنگ، با آن منطقی که دیپلماتها بر اساس آن عمل می کنند، بسیار متفاوت است، چون جایی برای مانور و بازی آنها عملا باقی نمی ماند.
مسجد جامعی در پاسخ به این سوال که «به نظر شما چه راهکارهایی برای رفع خشونت و برقراری صلح در خاورمیانه وجود دارد» گفت: خاورمیانه منطقه خیلی پیچیده ای است و هر روز هم پیچیده تر می شود و گویا همه واقعیتهای مثبت و منفیِ تاریخی این منطقه در حال احیاء و فعال شدن است. یکی از بهترین راهکارها می تواند این باشد که کشورهای منطقه، به یک سلسله اصول و مبانی حقوقی ملتزم باشند، به این معنی که بپذیرند هر فرد، گروه و کشوری که بر اختلافات طایفه ای، قومی و مذهبی دامن بزند و و مردم را به یکدیگر بدبین کند و نفرت بپراکند، مورد پیگرد حقوقی و قانونی قرار گیرد. در حال حاضر، در این منطقه هر کسی هر حرفی را می زند بدون این که یک قدرت ناظری باشد که افراد و گروه ها را به دلیل حرفهایی که می زنند و تبلیغاتی که می کنند، مورد بازخواست قرار دهد.
وی تأکید کرد: تا زمانی که نتوانیم یک راهکار حقوقی برای پیگردِ قانونی کسانی که سخنان تفرقه انگیز می گویند بیابیم و نتوانیم چنین سازمان حقوقی را تشکیل دهیم، احتمالا این مشکلات نه تنها ادامه پیدا می کند بلکه تشدید هم می شود. یعنی لازم است عالمان دینی، نویسندگان، روزنامه نگاران و غیره مراقب سخنان و مواضع تفرقه انگیزشان باشند. کشورهای منطقه باید به یک توافقی برسند تا بر اساس آن، این افراد را مورد پیگرد قرار دهند.
مسجد جامعی در ارزیابی خود از دیدارها و مواضع رئیس جمهور در نیویورک، گفت: واقعیت این است که ایران، کشور مطرحی در جهان است، در نتیجه اگر مسئولان حرفهایی را که باید زده شود، درست بزنند و مواضع خود را مبتنی بر واقعیت ها و به صورت قابل فهم برای دیگران بیان کنند، قطعا مخاطبان زیادی برای شنیدن حرفهای ایران وجود خواهد داشت.
وی تأکید کرد: مهم این است که کسانی که ایران را نمایندگی می کنند بتوانند حرفهای خودشان را به گونه قابل فهم و جلب کننده احترام و اعتماد بیان کنند و هر موقعی این کار انجام شود، مطمئنا ابتکارات و پیشنهادات مسئولان ایرانی مورد استقبال قرار خواهد گرفت.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 378314

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =