هلال ماه شوال ۱۴۳۵ هجری قمری در غروب روز یک‌شنبه ۵ مرداد ۱۳۹۳/ ۲۷ جولای ۲۰۱۴ در اقیانوسیه، آسیا، اروپا، شمال و مرکز آفریقا و آمریکای شمالی دیده نمی‌شود.

امیر حسن‌زاده*:‌ از نظر نجومی هر ماه قمری با ماه نو (مقارنه ماه و خورشید) شروع می‌شود. در این حالت، ماه بین خط واصل زمین و خورشید قرار دارد و سطح نورانی ماه دقیقاً در طرفی است که ما نمی‌توانیم آن را ببینیم. یک یا دو روز بعد، ماه کمی از خورشید فاصله می‌گیرد و به صورت هلال شامگاهی دیده می‌شود. به فاصله زمانی بین دو ماه نو متوالی دوره تناوب هلالی گفته می شود كه به طور میانگین ۲۹.۵۳ روز طول می‌کشد و طول متوسط یك ماه قمری است. از آنجا كه طول ماه در تقویم نمی‌تواند عدد غیر صحیح باشد بنابراین هر ماه در تقویم قمری ۲۹ یا ۳۰ روز است.

در یک نوع تقویم هجری قمری موسوم به تقویم قمری قراردادی، ماه‌ها یکی در میان ۲۹ روزه و ۳۰ روزه هستند. این نوع تقویم برای بررسی‌های تاریخی و تقریبی می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد ولی در هیچ‌یک از کشورهای اسلامی به عنوان تقویم رسمی استفاده نمی‌شود. مطابق حكم شرعی اگر هلال ماه در شامگاه روز بیست‌ونهم ماه رویت شود، آن ماه به پایان رسیده و فردا، روز اول از ماه بعد است ولی اگر هلال ماه در شامگاه روز بیست‌ونهم رویت نشد، ماه ۳۰ روزه است.

آن‌چه در اینجا اهمیت دارد، پیش‌بینی وضعیت رویت‌پذیری هلال ماه در روز بیست‌ونهم و رویت آن است. از آنجا که تقویم سالیانه جمهوری اسلامی در سال قبل استخراج می‌شود، می‌بایست با توجه به مشخصه‌های نجومی هلال ماه به پیش بینی آغاز ماه قمری پرداخت. این بحث از نظر تقویمی و نجومی در تمام ماه‌ها وجود دارد ولی به دلیل اهمیت مذهبی برخی ماه‌ها بخصوص ماه‌های رمضان و شوال، این مسئله بیشتر مورد توجه عموم قرار می‌گیرد.

عوامل نجومی موثر در رویت هلال ماه
در نگاه اول واضح است كه هر چه زمان بیشتری از مقارنه (سن هلال ماه) گذشته باشد، رویت آن آسان‌تر است. با افزایش سن هلال، ماه فرصت بیشتری دارد تا از خورشید فاصله بگیرد و جدایی زاویه‌ای آن افزایش یابد و در نتیجه سطح درخشان (فاز) آن نیز بیشتر می‌شود. اما این تمام ماجرا نیست و عوامل مختلفی در رویت هلال ماه موثرند كه به چند مورد آن اشاره می‌شود:

ارتفاع هلال: یکی از اصطلاحات رایج در بحث رویت هلال ماه، میزان ارتفاع ماه از افق است. ارتفاع، زاویه بین افق و جسم مورد نظر است. ارتفاع هلال ماه یکی از مشخصه‌های تأثیر‌گذار در رؤیت هلال ماه است. هر چه ارتفاع هلال کمتر باشد، نور رسیده از آن از لایه‌های ضخیم‌تری از جوّ عبور می‌کند و درخشندگی آن کاهش می‌یابد. علاوه بر این حتماً توجه کرده‌اید که در نزدیکی افق گرد و غبار بیشتری وجود دارد که می‌تواند موجب محو شدن هلال ماه شود. بنابراین هر چه ارتفاع هلال بیشتر باشد، رویت آن آسان‌تر است.

مدت مكث: هلال‌های شامگاهی پس از غروب خورشید، غروب می‌كنند. فاصله زمانی بین غروب خورشید و غروب ماه را مدت مكث می‌گویند. اگر مدت مکث منفی باشد به معنی آن است که ماه زودتر از خورشید غروب می‌کند. هر چه مدت مكث بیشتر باشد ماه مدت بیشتری در آسمان است و آسمان تاریك‌تر می‌شود و امكان رویت فراهم می‌شود.

ضخامت بخش میانی: یکی دیگر از واژه‌های مورد استفاده در زمینه‌ی هلال ماه، «ضخامت بخش میانی» هلال است. هلال ماه مانند کاسه‌ای است که در بخش میانی خود بیشترین ضخامت را دارد و هر چه به سمت لبه‌های هلال حرکت کنیم از ضخامت آن کاسته می‌شود. منظور از ضخامت میانی هلال ماه، پهنای بخش میانی کمان هلال است که بر حسب دقیقه قوسی بیان می‌شود. هر ۶۰ دقیقه قوسی برابر ۱ درجه است. طبیعی است که هر چه جدایی زاویه‌ای هلال بیشتر باشد، ضخامت کمان هلال نیز بیشتر خواهد بود.

فاز ماه: اصطلاحاً به نسبت سطح روشن ماه به کل سطح آن، فاز ماه گفته می‌شود. معمولاً فاز ماه را بر حسب درصد بیان می‌كنند. فاز ماه رابطه‌ای مثلثاتی با ضخامت بخش میانی هلال دارد.

ركوردهای رویت هلال ماه
در بسیاری از رشته‌های علمی و ورزشی، شکستن رکوردهای مختلف به یکی از عوامل ایجاد هیجان و همچنین پیشرفتِ آن رشته تبدیل شده است، جالب اینجاست که در مبحث رؤیت هلال ماه نیز رکوردهایی وجود دارد.

گروه استهلال استان گیلان

رکوردهای هلال ماه به بحرانی‌ترین میزان مشخصه‌های تأثیرگذار هلال در لحظه رؤیت گفته می‌شود. یكی از روش‌های اوّلیه بررسی رؤیت‌پذیری هلال ماه، مقایسه مشخصه‌های نجومی موثر هلال با مقادیر حدّی یا همان ركوردها است. اگر مشخصه‌های نجومی مؤثر در رؤیت هلال وضعیت بهتری از ركوردها داشته باشند، می‌توان ادعا كرد كه در صورت تحقّق شرایط مناسب یك رصدگر با تجربه قادر به رؤیت آن خواهد بود.

معیار آغاز ماه قمری در ایران
در كشور ما تقویم هجری قمری در كنار تقویم هجری خورشیدی معتبر دانسته شده و مناسك مذهبی به این تقویم وابسته است. در حال حاضر مرجع رسمی استخراج تقویم در كشورمان، شورای مركز تقویم موسسه ژئوفیزیك دانشگاه تهران است. این شورا برای استخراج تقویم هجری قمری از نظر فقهی رهبر معظم انقلاب بهره می‌برد. از نظر ایشان، رویت هلال با چشم شرط است و استفاده از ابزار اپتیکی همانند دوربین دوچشمی و تلسکوپ مانعی ندارد. در سال‌های اخیر، معظم‌له رویت هلال در روز (قبل از غروب خورشید) را نیز پذیرفته‌اند كه این مسئله موجب ایجاد حوزه جدیدی در رویت هلال شده است.

اختلاف در شروع ماه در تقویم قمری
اختلاف در شروع ماه در تقویم قمری كشورهای مختلف از سه مقوله نجومی، خطای انسانی و فقهی قابل بررسی است.

امروزه با وجود نرم‌افزارهای نجومی مختلف محاسبه موقعیت و مشخصات ماه كار ساده‌ای است. به دلیل اختلاف موقعیت جغرافیایی كشورها با یكدیگر، در برخی موارد طبیعی است كه رویت و شروع ماه آنها متفاوت باشد.

علاوه بر این رویت هلال یك امر انسانی است و با توجه به افراد و شرایط مختلف متغیر است. تجربه نشان داده بسیاری از مردم از شکل هلال اطلاعی ندارند و گاه، ابر یا دود هواپیما را با هلال اشتباه می‌گیرند. برخی از افراد غیر متخصص که به استهلال می‌پردازند، دچار توهم رویت می‌شوند، یعنی هلالی وجود ندارد ولی مغز تصور می‌کند هلال را می‌بیند. مطالعات نشان می‌دهد كه ۱۵ رصدگران عادل دچار توهم می‌شوند. این توهم رویت می‌تواند مشکلاتی را در آغاز ماه قمری به وجود آورد. در سال‌های گذشته در برخی موارد همین عامل در كشورهای همسایه باعث اشتباه در شروع ماه شده است. خوشبختانه در كشورمان بهره گیری از نظر كارشناسان علمی توانسته است این مشكل را حل کند.

اما مهم‌ترین عامل در اختلاف آغاز ماه قمری، تفاوت معیارهای شرعی شروع ماه در كشورهای اسلامی است. برخی معتقدند گواهی دو نفر مرد مسلمان عادل برای آغاز ماه قمری کافی است حتی اگر نظر آنها با محاسبات نجومی تطابق نداشته باشد (مانند عربستان)، برخی فقط رویت هلال را با چشم غیرمسلح قبول دارند و برخی دیگر، استفاده از ابزار اپتیکی را بلامانع دانسته‌اند (مانند ایران) و ... .

اعتبار تقویم عربستان چقدر است؟
بسیاری از مردم فكر می‌كنند كه تقویم عربستان صحیح و همیشه با رویت واقعی هلال ماه منطبق است و در بسیاری از مواقع از آن برای اثبات یا رد شروع ماه قمری در كشورهای دیگر از جمله ایران استفاده می‌كنند، اما این تصور نادرستی است.

معیار شروع ماه قمری در تقویم عربستان که به تقویم ام‌القری مشهور شده، به این صورت است كه باید مقارنه ماه و خورشید اتفاق افتاده باشد و در شهر مكّه، ماه پس از خورشید غروب كند. در این صورت فردای آن روز اول ماه در تقویم ام‌القری خواهد بود.

با بررسی وضعیت یاد شده در ماه‌های مختلف مشخص می‌شود كه این معیار در بسیاری از موارد دلیلی بر رویت پذیر بودن هلال نیست، به همین دلیل در ماه‌های مهم (رمضان، شوال، ذی‌الحجه) گزارش‌های رویت هلال نیز بررسی و اول ماه بر اساس آن اعلام می‌شود. در این كشور، شورای عالی قضایی گزارش‌های رویت هلال را بررسی و برای شروع ماه اطلاعیه صادر می‌كند. با این وجود هم به دلیل گزارش‌های غیرعلمی كه توسط افراد غیر متخصص ارائه می‌شود، شواهدی وجود دارد كه اعلام اول ماه با هیچ معیارعلمی قابل توجیه نیست.

یکی دیگر از مسائلی که باعث سردرگمی می‌شود اعلام شروع ماه در کشورهای غربی ما (مانند عربستان) و کشورهای شرقی(مانند افغانستان) است، در حالی که هنوز در ایران اعلام رویت نشده است! منطقی است که اگر ملاک نجومی مبنا باشد چنین چیزی غیرممکن است. این اشکال به این دلیل به وجود می‌آید که برخی کشورهای شرقی به تبعیت از عربستان آغاز ماه را اعلام می‌کنند در حالی که رویت هلال در آنجا میسر نبوده است.

وضعیت رویت پذیری هلال شوال ۱۴۳۵ در ایران
بر اساس محاسبات، مقارنه ماه و خورشید در ساعت ۳:۱۲ بامداد یک‌شنبه ۵ اَمُرداد ۱۳۹۳ به وقت تابستانی ایران (مقارن با ساعت ۲۲:۴۲ شامگاه شنبه ۲۶ جولای ۲۰۱۴ به وقت جهانی) رخ می‌دهد.

جدایی زاویه‌ای ماه از خورشید در غروب همان روز (یک‌شنبه ۵ مرداد) حدود ۹ درجه است اما در بخش شمالی كشورمان، ماه زودتر از خورشید غروب می‌كند؛ در تهران هلال باریک ماه همزمان با خورشید غروب می‌کند و در جنوب كشور که هلال ماه بعد از خورشید غروب می‌كند، در بهترین شرایط که در جزیره سیری است، ارتفاع ماه در زمان غروب خورشید حدود ۱ درجه و مدت مكث حدود ۷ دقیقه است (جدول ۱ را ملاحظه کنید). این وضعیت به گونه‌ای است كه حتی با تلسكوپ‌های مجهز نجومی نیز امكان رویت مستقیم چنین هلالی پس از غروب آفتاب وجود ندارد.

 

جدول ۱ - مشخصات هلال شوال ۱۴۳۵ در نقاط مختلف ایران

۲۹ رمضان ۱۴۳۵ ، ۵ اَمُرداد ۱۳۹۳ ، ۲۷ جولای ۲۰۱۴

محاسبات در زمان غروب خورشید به صورت راصد مركزی انجام شده است

نام شهر

جدایی زاویه‌ای

ارتفاع ماه

مدت مكث

ضخامت

سن هلال

فاز

(درجه)

(درجه)

(دقیقه)

(دقیقه قوسی)

(ساعت)

(درصد)

تهران

۸.۹۹

۰.۱۸ -

۰

۰.۱۸

۱۷.

۰.۶۳

کرمان

۸.۷۱

۰.۴۵

۴

۰.۱۷

۱۶.۴۶

۰.۶

شیراز

۸.۷۹

۰.۶۲

۵

۰.۱۷

۱۶.۷۵

۰.۶۱

جزیره سیری

۸.۶۴

۱.۸

۷

۰.۱۷

۱۶.۴۹

۰.۶

 

هم‌چنین شرایط هلال برای رصد در روشنایی روز نیز مناسب نیست. زمانی که ماه و خورشید در ارتفاع بالایی از افق قرار دارند، جدایی زاویه‌ای ماه و خورشید حدود ۸ درجه است که این مقدار از بهترین رکوردهای رویت هلال با تلسکوپ در روز نیز کمتر است. هلال شوال سال گذشته (۱۶ امرداد ۱۳۹۲) نیز وضعیت مشابهی داشت که رویت آن به اثبات نرسید و ماه رمضان سال گذشته ۳۰ روزه شد. مقایسه پارامترهای هلال شوال امسال با آن نشان می‌دهد که وضعیت رصدی هلال امسال حتی از هلال سال گذشته نامناسب‌تر است.

بنابراین رویت هلال ماه شوال در روز یک‌شنبه ۵ اَمرداد ۱۳۹۳ بعید به نظر می‌رسد و بر این اساس ماه رمضان امسال در ایران، ۳۰ روزه پیش بینی می‌شود.

عکس پردازش‌شده از هلال ماه معیار نیست
در سال‌های اخیر، برخی عکاسان حرفه‌ای نجومی توانسته‌اند با استفاده از تلسکوپ از هلال باریک ماه در جدایی زاویه‌ای کم (حدود ۵ درجه) عکس‌برداری و آن را با پردازش رایانه‌ای آشکار کنند. در این روش از تلسکوپ‌های مجهز به فیلتر و دوربین‌های عکاسی حرفه‌ای استفاده می‌شود.  

برای مثال، در ۸ جولای ۲۰۱۳ یک عکاس فرانسوی به نام تیری لگو در لحظه مقارنه از هلال رمضان ۱۴۳۴ تصویربرداری کرد. این هلال از پشت تلسکوپ قابل رویت نبود و حتی در تصاویر تهیه شده نیز دیده نمی‌شد؛ اما لگو توانست به کمک تکنیک پردازش تصویر، هلال بسیار باریک و محو را در عکس‌های گرفته شده آشکار کند.

شایان ذکر است که این روش یعنی پردازش رایانه‌ای عکس‌های هلال در کشورهای اسلامی کاربرد عملی و شرعی ندارد.

عکس از هلال ماه در زمان مقارنه / رمضان ۱۴۳۴
شرح عکس: تصویری از هلال رمضان ۱۴۳۴ در زمان مقارنه که به کمک عکس‌برداری حرفه‌ای از پشت تلسکوپ و پردازش تصویر به دست آمده است.

وضعیت رویت‌پذیری هلال شوال در دیگر نقاط جهان
نقشه زیر وضعیت رویت‌پذیری هلال را در غروب روز ۲۷ جولای ۲۰۱۴ در سراسر جهان نشان می‌دهد. همان‌طور که مي‌بینید، نخستین محل رویت‌پذیری این هلال در جنوب آفریقا است و به دنبال آن کشورهای آمریکای جنوبی و جنوب اقیانوس آرام و حتی برخی از کشورهای آمریکای مرکزی می‌توانند این هلال را با چشم غیرمسلح مشاهده کنند.

اما در کشور عربستان و شهر مکه، جدایی زاویه‌ای ماه و خورشید در زمان غروب آفتاب کمتر از ۹ درجه و ارتفاع ماه ۲ درجه است. هلال باریک ماه حدود ۱۱ دقیقه بعد از خورشید غروب می‌كند و به همین دلیل در تقویم ام‌القری، روز دوشنبه ۶ امرداد مقارن با اول ماه شوال اعلام شده است. هر چند امكان رویت این هلال عملا وجود ندارد اما به احتمال زیاد، كشورهای حاشیه خیلج فارس و برخی كشورهای دیگر (مانند افغانستان و آذربایجان و...) به تبعیت از عربستان، روز دوشنبه ۶ امرداد را عید فطر اعلام خواهند كرد.

برای مشاهده نقشه در ابعاد بزرگ‌تر، اینجا را کلیک کنید.

راهنمای نقشه رویت‌پذیری هلال ماه در شامگاه یک‌شنبه ۵ امرداد ۱۳۹۳ / ۲۷ جولای ۲۰۱۴
A (سبز روشن) : هلال به راحتی با چشم غیرمسلح دیده می‌شود

B (سبز فسفری) : هلال در شرایط جوی ایده‌آل با چشم دیده می‌شود
C (سبز) :‌برای یافتن هلال به ابزار اپتیکی نیاز است و پس از پیدا کردن جای هلال می‌توان آن را چشم هم تشخیص داد

D (زرد) :‌هلال فقط با تلسکوپ یا دوربین دوچشمی دیده می‌شود
E (نارنجی): هلال با تلسکوپ‌های معمولی دیده نمی‌شود
F (شفاف) : هلال زیر حد دانژون است و دیده نمی‌شود.
(قرمز):‌هلال ماه قبل از خورشید غروب می‌کند

*كارشناس مركز تقویم مؤسسه ژئوفیزیك دانشگاه تهران
۵۳۵۳

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 152
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۳:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۴
    هر سال همینو میگین، ولی آخرش دیده میشه
    • بی نام A1 ۰۳:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۴
      برای 31 روزه شدنش هم آمادگی داریم
    • محمد صادق IR ۰۳:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۴
      سلام براس 31 روزه بايد آماده بود چون از ابتدا يك روز زودتر شروع كرديم . من هر سال روز هفتم ماه رمضان و روز هفتم شوال را كنترل مي كنم تا از صحت روز اول ماه مطمئن شوم كه امسال مشخص شد يك روز زودتر شروع كرده ايم و اگر ماه رمضان امسال 30 روز باشد بايستي گفت ماه 31 از آب در مي ايد و چقدر جالب خواهد بود كه يا بايد اين را قبول كنيم و يا اقرار به يكروز زود گرفتن . شما انتخاب كنيد .
    • بی نام CA ۰۴:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۴
      58 9
      آقای محمدصادق، استدلال شما در مورد تطبیق هلال در شب دوم یا شب هفتم یا حتی شب چهاردهم درست نیست. در مطالب مرتبط همین صفحه، مقاله‌ای هست با این عنوان «آیا ماه‌گرفتگی شب 13 رجب نشانه اشتباه تقویم بود؟» که جواب شما را به تقصیل داده است.
    • بی نام IR ۰۴:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۴
      63 8
      آقای محمد صادق، شنبه شب30شعبانشروع ماه رمضان اکثر جاهای دنیا ماه رو با چشم غیر مسلح دیدن، تو خود ایران توی سه نقطهخرمشهر، لامرد و طبس با چشم غیر مسلح ماه دیده شده بعد شما می فرمایید یه روز زود شروع کردیم و دوشنبه اول ماه رمضون بوده، اول ماه ملاکه نه هفتم و چهاردهم...
    • سارا A1 ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۵
      2 8
      عیدتون مبارک29روزش آسونه این یه روز سخته ای ماه کجایی؟
    • تینا A1 ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶
      6 0
      دیدی که امسال نشدخیططططططططططططططططط
  • عرشیا A1 ۰۳:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۴
    سی و چند سال از خدا عمر گرفته ایم و خیر سرمون بفهمی نفهمی مدرک دانشگاهی هم داریم ولی هنوز نتونستم از این مورد بغرنج رویت هلال ماه و حواشی جالبش سر دربیارم .این مقاله هم مانند تمامی مطالبی که معمولا در همین حدود سال در نشریات و سایتها به چاپ میرسه هیچ چیز جدیدی رو معلوم نکرد و به ابهامات افزود .
    • بی نام IR ۰۳:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۴
      عزیزان دل لطفا اگه نظر کارشناسی ندارید اینقدر اظهار فضل نکنید، اگر کمی، فقط کمی در مورد بحث فقهی و علمی رویت هلال مطالعه بکنیم متوجه می شیم که این مقاله کاملا درسته و شرایط رویت هلال در هر سال و برای هر ماه متفاوت با سال ها و ماه های قبلیه، خیلی از ما به دلیل کمی مطالعه در این موضوع فکر میکنیم اعلام اول ماه رمضان یا اعلام عید فطر یه موضوعه پیش پا افتاده است و بیشتر رنگ و بوی سیاسی بهش میدیم و...
    • بی نام IR ۰۴:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۴
      یکی بیاد شرعی حرف بزنه میگن بابا تو قرن 21 شما هنوز گیر این چیزایید یکی بیاد علمی حرف بزنه میگن دارین توجیه میکنن دوستان یه لطفی کنن بگن کی و کجا میشه که ما تو موضوعی که تخصص نداریم این قدر اظهار نظر غیر کارشناسی نکنیم
    • nima A1 ۰۵:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۴
      56 11
      شايد اين ماه 29 روزه باشه . شايد يه روز دير شروع کرديم
    • میثم IR ۰۵:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۴
      52 58
      مگه قراره همه از جزئیات هر مطلب علمی و فقهی سردربیارن؟‌ ما بدون هیچ دلیلی حاضریم حتی به عربستانیا اعتماد کنیم ولی به خودمون شک داشته باشیم. عجیبیم واقعا
    • حيدر IR ۰۶:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۴
      77 20
      اتفاقا به احتمال خيــــــــــــلي زياد دوشنبه عيد است. عيدتان مبارك.
    • نوید A1 ۰۷:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۴
      11 2
      موضوعه نه موضوعِ
    • بی نام IR ۰۷:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۴
      64 4
      ناسا هم درمانده شده
    • نفهم بلا نسبت بزرگترام A1 ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۴
      150 9
      خبر آنلاین خواهشاً نظرمو چاپ کن. می خواستم بگم، مگه فقط رمضان و شوال جزء ماه های قمری هستن؟؟؟ مگه محرم یا شعبان جزو ماه های قمری نیس؟؟؟ پس چرا هر روزی که توی تقویم نوشته شده که عاشورا ، تاسوعا یا مثلاً نیمه شعبان هس، اونا یه روز پس و پیش نمیشن؟؟؟ مثلاً اگه توی تقویم نوشته شده به فرض 15 آذر مصادف با عاشورا است، روز عاشورا عوض نمیشه و مثلاً 14 یا 16 آذر نمیشه؟؟؟ حداقلش تو این سال هایی که عمر کردیم، من تا به حال ندیدم عاشورا یا تاسوعا یا نیمه شعبان یا ... شک و شبهه داشته باشه....
    • مستشار A1 ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۴
      16 1
      خطاب به فردی که استناد به گزارش طبس کرده اند عرض می شود گروه رصدی طبس ، اول ماه شعبان رو نتونستن رصد کنند با این حال فرداش شعبان اعلام شد ضمن اینکه آقایان سیستانی و وحید خراسانی و شبیری هم یک روز دیرتر اعلام رمضان کردند
    • بی نام A1 ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۴
      23 22
      بابا کی شده ماه رمضون 30 روزه باشه؟؟
    • بی نام RO ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۴
      46 95
      این چه تصور غلطی که فکر می‌کنید چون مدرک دانشگاهی دارید باید همه چیز رو بفهمید ... الآن من که فوق لیسانس سخت افزار هستم همه مطالب رشته مخابرات رو که نزدیک هم به رشته ام هست نمی‌فهمم ... چه برسه به نجوم ... کسی که فکر کنه با داشتن یک مدرک دانشگاهی قادر هست در همه زمینه‌ها نظر بده یعنی اون مدرکشم زیر سؤاله ... چون آدم هر چی بیشتر درس می‌خونه بیشتر می‌فهمه که علوم چقدر گسترده است ... و چه قدر خنده داره که یک عده‌ی زیادی به این حرف جاهلانه‌ی بی ربط این قدر مثبت دادند ... این دقیقا همون دلیل عقب موندگی تو کشور ماست ... وای بر ما ... وای...
    • بی نام A1 ۱۵:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۴
      77 15
      ایراد از شما نیست دوست عزیز. اشکال از تقویم قمری هست کلا. تقویمی کاملا بدون دقت و نامناسب برای دنیای امروز. بهترین کار اینه که ماه های اسلامی رو روی تقویم خورشیدی خودمون پیاده و تثبیت کنن.
    • باران IR ۱۶:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۴
      27 35
      مگه قراره هرکی سی و چند سال از خدا عمر گرفته و مدرک دانشگاهی هم خیر سرش داشته باشه،از همه چی سر در بیاره؟ اقتصاد،فرهنگ،سیاست، تعلیم وتربیت و .... .در مورد این موضوع هم نظرات متخصصین مشخصه،اگه یکبار بخونی متوجه میشدی بین علما شیعه وسنی اختلاف فقهی وجود داره و بین علمای شیعه هم در استفاده از تکنولوژی اختلاف هست. اکثر ماها در یک رشته شاید مدرکی داشته باشیممثلا رشته اقتصاد واحد دانشگاه آزاد رفسنجان، ولی در مورد هر موضوعی در سطح دکتری نظر میدیم
    • بی نام A1 ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۵
      10 4
      ایشا ا... دوشنبه عیده
    • بی نام A1 ۱۶:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۵
      10 9
      شما بعد ازر اینکه مدرک دانشگاهی گرفتی هنوز نمیدونی ادم باید در هر حیطه ای وارد میشه کمی اطلاعات داشته باشه ؟ شما مثلا با مدرک دکتری پزشکی میتونی درباره معماری و مکانیک هم نظر بدی ؟ این از تحصیلکردمون...
    • محمد A1 ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶
      1 0
      امکان رویت ماه در روز یکشنبه مصادف با 27july2014 براساس اعلام سایت رسمیه stardata وجود ندارد لذا دوشنبه 30 رمضان و سه شنبه عید فطره. http://stardate.org/nightsky/moon
  • بی نام IR ۰۳:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۴
    87 24
    هر سال همین تعیبر و تفسیرهاست ولی 29 روزه تمام میشه. رجب و شعبان 30 روزه بودهو احتمال 30 روزه شدن رمضان بسیار کمه. همه کشورهای عربی هم روز دوشنبه رو عید اعلام کرده اند
    • بی نام CA ۰۳:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۴
      29 10
      محاسبات نجومی نشان می‌دهد که ۳ ماه قمری متوالی می‌توانند ۲۹ روزه و ۴ ماه متوالی قمری می‌توانند ۳۰ روزه باشند. در ضمن، طول متوسط ماه قمری هم ۲۹.۵۳ روز است که نشان می‌دهد تعداد ماه‌های قمری ۳۰ روزه از تعداد ماه‌های قمری ۲۹ روزه بیشتر است اگر تعداد ماه‌های قمری ۲۹ و ۳۰ روزه برابر بود، متوسط طول ماه قمری دقیقا برابر ۲۹.۵ روز می‌شد
    • مجید IR ۰۷:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۴
      1 1
      رجب 29 روزه بوده .
    • بی نام A1 ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۴
      4 2
      عراق یک روز ازما عقب تر امکان نداره دوشنبه را عید اعلام کنه
  • بی نام A1 ۰۳:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۴
    39 26
    جالب بود. تشکر
  • امین EU ۰۳:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۴
    اصرار در عدم استفاده از تکنولوژی هم در نوع خودش جالبه
    • سعید A1 ۱۶:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۵
      2 6
      حالا یه روز اینور اونور چه فرقی داره؟ شرکت ما که از 2 شنبه تعطیله :دی
  • بی نام IR ۰۳:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۴
    لطفا اظهار علم نکنید که معمولا اکثر سالها عربستان دقیقتر ماه را اعلام میکند
    • بی نام IR ۰۵:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۴
      43 17
      هی میگن عربستان عربستان عربستان، خب شما از اونا تقلید و تبعیت کن
    • بابک A1 ۰۷:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۴
      27 8
      از کجا میدونید ؟ درباره روش های عجیب عربستان در خود مقاله توضیح داده شده.
    • بی نام A1 ۰۷:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۴
      28 2
      مثل پارسال که 31 روزه شد دیگه ؟
  • بی نام IR ۰۳:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۴
    یادتونه چند سال قبل رو که عید اعلام کردن ماه رمضون 28 روز شد؟؟
    • بی نام IR ۰۶:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۴
      16 9
      نه یادم نیست
    • بی نام IR ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۴
      9 8
      نه اصلا
    • علی ق A1 ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۴
      14 27
      خداییش این 120 تایی که مثبت زدین یک نفرتونم یادش نمیاد چون همچین اتفاقی نیفتاده تا حالا مشکل ما اینه که دوست داریم با نظر هر کارشناسی مخالفت کنیم و تو هر زمینه ای اظهار نظر. اصلا بزرگترین مشکل ما وقتی شروع شد که تو هر سایتی یه بخشی به نام نظرات گذاشتن همه توهم زدن نظرشون واسه بقیه مهمه و ارزشمنده خجالت داره واقعا.
    • مجید IR ۰۶:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۵
      21 0
      من یادمه . یک سال یک سری از مراجع عید اعلام کردن و نماز عید خوندن در حالی فرداش بطور رسمی عید اعلام شد .
  • محسن A1 ۰۳:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۴
    سي ساله كه هنوز نتونستيم اين معماي خيلي بزرگو حل كنيم كه كي عيد ميشه؟ الان پيش بيني ها از ماهها و سالها توي كشورهاي ديگه فراتر رفته و از آيندشون خبر دارن ولي ما هنوز نميدونيم كه امروز عيد هس يا نه؟ بعدشم كلي مقاله و مطلب مينوسيم كه پيش بيني تشخيص عيد سخته بابا يكم خوتونو ارتقا بدين و تلاشتون رو بيشتر كنيد و به دنبال توجيه نباشيد
    • بی نام IR ۰۴:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۴
      شما هم تلاشتو بیشتر کن برو ببین رویت هلال یعنی چی و چه پارامترهایی براش وجود داره بعد بیا اینجا قیافه عاقل اندر سفیه بگیر
    • بی نام IR ۰۵:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۴
      34 4
      یعنی پارامترهای رویت ماه شوال از پارامترهای ارسال انسان به کره ماه و برگشت اون بیشتر و پیچیده تره که در دنیا هیچ مرجعی برای پیش بینی دقیق اون وجود نداشته باشه؟ خخخخخخخ
    • بی نام A1 ۰۵:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۴
      2 33
      لطفا از آب گل آلود ماهی نگیر
    • بی نام IR ۰۷:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۴
      53 5
      ناسا عبور فلان شهاب سنگ در فلان کهکشان را از مقابل فلان ستاره با سرعت فلان در سال روز ساعت فلان تخمین میزنه ولی تو کار مسلمونا مونده
    • بنام A1 ۰۶:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶
      1 2
      باورم نمیشه که این نظر همه مثبت گرفته چطور افراد بدون مطالعه از این نظر کاملا عامی و برگرفته از شایعات بدون پشتوانه طرفداری میکنند؟
  • امیر A1 ۰۳:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۴
    68 11
    پس من برنامه ریزی سفرم رو با توجه به سه شنبه بودن عید انجام میدم اگر دوشنبه شد جواب مرخصی نگرفته چهارشنبه و مدیریت و خانواده رو خبر آنلاین میده
  • مهدي IR ۰۴:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۴
    سوال اصلي اينه كه اگر عربستان و ايران يك كشور واحد بودند و مرزهاي جغرافيايي كه ساخته ما انسانهاست بدين شكل ترسيم نشده بود،آيا امكان داشت كه در يك قسمت كشور عيد اعلام بشه و در قسمت ديگر ماه رمضان ادامه پيدا كنه؟نكته مهمتر اين كه وقتي دو كشور در اعلام روز اول ماه رمضان يك روز با هم اختلاف دارند يعني در شبهاي قدر هم يك شب اختلاف دارند،به اين ترتيب ممكنه كه دو شب قدر وجود داشته باشه؟آيا اين با نص صريح قران كه فرموده انا انزلناه في ليله القدريعني شب قدر،نه شبهاي قدر مغايرت اساسي نداره؟
    • بی نام CA ۰۴:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۴
      اگر بخوایم این‌ٓطوری استدلال کنیم، تکلیف آنهایی که در آن سوی زمین زندگی می‌کنند و هنگام شب قدر ما در آنجا هنوز شب نشده چه می‌شود؟
    • مهدي IR ۰۴:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۴
      3 20
      دوست خوبم، شب قدر قطعا يك شب بيشتر نيست، در موردي كه شما مطرح كردي اين احتمال وجود داره كه زمان شب قدر بيش از هفت يا هشت ساعت فرضي در كشور ما باشه،يعني يك شب طولاني نه دو شب پشت سر هم ، بنا براين باز هم سوالي كه مطرح كردم به قوت خودش باقيه
    • من A1 ۰۷:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۴
      10 0
      بعضی از مراجع دیدن ماه در نیمکره زمین را برای تمام کسانی که در یک نیمکره هستند، حجت می‌دانند، مثلاً به فتوای بعضی از مراجع اگر در عراق یا عربستان ماه دیده شود، برای تمام کشورهای اسلامی خاورمیانه حجت است و برای ایران نیز اثبات می‌شود. اما بنابر نظر برخی مراجع دیگر، دیدن ماه در یک منطقه، باعث می‌شود برای مردم آن منطقه و یا برای مردم مناطقی که با آن منطقه هم افق هستند اوّل ماه ثابت شود.
    • بی نام IR ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۴
      26 2
      احسنت خیلی زیبا و بجا فرمایش کردین واقعا هم باید به این پاسخ داده بشه چطور شب های قدر یکی است و عید فطر متفاوت؟
    • بی نام A1 ۱۵:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۴
      4 24
      آقا این حرفها خوب نیست.,. دین رو زیر سوال نبرید.
    • بی نام A1 ۲۱:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۴
      20 1
      جالبه عید نوروز و لحظه تحویل سال که فقط برای ایرانی ها بوده در سراسر جهان یک زمان و لحظه معین داره.
    • بی نام A1 ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶
      2 1
      آقا ما هنوز نفهمیدیم تکلیف مسلمانان غیور ساکن در اسکاندیناوی و قطب شمال و جنوب که شیش ماه روزه شیش ماه شب، چی می‌شه بالاخره
  • ایرج A1 ۰۴:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۴
    41 62
    به نظر میرسه دوستانی که هنوز ابهامشون رفع نشده و یا دوستی که معیار 29 روزه بودن ماه رمضان رو 30 روزه بودن ماههای قبل میدونه، اصلا مقاله آقای حسن زاده رو خوب و با دقت نخوندن. با توجه به اینکه ایشون رو از نزدیک میشناسم خدمت شما عرض کنم که ایشون دارای تحصیلات کارشناسی ارشد نجوم بوده و از کارشناسان خبره در این زمینه هستن. اگه خسته شدین ار روزه گرفتن خب اون یه بحث دیگه است اما خواهشا بدون دلایل منطقی و علمی یک مقاله علمی رو نقد نکنید.
    • بی نام IR ۰۵:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۴
      13 2
      البته مهمانی خداست اما همیشه دوست دارم 29 روزه تمام بشه. فکر نکنی بی اعتقادم حتی سه روز پیشواز می روم اما این روز 30 ام ماه مبارک واقعا سخته
    • حسن IR ۰۶:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۴
      20 5
      اگه همه كشورهاي اسلامي معيار شروع ماه رو بر اساس علم نجوم قبول مي كردند يعني زمان مقارنه تولد ماه جديد هيچ اختلافي به وجود نمياد و تا 500 سال آينده هم روز اول و آخر ماه دقيق مشخص ميشد كما اينكه برخي از مذاهب به اين صورت اول و آخر ماه رو اعلام ميكنند اينقدرهم وقت خودشون و مردم رو مشغول اين مباحث نمي كردند . من نميدونم چرا بايد تو اين زمانه و عصر مبني را رويت قرار بديم؟ و هر ساله گروههاي رويت ماه از اين ور به اونوردنبال ماه بگردند اونم با اين وضعيت جوي نا مساعد و پر گرد و غبار.لذا با توجه به اينكه زمان مقارنه ساعت حدود 2:30 بامداد يكشنبه 5 مرداد است و در اين زمان عملاً ماه جديد يعني شوال متولد ميشه در نتيجه از اذان صبح تا اذان مغرب يكشنبه واقعاًً ماه رمضاني وجود نداره كه ما بايد براش رو
    • بی نام A1 ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۴
      2 1
      کارشناس که لطف کردن و این مقاله را نوشتند منتهی یخورده تصور کردنه موقعیت ماه خورشید برای من سخته یجورایی خیلی از قسمت های مقاله را به روشنی نتوانستم هضم کنم
    • کیوان IR ۰۵:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۵
      5 2
      عید نوروز کی هست
  • زين الدين IR ۰۴:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۴
    احتمال داره دولت روز پنچ شنبه رو تعطيل اعلام كنه؟
    • بی نام A1 ۰۵:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۴
      7 0
      نه
    • محمد A1 ۰۵:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۴
      19 2
      خیر این دولت بسیار منطقی با تعطیلات اضافه مقابله کرده است.
    • ساحل RO ۰۶:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۴
      49 2
      نه آن مرد كه پنجشنبه ها را تعطيل ميكرد رفته
    • بی نام US ۰۶:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۴
      24 0
      اگه شما هم مثل بقیه بابت هر روز بازکردن مغازه یا دفترت مجبور بودی اجاره و شارژ و برق و ... بدی، اینقدر از این تعطیلات بی دلیل ذوق زده نمیشدی.
    • بنده خدا A1 ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۴
      7 0
      شتر خواب پنبه ....خخخخخخخخخخخخخخخخ
    • بنده خدا A1 ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۴
      6 9
      ای بابا این دولت محترم حتی ساعت کاری ها رو هم توی ماه رمضون تغییرنداد بعد شما میخواین پنج شنبه رو تعطیل اعلام کنند... نه جونم از این خبرا نیست تازه باید بری دعا کنی که تعطیلات عید رو یک روز نکنند....
    • علی A1 ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۴
      27 2
      برادر بیدار شو دوران احمدی تمام شده ....
  • حسین A1 ۰۴:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۴
    14 0
    من هم یه سوال برام پییش اومده چرا ما برای ماهای دیگه قمری این حساسیت رو نداریم خدا رو چه دیدی شاید ماههای دیگه هم 29 روزی باشند.
    • بینام A1 ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۵
      6 0
      ما همیشه تافته جدا بافته ایم...تمام این اسلام واسه واحد سازیه مسلمانهاست.تا متحد باشیم.اما ما تو نماز عید فطرمونم موندیم.هر مسلمون تو هر تقطعه ای از کره خاکی واسه خودش میخونه.پس اتحاد چی میشه؟ از همه اینا گذشته حتی خدا با تمام خداییش گفته برکت روز جمعه بعد از نماز جمعه شامل همه است پخش بشید و از فضل خدا بهره بگیرید.که تو ایران نماز جمعه که نمیریم هییییییییییییییییچ دریغ از یه کاسبی.....خدارو هم دور زدیم.
  • بی نام IR ۰۴:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۴
    15 2
    واقعا احسنت به شما فکر کنم تا حالا هیچ شب قدری رو درست نگرفتیم
    • بی نام A1 ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۵
      6 1
      هرشب شب قدر است اگر قدر بدانیم
    • مهدی IR ۱۹:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۵
      0 7
      خود قران میگه فقط یک شب قدر است اونوقت شما چی میگی
  • بی نام US ۰۵:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۴
    21 5
    نخست اینکه کره ماه میلیونها ساله که با همین نظم داره دور زمین میچرخه و تفریحی و محض دور هم بودن نمیاد سر این موقع خاص از سال مدارش رو عوض کنه این دوره تناوب هم به دقت نانوثانیه محاسبه شده و موجوده و دلیل اینکه یه عده عالم سوار بر هواپیما یا بالای کوه دنبال کره ماه می گردن خوب معلومه چیه دوم اینکه مگر هدف ماه رمضان و روزه، قدردانی از نعمات خداوند نیست؟ آیا این قدردانی ربطی داره به دوره چرخش یا دیده شدن ماه توسط چشم غیر مسلح که هر سال این الم شنگه راه میفته؟
  • ali A1 ۰۵:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۴
    11 1
    يادمه چند سال پيش هم شما اين نمودار را گذاشتيد و نوشتيد که ماه فقط در جنوب آفریقا و امريکاى جنوبی ديده ميشود ولى همان سال در تکثیر نقاط. ايران ماه با چشم ديده شد
  • بی نام IR ۰۵:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۴
    1 8
    الان سوالی که وجود داره به هیچ عنوان روز دوشنبه اول سوال نیست. چون این همه تصویر و استدلال نشون میده که خود هلال شوال دیده نمیشه. پس دیگه بحثی نیست و چرا بطور قطعی از قبل نمی تونیم بگیم اول شوال کی هست؟ یعنی ممکنه هلال شوال بر خلاف این همه شواهد علمی یهو ظاهر بشه و تمام محاسبات رو بهم بزنه؟ من شنیدم رفتار ماه بر خلاف خورشید خیلی حساب و کتاب نداره، این درسته؟
  • بی نام IR ۰۵:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۴
    56 1
    ما پول نداریم فطریه بدیم، ادامه می دیم :
  • حقیقت طلب A1 ۰۵:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۴
    14 3
    وقتی روز شنبه به ساعت 12 نیمه شب رسیدیم یک ثانیه بعد وارد روز یکشنبه میشویم.این قانون ساده در مورد ماه هم جاری است و هنگامی که مقارنه اتفاق افتاد ماه بعدی شروع میشود میخواهد با چشم دیده شود یا نشود. این علم نجوم و محاسبات دقیق ان است که ماه نو را مشخص میکند نه چشم
  • احمد SK ۰۶:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۴
    12 2
    "دیده نمی شود" ؟؟ بابا فیفا هم از یک دندگی دست برداشت و استفاده از تجهیزات برای عبور توپ از خط دروازه را قبول کرد اگر هنوز بر دیدن داوران اصرار می کرد در جام جهانی چند گل از بین می رفت. مطابق اطلاعات موجود در اینترنت برای تهران غروب یکشنبه غروب ماه 1 دقیقه بعد از غروب خورشید است یعنی دوشنبه عید است حالا دیده بشود یا نشود.
  • احمد A1 ۰۶:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۴
    3 3
    چون غروب خورشید در مذهب تشییع تقریبا 10 الی 15دقیقه بعد از مذهب اهل سنت هست به همین دلیل ماه در مذهب تشییع زودتر از خورشید غروب میکند ولی در عربستان یا کشورهای دیگه بعد از غروب خورشید حساب میکنند. به نظر من اختلاف سر غروب خورشید نه ماه . . .
  • محمد حسن A1 ۰۶:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۴
    11 1
    در اسلام نمودار شدن هلال ماه بر روی کره زمین ملاک است نه رویت هلال به تفکیک افق کشور ها و این مساله رویت هلال به افق هر کشور که داخل کشور هم همه افق ها یکسان نیست جز یک مساله سیاسی زیان بار چیز دیگری نیست. بنابر این در هر کجای کره زمین تاکید میکنم کره زمین که هلال دیده شود فردای آن روز اول ماه جدید است.
    • بی نام IR ۰۶:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۵
      2 0
      :
  • بی نام IR ۰۶:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۴
    5 0
    اینجور که شما میگین دیگه هر سال 30 میشه.الکی هم این همه آدم رو واسه روئت هلال علاف نکنید.
  • حسين A1 ۰۶:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۴
    2 0
    ﺩﻭﻟﺖ ﺳﺍﻋﺎﺕ ﻛﺎﺭﻯ ﺭﻭ ﺗﻮ ﻣﺎﻩ ﺭﻣﻀﺎﻥ ﻛﻢ ﻧﻜﺮﺩ ﺍﻭﻧﻮﻗﺖ ﻳﻪ ﺭﻭﺯ ﺭﻭ ﺗﻌﻂﻴﻞ ﻛﻨﻪ...
  • مهرداد محمودی US ۰۷:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۴
    11 2
    اگر دولت احمدی نژاد بود میگفتیم کار اونه که 3 روز با جمعه 4 روز مملکت رو تعطیل کنه.. ولی از دولت دکتر روحانی بعیده.
  • حسام A1 ۰۷:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۴
    15 1
    چرا هرساله فقط و فقط در پایان ماه رمضان و آغلز ماه شوال این شبهات مطرح می شود و در مورد سایر ماه های قمری تقویم ها مسند است و اختلافی وجود ندارد؟؟
  • محمد IR ۰۷:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۴
    13 3
    شما چقدر ساده این.... کدوم عقل سلیمی که قبول کنه ماه بعد رو نمیشه فهمید کدوم روز رویت میشه تو عصری که دانش بشری به حدی پیش رفته که برخورد ستارگان و سیارات و شهاب سنگ ها رو با صدم ثانیه اختلاف پیش بینی می کنند.
  • سید IR ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۴
    12 0
    وقتی با محاسبات نجومی وضعیت دقیق ماه وحتا قابل رویت بودن و نبودنش هم قابل پیش بینی است بر طبق همین مقالهپس چرا در شک و تردید ما رو میذارن و منتظر رویت و اجازه باید باشیم
  • محمد A1 ۰۸:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۴
    15 3
    مردم تو خارج از آب و هوای کره ی ماه هم خبر دارن .. اونوقت اینجا یه ماه رو نمیتونینن ببینن .. البته فراموش نکنین .. ما می توانیم
  • سعید A1 ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۴
    14 0
    برین کنار برین کنار ، یک سوال علمی دارم اگر صرفا با یکی از معیارهای شرعی مانند مجاز بودن استفاده از تجهیزات اپتیکی به بررسی رویت پذیری هلال ماه بپردازیم ، این موضوع صحت دارد که در برخی از کشورها ، ماه شوال در یک روز شروع میشود و در برخی کشورها ، روز بعد از آن ماه شوال شروع میشود. ایا این موضوع صحت دارد؟ اگر صحت دارد ، آیا در مورد شهرهای یک کشور هم صادق است یعنی بلحاظ شرعی و با استناد به یکی از معیارهای شرعی ، در برخی از شهرهای یک کشور خصوصا کشورهای پهناور مثل ایران و در برخی از سالها ، در برخی از شهرهای آن کشور ، یک روز ماه شوال شروع میشود و در برخی از شهرهای دیگر ، روز بعد از آن ، ماه شوال شروع میشود. آیا این موضوع ، مشکلی را به ذهن شما نمی آورد؟
  • بی نام A1 ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۴
    15 1
    آقا ما که پول فطریه نداریم بدیم ما ادامه میدیم
  • احسان KW ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۴
    3 18
    به نظر میرسه که برخی دوستان فقط اینجا مزه میریزند و هیچ سر رشته ای از شرعی ونه از علمی ندارند
  • بی نام IR ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۴
    13 7
    من با اینکه یکم از مباحث نجومی آماتوری سر در میارم به خودم اجازه اظهار نظر در این مورد رو نمیدم.رویت هلال یکم پیچیده تر از رصدهای آماتوریه. با این حال اظهار نظر های خیلی از شماها برام جالب بود از نظراتتون معلوم بود اکثرا هیچ تخخصی در زمینه نجوم ندارید و صرفا بر اساس یه سری شنیده های از اینور و اونور دارید اظهار نظر میکنید.خب مگه مجبورید لطفا کار رو به کاردانش بسپرید و این قدر غر نزنید مثلا شما اگه مدرک عمران یا معماری ندارید آیا به خودتون اجازه میدید در طرح یک پروژه پل سازی دخالت کنید؟؟؟ معلومه که نه البته اگه جوابتون بله ست که راجع به رویت هلال ماه هر نظری دارید مطمئنا هیچ گوشی شنواش نیست خواهشا چاپ کنید تا بحث الکی تموم بشه
  • ناصر A1 ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۴
    21 4
    ما هنوز اندر خم یک کوچه ایم وای خدا کی ما به روز میشیم
  • ناشناس IR ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۴
    19 4
    جالبه که پارسال هم دقیقا همین داستان ها مطرح بود، و نهایتا گفتند که رمضان سی روزه است و ما هم روزه گرفتیم. ولی در روزهای بعدی معلوم شد که این تحلیل اشتباه بوده و عزیزان، ما را روز عید فطر هم مجبور به روزه گرفتن کرده اند
  • مهران IR ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۴
    4 0
    بیشترین نظرات قابل تامل را زیر این خبر خوندم و کلی چیز یاد گرفتم . مرسی
  • مرتضی محمدی IR ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۴
    26 0
    بنده با این اوضاع اقتصادی برای رمضان الثانی هم اعلام آمادگی می کنم.
  • بی نام A1 ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۴
    58 4
    خدا می داند تو این چند سال چند تا عید فطر را روزه گرفتیم
  • بی نام GB ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۴
    25 1
    بچه که بودیم همیشه یه روز بعد از کشورهای عربی عیدمون بود.ولی 30 ساله که گرفتاریم با رویت ماه.حالا خوبه شب قبل اعلام میکنن.چند سال پیش ها که ساعت 910 صبح اعلام میکردن که عیده
  • بی نام A1 ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۴
    5 16
    کشوری که تقویم رسمیش قمری نباشه نمیتونه در این موارد نظر دقیقی داشته باشه. عین این میمونه که نظر عربستان در مورد تقویم شمسی دقیق تر از ما باشه
  • بی نام IR ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۴
    4 1
    ما که نفهمیدیم چی شد
  • مرتضی A1 ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۴
    18 6
    سلام میشه از نظر علمی بفرمایید در کشوری مثل ایران در شب عید فطر که کشورهای شرقی مثل افغانستان و پاکستان و نیز کشور های غربی مانند عربستان عراق سوریه و ترکیه همگی عید فطر را اعلام میکنند اما در ایران ناگهان ماه به سی میرود آیا این ممکن است ؟ آیا در پس و پیش شدن شبهای قدر هم بایستی شک کرد که شاید آنها هم با یک روز اختلاف اشند. پس دلها و مغزها را باید بیدار نگه داشت نه چشمها را . تازه در این ایام باید چشهما را درویش کرد و بست ممنوم
  • بی نام IR ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۴
    5 4
    هرسال میگن 30 روزه است ولی آخر اعلام میکنن 29 روزه است تو این چند سال 30 روزه نداشتیم
  • بی نام A1 ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۴
    16 1
    شک نکنید همه روزای خدا عیدن
  • بی نام AU ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۴
    4 1
    استراليا دوشنبه عید هستش.
  • بابک IR ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۴
    15 5
    دوستان عزیزم اینجانب با استفاده از نرم افزار حرفه ای starry night به این نتیجه رسیدم روز یک شنبه از ساعت 20:18 دقیقه الی 20:24 دقیقه هلال ماه شوال از افق جنوب غربی قابل روئیت میباشد . امید وارم عید را علمی اعلام بفرمایند .
    • بی نام EU ۲۲:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۴
      4 1
      starry night نرم افزار بسیار خوب و پیشرفته ایه.ولی بازم دقیق نیست.
  • متضرر مسکن مهرشهریار A1 ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۴
    5 2
    یعنی میشه سی روزه بعدش ماهم بریم شمال ... بعداز یکماهه روزه داری
  • ناشناس A1 ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۴
    9 0
    هرکی ببینه جایزه داره
  • بی نام IR ۱۶:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۴
    16 0
    چه ماه دیده بشه چه دیده نشه همتون ماهید عید فطر مبارک
  • نازی A1 ۱۸:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۴
    1 0
    اقا بلاخره چن شنبه عیده؟؟؟؟؟؟؟؟
  • بی نام IR ۱۹:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۴
    6 2
    من دوشنبه امتحان میان ترم زبان تخصصی دارم دعا کنید 2 شنبه عید باشه هیچی نخوندم
  • n f A1 ۰۰:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۵
    2 0
    با اینکه منطق شرع و عقل یکی است ولی به دلیل نسبیت علوم تجربی که ابزارش تجربه است باید برای قضاوت در این باره تعجیل نکنیم. درست است که محاسبه میتواند پیش بینی کند ولی در فقه این مساله عینی محرز می شود. امیدواریم زمانی فرا برسد که عینی علمی و فقهی با هم منطبق شوند.
  • بی نام A1 ۰۵:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۵
    2 3
    امسال 42روزه جدی میگم
  • ناراتو A1 ۰۶:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۵
    3 9
    برادرانم ، 29 روز ، تحمل کردیم روزه گرفتیم . بابا .... ، حالا 1 روز هم روش . کارهای خداوند حکیم ، با حساب و کتابه . دوستان عزیز ، بیایید تو کارهای خداوند سبحان ، هیچ گاه دخالت نکنیم . همه شاکر باشیم . بخدا ، اینجوری زیباتره .......... .
  • علی مهر IR ۰۷:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۵
    3 1
    انشاءاله که دوشنبه عید باشه
  • ش A1 ۰۷:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۵
    3 0
    به هر حال با این حرفا ثابت کردین ماه بعد خورشید غروب می کنه و هست حتی یک هزارم درجه البته اونایی که ملاکشون محاسباته دوشنبه حتما عیده عیدتون مبارک
  • بی نام IR ۰۷:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۵
    2 1
    مگه نگفتن یکشنبه ماه دیده نمیشه پس چرا عربستان دوشنبه عیده؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • بی نام IR ۰۷:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۵
    3 0
    چطور برای شرع ماه رمضان پیشواز میرن ولی واسه شوال نمیرن عیدتون مبارک.
    • بی نام IR ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۵
      2 0
      چون از اومدن رمضان المبارک خوشحالن و از تموم شدن این ماه و فرصت طلایی عمر و یا احتمالا کم کاریهایی که کردن، ناراحتن. نظر شما چیه؟
  • بی نام IR ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۵
    5 1
    از نظر اینا چه فردا عید باشه چه نه و فردا واسه من عیده. مردم و خر فرض کردن
  • بینام IR ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۵
    11 0
    شروع ماه همان مقارنه است :وفردادوشنبه عیداست مبارکه
  • بی نام A1 ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۵
    5 0
    اگرحقوق و آينده عزيزانمان در ستاد استهلال تضمين شود تمام مشكلات رفع شده و ما همانطور كه با دليل و استدلال به خداي ناديده ايمان آورديم به وجود ماهي كه عمر 18 ساعته آن ثابت شده ولي فقط با چشم قابل روئيت نيست ايمان ميآورديم
  • شهریار A1 ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۵
    3 0
    در شب تار ، آن پری رخ بی حجاب آمد برون ماه می جستند مردم ، آفتاب آمد برون
  • اسی A1 ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۵
    1 0
    هر موقع خودت بخوای عیده منم عیدم و الان گرفتم بابا اینقدر چک و چونه نداره
  • جواد IR ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۵
    1 0
    با سلام خدمت دوستان عزیز،کسانی که به این دوستان حکومتی ما راجع به حلال ماه اعتماد دارن خب به حرفشون گوش بدن اگر خودشون کارشناسن و حلال ماه دیدن خب روزه نگیرن دیگه فرداش بحث و جدل نداره که آخه
  • مهسا IR ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۵
    0 0
    پس کی عید میشه؟
  • بی نام A1 ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۵
    1 0
    ب ولا بگید کی عیده
  • بی نام A1 ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۵
    3 1
    انشاا....آقا میاد این اختلافاتو ازبین میبره کسایی که عیدو اشتباه اعلام میکنن مسولند.بترسند
  • یک مسلمان IR ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۵
    4 0
    مطمئن باشین همه کشورها دوشنبه عید هستش ولی فقط ایران میمونه سه شنبه
  • عارف IR ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۵
    4 2
    یه سال یادمه ساعت 3 بعد ظهر عید اعلام کردن ولی تا حالا ندونستم این چه سیقه ای بود
  • مهرداد A1 ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۵
    1 3
    آقا چ خبره دارید خودتونو میکشید.این همه گرفتید ی روزم روش..........تو این روزا ی دعا میچسبه.......
  • محمد A1 ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۵
    2 0
    سلام به همه روضه دارانه عزیز طاعات قبول به نظره منم دوشنبه عید هستش بنابراین عید سعید فطر برتمامی مسلمین جهان مبارک باد .....................
  • بی نام A1 ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۵
    0 0
    خوبه دیگه به خودشون سختی ندن همه میدونن بعد سی روز مان جدید شروع میشه
  • حسین IR ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۵
    3 1
    آنانکه برای رضایت و خوشنودی خداوند روزه می گیرند و آماده اند همچنان روزه باشند با دل و جان می پذیرند ، اما مسئولان دست اندر کار وظیفه دارند که نهایت تلاش خود را جهت رصد کردن ماه با جدیت و امکانات پیشرفته دنبال کنند ، که این کار کنند ، متاسفانه هر سال مردم سر در کم می شوند ، چنانکه می دانید از نظر شرعی هر کس عید فطر روزه باشد مرتکب گناه شده که ممکن است با اعلامی که استهلال انجام می دهد دقیق نباشد ، گناه روزه دار به گردن چه کسانی است
    • بی نام A1 ۱۸:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۵
      1 0
      حسین آقا از نظر شرعی هیچکس وظیفه ندارد بدنبال یافتن ماه برای شما باشد. هر کس خودش وظیفه دارد از منابع معتبر شرعی در ثبوت اول ماه که در رساله مراجع معظم تقلید هست، استفاده کند.و در صورت کوتاهی در وظیفه اش، گناهش گردن خودشه.
  • بی نام A1 ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۵
    1 0
    به احتمال90دزصد سه شنبه عید اعلام کنند
  • بی نام IR ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۵
    0 0
    س.من به بی نام نفر دوم بجای منفی مثبت دادملام
  • محسن IR ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۵
    4 0
    هر موقع شد عید همگیتان مبارک
  • آگاه از عوالم IR ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۵
    4 0
    خودتون رو اذیت نکنید سه شنبه عید اعلام میشه شک نکنید
  • بی نام IR ۱۷:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۵
    5 0
    کاملا واضحه که ممکن است ماه تو یک سری شهر خاص از یک کشور رویت بشه در این صورت من واقعا احساس نمی کنم این فرقی با رویت در کشور های همسایه داشته باشه این سیستمی که ما واسه رویت داریم خیلی خطا داره باید نسبت به بهره بردن از تکنولوژی که ثمره ی علمی است که انقدر در قرآن و احادیث برای کسب و استفاده ازش تاکید شده چراغ سبز نشون بدن. وگرنه ملت بیکار نیستن که این همه سال گرانبها از عمرشون رو صرف بدست آوردن علومی مثل نجوم کنند .
  • حامد A1 ۱۷:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۵
    0 0
    سلام به بعضی ها بگید دیته کلمات را یاد بگیرند باعث شرمندگیه
    • بی نام IR ۱۸:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۵
      6 1
      این......دیته..... که گفتی یعنی چه
  • محمد A1 ۱۹:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۵
    2 0
    رسما در بسیاری از کشورهای عرب مسلمان از جمله عربستان سعودی، امارات متحده، قطر، مالزی، فلسطین، اردن، یمن و ... و بطور غیر رسمی در برخی کشورهای دیگر از جمله عراق فردا دوشنبه عید سعید فطر است عید فطر بر همه مسلمانان جهان مبارک باد
    • محمود IR ۱۹:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۵
      1 0
      اگه منو مي فرستادين مطمئنن فردا دوشنبه رو براتون روز عيد اعلام ميگردم حيف اون دوربين هاي پيشرفته اي كه دادين به اون ناشي ها
  • parisa IR ۱۹:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۵
    2 2
    خیلی خوبه که فردا عید نیس.........
  • ali A1 ۲۱:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۵
    2 1
    واقعا جای تعجب نداره که همه کشورها اعلام کردن دوشنبه عیده به جز ایران؟ مگه ماه کشور ایران با ماه دیگر کشورها فرق داره؟ مگه تو دنیا چند تا ماه داریم که تو همه جا دیده میشه غیر از ایران؟ به قول دوستان که میگن اشکالی نداره این همه مدت واسه رضای خدا روزه بودیم این یه روز هم روش...
  • سرگردان A1 ۰۴:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶
    2 0
    اگه عربستان سه شنبه را عيد اعلام ميكرد. توي ايران چند شنبه عيد ميشد؟
  • حسن A1 ۰۶:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶
    0 0
    انشا الله دوشنبه عیده
  • محمد رضا A1 ۰۷:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶
    0 0
    اینقدر بحث نکنین. من مطمئنم که فردا حتما عیده. خیالتون راحت. عید همه مبارک
  • بی نام A1 ۱۶:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶
    0 0
    من دیدمش دیدمش فردا عید است مبارکه 1
  • IR ۰۳:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۱
    0 0
    من علم نجوم را در قرن ۲۱ قبول دارم نه چشم و دوربین را عید فطر روزه گرفتن حرام است وشب های قدر به مشکل میخورد