چگونه از میراث خانوادگی تاریخی و قدیمی نگهداری کنیم؟

نشست نگهداری از مجموعه‌های خصوصی، هم‌زمان با آغاز دهه کرامت و برگزاری ششمین جشنواره ماه هشتم در موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک برگزار می‌شود.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از روابط عمومی موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک، موقوفه آستان قدس رضوی، نخستین نشست از مجموعه نشست‌های ویژه ششمین جشنواره ماه هشتم، به موضوع «نگهداری از مجموعه‌های خصوصی» اختصاص دارد.

کارشناسان مرمت و حفاظت موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک در این نشست که روز پنج‌شنبه ششم شهریور 1393 برگزار می‌شود، درباره حفاظت و نگهداری از میراث خانوادگی و مجموعه‌های خصوصی سخنرانی خواهند کرد.

«سمانه‌سادات حسینیان» کارشناس مرمت موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک درباره زمینه‌های برگزاری این نشست می‌گوید: «کشور ما از نظر آثار تاریخی، صاحب میراث چشم‌گیری است؛ در هر خانه‌ای کتابی، دست‌نوشته‌ای و بافته‌ای از پدران و گذشتگان ما باقی است که به عنوان میراث خانوادگی از آن‌ها نگهداری می‌کنیم. گاهی شاید با ندانستن روش‌های درست نگهداری از این آثار ظریف، زمینه تخریب و نابودی آن‌ها را فراهم آوریم».

وی می‌افزاید: «با وجود این مواریث گران‌بها، متاسفانه هنوز ما شرایط لازم برای حفظ آن‌ها را در خانواده‌ها نداریم. همچنین خطری که کلکسیون‌های مارا تهدید می‌کند، با افزایش آلودگی محیط و کاربرد مواد اولیه کم‌دوام، روزبه‌روز بیش‌تر می‌شود. طبیعتا با این وضعیت، نیاز به افزایش آگاهی در سطح ملی برای حفظ این آثار گران‌بها نیز احساس می‌شود به همین دلیل آشنا شدن با مقوله حفظ و نگهداری از مجموعه‌های شخصی و میراث خانوادگی یک ضرورت به شمار می‌آید. در این نشست می‌کوشیم به مسایل یادشده بپردازیم».

به گفته این کارشناس مرمت، در این نشست، موضوعاتی همچون معرفی آسیب‌ها، روش‌های پاک‌سازی، روش‌های نگهداری بهینه و مرمت‌های اضطراری آثار مطرح و بررسی خواهد شد.

نشست نگهداری از مجموعه‌های خصوصی در روز پنج‌شنبه ششم شهریور 1393 از ساعت 14 تا ساعت 15 در موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک به نشانی «تهران، میدان امام خمینی، خیابان امام خمینی، سردر باغ ملی، خیابان ملل متحد» برگزار می‌شود. علاقه‌مندان و دوستداران آثار فرهنگی تاریخی می‌توانند به رایگان در این نشست حضور یابند و نیز برای دریافت آگاهی‌های بیش‌تر با شماره تلفن 66726613 داخلی‌های 181 و 106 تماس بگیرند.

/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 372248

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =