در نشست مشورتی جشنواره امام رضا(ع) عنوان شد: مردمی تر شدن جشنواره و ایجاد تنوع در برنامه ها

نشست شورای مشورتی جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) با موضوع آسیب‌شناسی جشنواره دوازدهم و بررسی اهداف و رویکردهای سیزدهمین دوره جشنواره فرهنگی هنری امام رضا(ع) برگزار شد.

به گزارش خبرآنلاین، نشست شورای مشورتی جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) با حضور علی‌اصغر کاراندیش مروستی معاون توسعه مدیریت و منابع نیروی انسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حسین‌ نوش‌آبادی معاون امور حقوقی مجلس و امور استان‌های وزارت ارشاد، سیدجواد جعفری مدیرعامل بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع) و سایر اعضای شورا برگزار شد.

بررسی نقاط قوت و ضعف جشنواره دوازدهم در 9 محور

جعفری در ابتدای این جلسه ضمن قدردانی از همه افراد، ‌نهادها و دستگاه‌هایی که به نحوی در برگزاری دوازدهمین دوره جشنواره بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا(ع) نقش داشتند، به موضوع آسیب‌شناسی جشنواره دوازدهم پرداخت و گفت: در آغاز هر رویدادی نمی‌‌توان از آن انتظار زیاد داشت، بلکه به مرور زمان تکمیل می‌شود و به حد نسبی از تکامل می‌رسد. جشنواره امام رضا(ع) نیز هر سال با توجه به نقطه نظرات سعی کرده یک گام به قله هدف نزدیک شود، ‌هرچند که هنوز در دامنه قرار دارد.

دبیر جشنواره بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا(ع) خاطرنشان کرد: در کمیته برنامه‌ریزی، ‌تمام نظرات مطرح‌شده توسط اعضای شورا، مطرح و ان‌شاءالله بررسی می‌شود و روی آن‌ها برنامه‌ریزی می‌کنیم. شاید سال بعد هم به این اهداف نرسیم اما آن را رها نمی‌کنیم.

مدیرعامل بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع) در پایان سخنان خود گفت: آسیب‌شناسی و بررسی نقاط قوت و ضعف جشنواره دوازدهم در 9 محور «برنامه‌‌های مردمی دهه کرامت، ‌برنامه‌‌های موضوعی استان‌ها،‌ برنامه‌‌های خارج کشور، برنامه‌های ویژه، قدمگاه‌ها و بقاع متبرکه، هفته‌های فرهنگ رضوی،‌ برنامه‌های دانشگاهی، کاروان‌های نمادین استقبال در شلمچه، افتتاحیه و اختتامیه» انجام می‌شود.

پیشنهاد برگزاری نظرسنجی درباره کیفیت جشنواره

در ادامه،‌کاراندیش به عنوان رئیس جلسه ضمن گرامیداشت هفته دفاع مقدس، بر‌تقویت روحیه ایثار و شهادت‌طلبی در عرصه‌های مدیریتی تأکید کرد و درباره جشنواره امام رضا(ع) گفت: بحمدالله امسال هم از نظر کمّی و هم از نظرکیفی اقدامات خوبی در جشنواره صورت گرفت. مثلاً افزوده‌شدن بخش دانشگاهی یا برگزاری هفته‌‌های فرهنگ رضوی در راستای کیفی‌کردن جشنواره از جمله این اقدامات است. ضمن اینکه در طول سال، فرهنگ و معارف رضوی در کانون توجه قرار گرفت که جای تقدیر و تشکر دارد.

وی درباره دیگر نقاط مثبت جشنواره گفت: نظم و ترتیب خاصی در جشنواره به‌خصوص دبیرخانه آن حاکم بود،‌ همچنین توجه به استان‌ها و استفاده از ظرفیت‌های همه کشور از جمله نقاط قوت جشنواره امام رضا(ع) است.

معاون وزیر ارشاد با اشاره به بحث آسیب‌شناسی جشنواره گفت: هر کاری با نقاط قوت و ضعف همراه است، ‌برای رفع عیوب و تقویت نقاط مثبت لازم است از دست‌اندرکاران و ناظران بیرونی نظرسنجی شود و این عزیزان بدون تعارفات معمول به بیان نظرات خود بپردازند.

کاراندیش مروستی بر استفاده از ظرفیت‌های استانی تأکید کرد و اظهار داشت: جشنواره باید از حالت دولتی صرف خارج شود و مردم احساس کنند این جشنواره یک جشنواره تمام‌عیار مردمی است.

وی با اشاره به طیف وسیع مخاطبان جشنواره امام رضا(ع) اظهار داشت: در بین مخاطبان،‌ کودکان و دانش‌آموزان مقطع ابتدایی از اهمیت و توجه بالایی برخوردارند،‌چون اگر بتوانیم فرهنگ رضوی را در آن‌ها نهادینه کنیم،‌ این فرهنگ تا آخر عمر با آنان می‌ماند،‌کاری که در بزرگسالی بسیار دشوار است.

این مقام مسئول استفاده از ابزار روز و بهره‌مندی جشنواره از نرم‌افزارهای موبایلی را پیشنهاد کرد و ادامه داد: برای گسترش فرهنگ رضویب،‌باید از ابزار روز و نرم‌افزارهای هوشمند در کنار ابزار قدیمی نظیر منابر و مساجد بهره ببریم. چون هدف از شکل‌گیری بنیاد امام رضا(ع)،‌ آگاه‌کردن جامعه به فرهنگ رضوی است که همان فرهنگ دینی ماست.

کاراندیش گسترش فعالیت‌های جشنواره در بخش بین‌الملل را خواستار شد و افزود: در خارج کشور باید با محتوای غنی‌تر فعالیت کنیم و گام برداریم. یکی از این گام‌ها،‌ بحث ترجمه است. ترجمه هم حتماً نباید در قالب کتاب و مکتوبات باشد، ‌بلکه می‌‌تواند فیلم،‌ نرم‌افزار و ... را در برگیرد. چون باید به شکل‌های مختلف، ‌منابع و متون دینی را مطرح کنیم تا به ورطه تکرار نیفتیم.

معاون وزیر ارشاد گفت: «تکرار» می‌تواند یکی از آسیب‌های جدی جشنواره امام رضا(ع) باشد. باید تنوع در برنامه‌ها را حفظ کرد و استان‌ها را به صورت گردشی وارد جشنواره کرد که هم بحث تکرار پیش نیاید،‌ هم همه کشور از موهبت‌های جشنواره بهره‌مند شوند.

جشنواره امام رضا(ع) از عناصر دیپلماسی جمهوری اسلامی است

نوش‌آبادی نیز در بخش دیگری از این نشست ضمن تشکر از سیدجوادجعفری به دلیل برگزاری موفقیت‌آمیز دوازدهمین جشنواره بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا(ع) گفت: همانطور که بارها گفته شد، ‌جشنواره امام رضا(ع) یکی از اقدامات اساسی در حوزه فرهنگ و هنر است و یکی از عناصر مهم دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران تلقی می‌شود.

وی توصیه کرد: مجموعه برنامه‌های جشنواره امام رضا(ع) در راستای تقویت و تحکیم مذاهب اسلامی و همگرایی ملی حرکت کند و چنین تلقی نشود که این جشنواره در راستای شیعه‌گری است. بنابراین باید ملاحظات جدی درنظر گرفته شود تا ناخواسته اختلافات قومی ـ مذهبی را تشدید نکند.

معاون امور حقوقی مجلس و امور استان‌های وزارت ارشاد افزود: ممکن است گاهی آیین‌های بسیار جزئی محلی در کنار برنامه‌های اصلی جشنواره قرار بگیرد و از وزانت آن بکاهد. باید مراقبت کرد تا چنین برنامه‌هایی باعث تخفیف جشنواره نشود. ضمن اینکه بخش پژوهش باید محور اصلی برنامه‌های جشنواره باشد.

نوش‌آبادی خاطرنشان کرد: عمق‌بخشی به برنامه‌‌های جشنواره با دخیل‌کردن بیشتر دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه در کنار توجه به خالقان آثار فرهنگی و هنری لازم و ضرروی به نظر می‌رسد.

اهم پیشنهادات و انتقادات از دوازدهمین جشنواره امام رضا(ع)

در ادامه نشست، ‌دبیران کارگروه‌های تخصصی و نمایندگان دستگاه‌ها و نهادها به ارائه نقطه‌نظرات خود پرداختند که برخی از آن‌ها بدین شرح است: ضرورت بازنگری در محتوای برنامه‌ها؛ انتقاد از حاکم‌شدن دیدگاه جشنواره‌ای در برخی برنامه‌ها؛‌ تبدیل برخی جشنواره‌‌های سالانه به دوسالانه؛ ظرفیت‌سنجی و به تبع آن ادغام یا حذف برخی برنامه‌های موضوعی؛‌ تقویت کارگروه‌‌‌های جشنواره؛ دعوت از مراجع تقلید برای حضور در آیین اختتامیه؛‌ معرفی بیشتر آثار جشنواره در آیین اختتامیه؛ سفارش به هنرمندان و اهل فن برای تولید آثار فاخر؛ انتقال برخی همایش‌های علمی از دهه کرامت به آذرماه یا اردیبهشت‌ماه؛ استفاده بیشتر و بهینه از حضور مهمانان خارجی در کشورمان و تأکید بر مردمی‌شدن بیشتر جشنواره.

/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 376741

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =